Hur sätts betyg egentligen???

Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Det har de säkert inte gjort.
Verkar onekligen konstigt, enligt min åsikt så har man A på nationella så väger det
tyngre än alla andra prov. F är omöjligt om han har närvarat på lektionerna.

F är helt möjligt om han närvarat på lektionerna men inte gjort något. E får man bara om man når målen. Det gör man genom deltagande och genom att visa att man förstår och knä diskutera.

Många elever tror dessutom att det gått bättre på prov än det gjort. Exempel: elev säger hemma att han blivit lovad C. Han har slöat på lektionerna och hade ett poäng från F På nationella. Han borde tycka det var pinsamt att morsan ringer läraren och gnäller när han inte berättat hur det är.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

F är helt möjligt om han närvarat på lektionerna men inte gjort något. E får man bara om man når målen. Det gör man genom deltagande och genom att visa att man förstår och knä diskutera.

Många elever tror dessutom att det gått bättre på prov än det gjort. Exempel: elev säger hemma att han blivit lovad C. Han har slöat på lektionerna och hade ett poäng från F På nationella. Han borde tycka det var pinsamt att morsan ringer läraren och gnäller när han inte berättat hur det är.

Vilken tråkig ton! :(
Nu var det ju så att han inte fått informationen om den missade uppgiften.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Har han inte märkt själv att han missat en hel uppgift? Eller vad menar du med missat?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Om han inte fått information om den missade uppgiften, kan han ju inte ha varit närvarande när läraren gav upppgiften! På gymnasiet räknar man med att eleverna själva tar ansvar för sina studier och t ex kollar upp vad de har missat om de varit frånvarande nån gång. Som lärare brukar man ju också påminna eleverna om uppgifter de fått flertalet gånger. Har han varit frånvarande de gångerna också?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Förvisso så, men har du inte den kunskap som krävs kommer du ändå inte klara den utbildningen. Det måste väl ändå vara bättre att redan på gymnasiet bli medveten om de luckor som finns i förmågorna. Så småningom kommer verkligheten i kapp och de som fått "snällbetyg" får stora problem att klara sina studier. Klarar man inte gymnasiet kommer högskolestudier att framstå som rena kärnfysiken.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Den skriver jag under på. Har suttit i oändligt många samtal med upprörda föräldrar vars barn/ungdomar inte riktigt talat om hela sanningen. Pinsamt för alla inblandade och speciellt då för föräldrarna. Gymnasiet är en frivillig skolform vilket innebär att eleven har ett eget ansvar för sin medverkan och sina resultat.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Kl
Det nya betygssystemet är inte uppbyggt på exakt samma sätt som det tidigare med G, VG, MVG.

Det går inte att översätta mellan tex ett G och ett E eftersom det finns betygskriterier (enligt det gamla systemet) och Kunskapskrav enligt det nya). Bortsett från olika benämningar så är kraven olika.

För att få ex ett A så måste eleven ha visat att den uppfyller alla A kriterier. Det är inte samma sak som att den måste ha haft A på samtliga A frågor. Men den måste visa A förmåga på alla olika områden. Detta blir ganska tydligt på de nationella proven där en elev endast behöver ha hälften av alla A poäng för att få A i betyg men då fördelat på tre olika områden.

Nu känner jag inte till gymnasiets betygssystem utan har redogjort för arven för åk 9.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 166
Senast: Badger
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började...
2
Svar
22
· Visningar
2 800
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 931
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp