Bukefalos 28 år!

Hur säljer man tuppar?

TwiggyM

Trådstartare
Min mamma har ett gäng tuppar för mycket. Jag är inte så avtrubbad att jag tyckert det är okej att föda upp hönor och sen ha ihjäl grabbarna så jag tänkte se om det går att sälja till en billig peng. Fick sålt ett par förra omgången men vet inte riktigt vart man vänder sig och annonsererar. Alla tips mottages tacksamt.
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Face it, ingen behöver fler tuppar än hönor utan det är tvärtom.
Valen du har är att slakta och äta upp överskottet (mest begåvat), skänka dom till någon annan som gör samma sak (snällast), avliva och gräva ner i gödselstacken (korkat slöseri), betala vet för att avliva och destruera (korkat slöseri plus dyrt), eller spara alla extra tuppar i voljär och låta dom dö av ålder (hur kul är det).

Se verkligheten som den är istället. Vi äter kött de flesta av oss, och det finaste köttet är det från naturligt uppfödda djur. Varför försaka det? Tipset är att sluta se på djuren som människor och istället vara glad för att åtminstone några av dom djur vi äter har levt ett humant liv.

LIA
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Nja, visst är det så att det inte finns behov av lika många tuppar som hönor , men man kan faktiskt ha lite tur att hitta någon som har blivit av med sin tupp( ofta den första som stryker med vid rovdjurspåhälsning)

Jag har själv Ankor och får med jämna mellanrum för många hanar ( nu tex) men har aldrig behövt ta ihjäl någon för den sakens skull.

Har annonserat och hittat sådana som står med en eller ett par honor då hanen dött som blivit glada över att få tag i en ny hane.

Får dock också en del samtal från folk där jag hör att planen är att lägga dem på tallriken. Inget fel i det kan tyckas men då avlivar jag dem hellre själv så jag vet att det gått rätt till.

Så som sagt med lite tur kanske du kan bli av med några, särskilt om det är en populär ras och färg.

Pröva Blocket, Kackel och Alternativ.nu
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

:eek::crazy:

Kan dessutom informera att damen (ts) i fråga nog inte är så sugen på att äta sin tupp.
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Vilken ras är det på tuppen? Om den är fin och renrasig går det säkert att sälja den. Blocket, ica, osv. Annonsera överallt bara.
Själv köpte jag ny åsbotupp till min ensamma höna som blev kvar efter en grävlingsattack.

Vi var väldigt glada att vi hittade en tupp åt henne.
Om någon har ett gott hjärta eller ingen/bara en tupp tror jag det kan funka fint att skänka/sälja billigt. Beror nog mycket på hur ovanlig rasen är och sådär då.
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Vad vill du med det inlägget?
Tror du inte TS kan tala för sig själv?

Det rör sig f ö om flera tuppar och dom är inte ens TS!

LIA
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Jo, enstaka tuppar går säkert att bli av med till någon hobbyflock. Men i allmänhet drar man ju upp sina egna kycklingar och står då där med fler tuppar än man har behov av. Säljer man höns, t ex lantraser, så blir det alltid tuppar över eftersom de flesta vill ha fler hönor än tuppar. Och flockarna man tar fram innehåller ju som bekant ungefär lika många av vardera sorten.

En sak till som försvårar för TS är att den som har genbankshöns inte vill handla utanför genbanken och den som har rashöns håller sig till ras och avlar oftast medvetet. Det krymper antalet kunder radikalt.

LIA
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Jo om ts har en hel hög med tuppar lär väl hon få slakta en del. Men det skadar ju aldrig att försöka först :)
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Hur gör du själv? Du köpte ju en Åsbotupp. Hade du Åsbohöna tidigare och har du i så fall (tänkt) en gen-besättning?

LIA
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Jag sålde en på blocket, men jag har ringt runt till dom som har samma raser som mig och undrat om dom eller någon annan behöver nytt blod. Sen har jag haft en naturlig avgång på tuppar här. Jag sålde två till en kompis som bara ville ha snälla och trevliga tuppar som inte är hysteriska till deras hybrider och då passade mina brahma tuppar bra.

Annars så brukar jag försöka ligga på så få tuppar som möjligt, dom äter mer än hästarna i sädväg..
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Det är inte mina tuppar utan min mors men de bor utanför mitt stall så jag ser dem dagligen.

Varken jag eller någon i min familj äter djur överhuvudtaget och de tidigare hönsen som tagits bort har lagts ut till räven.

Min bestämda åsikt är att om jag kan minska lidande, rädda liv så gör jag det. Har fått ett par stycken sålda genom att annonsera tidigare. Förstår inte alls meningen med att föda upp bara för att döda heller men det hör inte hit alls.
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Jag skall prova. Tupparna är jättefina tycker jag men det är tyvärr blandraser.
 
Sv: Hur säljer man tuppar?

Har aldrig behövt tagit bort någon tupp... Alltid fått mina sålda (handlar om ca 30 stycken) och de var blandraser.
Visserligen ahr jag alltid haft en sådan förbannat, jäkla tur och alltid fått en massa hönskycklingar och knappt några tuppar alls. :P
Har hört att många får tvärtom och då kan jag förstå att det blir svårare. =/

Lycka till att hitta nya hem åt sötnäbbarna! (om du inte redan hittat nya hem)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 404
Senast: ako
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 582
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 206
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 546
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp