Bukefalos 28 år!

Sälja ett föl, göra rätt

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Nu vet jag inte alls om jag lägger tråden rätt?
Har en fråga kring försäljning av föl, gällande kontraktsdelen. Man brukar ju i kontrakt skriva med vad hästen ska användas till. Vad brukar/kan man skriva där när det är ett föl man säljer?
Jag vill inte på något sätt bli skyldig något om det nu skulle vara så att detta föl i vuxen ålder inte kan leva upp till de förväntningar man har på fölet. Detta är inget dyrt föl (dock är det renrasigt) och det är inte mycket pengar det handlar om, men jag vet att ägaren har en tanke att eventuellt använda fölet i avel i framtiden. Om då tex köparen vill skriva att den ska användas till ridning och avel och det sen visar sig att den av någon anledning inte kan användas i avel (vet man ju sällan när det rör sig om ett litet föl), kan jag då bli skyldig något eftersom det står med "avel" i kontraktet?
Eller som sagt, vad brukar man skriva när det är en fölförsäljning det handlar om?
(Har aldrig någonsin sålt en häst förut)... Så känner att detta är så svårt..
 
Sv: Sälja ett föl, göra rätt

När jag har sålt så unga hästar har jag inte skrivit något alls på användningsområde utan istället hänvisat till att det är en ung oprövad häst.
 
Sv: Sälja ett föl, göra rätt

Tack så himla mycket för svaret! Vad bra att jag fick reda på att man kan göra så! Då ska jag skriva så och kolla med köparen om hon "köper" att det står så.
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 075
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 069
Senast: ajdidodii
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Förra veckan fick jag återigen ett litet bryt kring detta med att mina arbetsuppgifter oväntat innebar att jag måste kommunicera på...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: cassiopeja
·
Avel Vänder mig främst till er med vana att sälja eller köpa föl. Jag undrar hur man gör på bästa sätt rent praktiskt när man säljer ett föl...
Svar
4
· Visningar
2 597
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp