Bukefalos 28 år!

Hur säker är hjälmen egentligen?

TinyWiny

Trådstartare
På jakten efter en ny hjälm har jag pratat mycket med duktig och kunnig personal, dels om tillpassning men även hur hjälmarna testas.

Hjälmarna testas ju med slag uppifrån, alltså mitt på huvudet men inte från sidan:confused: hur många gånger ramlar man av och landar mitt på huvudet?
De flesta gångerna är det väl ändå sidan av huvudet som tar smällen?

Den nya mipshjälmen är den enda som har testats från sidan men den har ju dragits tillbaka eftersom det var något fel med den.
Mipshjälmen är också testad för tryck, alltså om man blir trampad på tex vilket ingen av de andra hjälmarna är.

Sedan kan hjälmarna vara olika gjorda, de som är "bra" är gjutna i ett helt skal, de andra kan vara i sex olika "tårtbitar" (sett ovanifrån hjälmen) och de skyddar inte lika bra men är ändå godkända...
Men det står ingenstans, vare sig de är gjutna i ett skal eller om det är många olika bitar:crazy:

Sedan det här med testningen, när ett företag vill göra en ny hjälm lämnas prototypen till testning, den blir godkänd och börjar tillverkas.
Sedan testas en hjälm lite då och då men tänk om 1000 hjälmar är otillräckliga? Det upptäcks ju inte.

Sedan hanteringen av hjälmen, i vissa affärer ligger hjälmarna huller om buller och man kan gissa sig till hur många av dem som har åkt i golvet x antal gånger, jag har t.om sett nya hjälmar med stora repor:crazy:

Men även om det finns ett provexemplar framme och man får en ny hjälm med sig hem så vet man ju inte, kanske har lådan med hjälmar åkt i golvet på lagret?

Hur ska man veta???

Varför jag har frågat så mycket är för att när jag åkte av för snart två veckor sedan och landade på bakhuvudet så fick jag en rejäl hjärnskakning ändå, trots att fallhöjden inte var stor och det inte var fart inblandat. (Man ska inte rida barbacka med hala byxor på en häst full med glansspray:angel: det kan hända att man kanar av när hästen tar ett skutt åt sidan.)
Jag hade nog fått samma skador utan hjälm, men är givetvis glad att jag hade hjälm ändå för något borde den ju skydda.

Den hjälmen jag hade då var godkänd, ca 2 år gammal av känt märke, inte den billigaste men inte heller den dyraste.
 
Sv: Hur säker är hjälmen egentligen?

Oavsett vad för hjälm man har skall man alltid byta den om man trillar av och misstänks ha slagit i huvudet
 
Sv: Hur säker är hjälmen egentligen?

Oavsett vad för hjälm man har skall man alltid byta den om man trillar av och misstänks ha slagit i huvudet

Givetvis, det är ju därför jag har sprungit runt i alla affärer som säljer hjälmar;)

Men hur säker är den nya hjälmen om den redan har farit i golvet utan att jag vet det?
 
Sv: Hur säker är hjälmen egentligen?

Jag ser det såhär: bara för att man har en hjälm så är man inte 100%igt garanterad att klara sig utan skador på skallen. Det är en väldigt ömtålig sak. MEN det hjälper ju och ett slag som kanske skulle skadat lite skadar kanske inte alls med hjälm, och ett slag som skulle vara dödligt kanske bara osakar stora skador istället. Så länge man har försökt att hitta nåt som minskar smällen, så. :)

Att hålla på och fundera på om en hjälm farit i golvet under hanteringen från fabrik till affär tycker jag inte hjälper nånting mer än att man stressar upp och oroar sig själv. Den kan ju lika gärna inte ha gjort det, eller hur? Då har du oroat dig i onödan. Så länge man ser till att byta när man själv VET att hjälmen är förbrukad, så.

/Emma- som vägrar sluta leva för alla saker skulle skulle kunna vara farliga :D
 
Sv: Hur säker är hjälmen egentligen?

Det är alltså ingen mer än jag som reagerar på att man kan investera flera tusen i vad man tror är sin säkerhet utan att veta om produkten håller vad den lovar?

Hade det varit något annat som man hade betalat flera tusen för som sedan visat sig vara trasigt eller inte fylla den funktionen som man trodde man köpte (dvs skydd i hjälmens fall) så hade man ju reklamerat men det kan man ju inte göra på en hjälm för hur visar man att hjälmen var trasig från början?

Och varför testas inte hjälmarna för de vanligaste senarierna? dvs att man slår i sidan av huvudet?

Är det inte dags att säga ifrån? Att vi vill ha säkra hjälmar?
 
Sv: Hur säker är hjälmen egentligen?

Jag har tänkt som du många gånger. Den affär där jag köper hjälmar numera (ca vartannat år om inget händer) så har de "provhjälmar" framme som folk får testa själva, sen när man hittat en man tror är bra så ber man personalen om hjälp så hämtar de motsvarande hjälm på lagret, så får man prova den med dem i närheten. Det tycker jag känns tryggt!!
 
Sv: Hur säker är hjälmen egentligen?

Man kan ju somsagt aldrig vara säker.

Det här med hur de testar hjälmarna tror jag man inte ska lägga så stor vikt i om man inte har kunskap inom ämnet. De kanske inte bara testar hjälmarna uppifrån? Om det är personal som sagt detta på hästaffär så kan det ju lika gärna vara "rykten" som sanning. Om du är väldigt intresserad, kontakta de som gör hjälmarna och fråga hur just de testar sina hjälmar.
Hurvida de tappas eller inte i hästaffärerna kan man ju aldrig vara riktigt säker på om man inte är med själv hela vägen från tillverkning till ditt huvud och se med egna ögon. Men jag har faktiskt funderat lite på det här jag med, men man får aldrig fram något riktigt konkret tycker jag.
 
Sv: Hur säker är hjälmen egentligen?

man kan ju aldrig vara saker, men fraga om affaren har nagon av den hjalmmodellen och storleken i en ooppnad forpackning (i sin originalkartong med bubbelplast) inne pa lagret. Dar har ju inga andra kunder varit, och om den ar i en ooppnad forpackning med bubbelplast ar ju iallafall chansen mindre att den har tagit skada om den farit i backen
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 383
Senast: JennyLz
·
Utrustning Jag letar ny hjälm till min dotter då hennes har gått sönder. Den hon har är en back on track EQ2 och har passat henne bra. Beställde en...
2
Svar
28
· Visningar
3 392
Senast: Jeps
·
Utrustning Jahopp. Ponny-:devil: reste sig, högt. Jag hann tänka "helvete nu slår vi över", sedan åkte jag av bakåt medans ponny-:devil: landade...
Svar
18
· Visningar
2 287
Senast: Hedinn
·
Utrustning Ja, finns det ett sådant (i form av en godkänd ridhjälm, med nuvarande övergångsbestämmelser och hela fadderullan..) ? Jag kom just hem...
2
Svar
26
· Visningar
3 244
Senast: troxel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp