Hur sälja föl? Praktiska frågor...

maria_b

Trådstartare
Vänder mig främst till er med vana att sälja eller köpa föl. Jag undrar hur man gör på bästa sätt rent praktiskt när man säljer ett föl. Mina funderingar går då främst kring att fölet inte kan vänjas av förrän 6-7 månders ålder men att man kanske bör leta köpare på fölet långt tidigare än det. Dels för att kunna sälja fölet direkt vid avvänjning för att inte behöva stå med dubbla boxar en längre period, men också för att jag tänker att fölet borde vara lättare att visa upp exteriört och gångartsmässigt kanske runt tre månaders ålder? Så mina frågor är lite kring:

* När börjar ni annonsera/kolla kontakter? Direkt, efter några månader, efter avvänjning?
* Om man har köpare innan fölet är avvant, betalas handpenning eller hela fölet?
* Vem står för riskerna innan avvänjning om ex handpenning är betald? Dvs om fölet skadar sig, vem betalar vad och i hur stor utsträckning har köparen rätt att dra sig ur? Om fölet blir obrukbart för framtida ändamål eller även vid ex skador som ej bör ha påverkan? Var går gränsen, det finns ju så mkt som kan hända som inte behöver ha betydelse sedan..

* Bör fölet försäkras för försäljningssumman när handpenningen är lagd om ex fölet skulle förolyckas? Det bör ju kunna försäkras (efter besiktning) när man har en köpare för tilltänkt pris då det borde betraktas som att man kan styrka fölets värde?

Ja jag har ju inget föl att sälja nu så detta är ingen typ av annons, men jag tänker mest för framtida föl :)

Mvh Maria
 
Sv: Hur sälja föl? Praktiska frågor...

Vänder mig främst till er med vana att sälja eller köpa föl. Jag undrar hur man gör på bästa sätt rent praktiskt när man säljer ett föl. Mina funderingar går då främst kring att fölet inte kan vänjas av förrän 6-7 månders ålder men att man kanske bör leta köpare på fölet långt tidigare än det. Dels för att kunna sälja fölet direkt vid avvänjning för att inte behöva stå med dubbla boxar en längre period, men också för att jag tänker att fölet borde vara lättare att visa upp exteriört och gångartsmässigt kanske runt tre månaders ålder? Så mina frågor är lite kring:

* När börjar ni annonsera/kolla kontakter? Direkt, efter några månader, efter avvänjning?

När jag fått några bra bilder på fölet! Vanligtvis inom några veckor!

* Om man har köpare innan fölet är avvant, betalas handpenning eller hela fölet?

De betalar handpenning.

* Vem står för riskerna innan avvänjning om ex handpenning är betald? Dvs om fölet skadar sig, vem betalar vad och i hur stor utsträckning har köparen rätt att dra sig ur? Om fölet blir obrukbart för framtida ändamål eller även vid ex skador som ej bör ha påverkan? Var går gränsen, det finns ju så mkt som kan hända som inte behöver ha betydelse sedan..

Jag har fölet försäkrat och står för riskerna, om köparen drar sig ur behåller jag handpenningen.

* Bör fölet försäkras för försäljningssumman när handpenningen är lagd om ex fölet skulle förolyckas? Det bör ju kunna försäkras (efter besiktning) när man har en köpare för tilltänkt pris då det borde betraktas som att man kan styrka fölets värde?

Jag försäkrar dem för vad jag anser är rimligt, när den sen är besiktigad kan köparen försäkra i vad hen själv tycker!

Ja jag har ju inget föl att sälja nu så detta är ingen typ av annons, men jag tänker mest för framtida föl :)

Mvh Maria
 
Sv: Hur sälja föl? Praktiska frågor...

* När börjar ni annonsera/kolla kontakter? Direkt, efter några månader, efter avvänjning?
Jag börjar annonsera ganska omgående, bra bild och sen ut på annons, en del redan som 3 dagar gamla, en del väntar jag med, helt och hållet, när jag får en 'säljande bild'.


* Om man har köpare innan fölet är avvant, betalas handpenning eller hela fölet?
Handpenning på ca 20-25%


* Vem står för riskerna innan avvänjning om ex handpenning är betald? Dvs om fölet skadar sig, vem betalar vad och i hur stor utsträckning har köparen rätt att dra sig ur? Om fölet blir obrukbart för framtida ändamål eller även vid ex skador som ej bör ha påverkan? Var går gränsen, det finns ju så mkt som kan hända som inte behöver ha betydelse sedan..
Jag står för riskerna om fölet ej är full betalt, vill köparen fullbetala får de också stå för försäkring så att deras 'kapital' är skyddat vid ev. skada. Däremot om de drar sig ur av andra orsaker, då behåller jag handpenningen


* Bör fölet försäkras för försäljningssumman när handpenningen är lagd om ex fölet skulle förolyckas? Det bör ju kunna försäkras (efter besiktning) när man har en köpare för tilltänkt pris då det borde betraktas som att man kan styrka fölets värde?
Om fölet skall säljas så anser jag att man skall försäkra det så tidigt som möjligt så att det finns heltäckande försäkringar både för sin egen skull men även för framtida köpares skull, man slipper mkt utav trassel som kan uppstå.Skall man behålla är det upp till var och en, om man anser sig ha råd med ev. skador osv som kan uppstå
 
Sv: Hur sälja föl? Praktiska frågor...

* När börjar ni annonsera/kolla kontakter? Direkt, efter några månader, efter avvänjning?
-Mina föl är till salu direkt. Det är inte ovanligt att jag säljer väldigt unga/nyfödda föl

* Om man har köpare innan fölet är avvant, betalas handpenning eller hela fölet?
-Jag tar betalt för hela fölet direkt. Handpenning om 20% tar jag innan jag besiktigar fölet, men direkt efter godkänd besiktning ska fölet betalas till fullo (om inget annat avtalas) och fölet övergår i köparens ägo. Så en handpenning för mig handlar om i någon vecka max. En liten sväng från gården gör så att köparen har tagit sitt föl i besittning.


* Vem står för riskerna innan avvänjning om ex handpenning är betald? Dvs om fölet skadar sig, vem betalar vad och i hur stor utsträckning har köparen rätt att dra sig ur? Om fölet blir obrukbart för framtida ändamål eller även vid ex skador som ej bör ha påverkan? Var går gränsen, det finns ju så mkt som kan hända som inte behöver ha betydelse sedan..
-Detta är anledningen till att jag inte håller föl i flera månader för handpenning. Ofta (inte alltid) kan jag sälja till reducerat pris om jag säljer tidigt eftersom jag slipper vidare risk osv, men även om jag inte gör det är det upp till köparen om denne vill vänta med köpet -med risk för att fölet blir såld till någon annan, ökar i pris osv, eller om dom vill köpa direkt och ta över risken. Köparen äger sitt föl som vilken annan häst som helst och skyddar sig med försäkring så långt det går. Det är alltid en risk att köpa/äga häst.
För mig är det orimligt att hålla en vara i flera månader med allt det innebär. Vad händer om det kommer en annan köpare under tiden som vill betala direkt och som kan erbjuda ett bättre hem (tex med meriter osv) eller om fölet skadar sig. Den risken tänker inte jag stå för. Däremot får naturligtvis köparen vänta och köpa när fölet är äldre om det känns bättre, men jag vägrar ta emot en handpenning och binda upp mig för något isåfall. Jag väljer vilken risk jag vill ta och köparen väljer vilken risk denne vill ta. Det kan både bära och brista för en köpare.


* Bör fölet försäkras för försäljningssumman när handpenningen är lagd om ex fölet skulle förolyckas? Det bör ju kunna försäkras (efter besiktning) när man har en köpare för tilltänkt pris då det borde betraktas som att man kan styrka fölets värde?
-Jag vill att köparen fullförsäkrar fölet till inköpspris. Men slutligen är det deras val, och deras risk. Sålänge den står kvar hos mig ska den dock vara veterinärvårdsförsäkrad minst. Men jag ser det inte som att det ökar fölets värde, utan som att köparen skyddar sin investering
 
Sv: Hur sälja föl? Praktiska frågor...

Tack för era givande svar, känns som jag fått mer kött på benen:laugh: Vad jag förstått är det bästa att börja leta köpare direkt om fölet ser bra ut :)
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Jag har lagt handpenning på ett icke-avvant föl. Jag är inte alls rädd säljaren säljer till någon annan och säljaren har ingen panik få...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 152
Ekonomi & Juridik Hej! Nu vet jag inte alls om jag lägger tråden rätt? Har en fråga kring försäljning av föl, gällande kontraktsdelen. Man brukar ju i...
Svar
2
· Visningar
904
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp