Hur sätter man på stalltäcket??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 558
N

Nora

Är grymt less nu. Hästen jag kör, står på ridskolan, har i höst och vinter fått ett termostalltäcke då han helklippts att ha inne. Bortsett från att han inte alltid får ha det på så kan ju nästan ingen spänna ett täcke rätt!!! Spännet där fram drar dom upp alla remmar då det finns snabbhakar. Och hur i sjutsiken kan ett täcke gå sönder så mycket som hans gjort?? På insidan!! Less på att laga täcke nu pga av att folk inte kan spänna det rätt och ordentligt. :devil:

Så är det någon som kan tipsa om några fina instruktioner med bilder man kan sätta upp vid boxen? Eller kanske ett smart sätt att få alla remmar (inte speciellt många enligt mig men...) att sitta kvar som dom ska? Det finns liksom en gräns på vad tyg klarar av...

Sv: Hur sätter man på stalltäcket??

Prova att tejpa remmarna vid snabbknäppena fram (så att de inte går att få upp, utan är "fast" i samma, rätta, läge)?
Undvik benremmar; ha svansrem istället om det räcker för hästen. (min favvis är den sorten som har plastöverdrag)

Vet folket på ridskolan inte hur ett täcke ska sitta på??? :confused: Det verkar ju helknasigt! Det lär väl sig ungarna samtidigt som de börjar rida i princip eller? Om inte så är det nog dags att någon lär dem...

malu

Sorgligt men sant, ganska vanligt i kollektiv stall när mycket folk cirkulerar om turerna och anser sig ha bråttom etc. etc. I ett av stallen jag stod i fick vi ha en "utbildning" med involverade för att gå igenom hur man satte på täckena... innan dess var det snurrade gjordar och korsspända spännen och täcken dragna bakifrån och fram.... :eek:

Det är en shettis...så det är ju nog mycket barn som håller på med han när inte jag är där, de stora hästarnas täcken sitter oftast rätt. Många har ju föräldrar med men dom verkar ju inte förstå hur det går till heller...Jag förstår inte hur man INTE kan förstå. Nu tror jag någon inte spänt korsgjorden som han sen trampat på så det blivit ett stort hål! Vi har nu satt sånna plastspännen fram så dom inte ska gå att öppna. Blir lite svårt att ta bort korsgjorden och då skulle nog täcken halka på sniskan.

Men en instruktion med bilder skulle man ju ha att sätta vid boxen....är det någon som har någon bra?? Och hur lagar man ett täcke så det verkligen håller?

Bilder skulle vara det bästa tycker jag. Du kan ju ta foton om hur man sätter på täcket, och sätta fast på boxen

Ja jag kanske får göra det själv...tänkte slappa och se om nån annan hade nåt. Kan man köpa sånna där små gummiringar, som man sätter på spännen för att de ska sitta bättre, lösa?

Tejp på snabbspännena funkar kanon.
I vårt stall var det någon fyndig som alltid spände upp dom riktiga spännena, sen var den som satte på det igen nog halvblind, för dom spände snabbspännen..
Och VIPS!!! så var hästen naken i hagen :p

MaLu skrev:
Vet folket på ridskolan inte hur ett täcke ska sitta på??? :confused: Det verkar ju helknasigt! Det lär väl sig ungarna samtidigt som de börjar rida i princip eller? malu

Knappast... Jag ser dagligen folk som sätter på/tar av täcken i fel ordning.
Själv fick jag, någon gång på Hedenhöstiden, lära mig att man sätter på ett täcke genom att knäppa ihop det framifrån och bak och tar av det genom att knäppa loss bakifrån och fram.

Immer

Immer skrev:
Själv fick jag, någon gång på Hedenhöstiden, lära mig att man sätter på ett täcke genom att knäppa ihop det framifrån och bak och tar av det genom att knäppa loss bakifrån och fram.

Immer
Jag ser mycket sällan nån som tar i rätt ordning, mest när täcket ska av :confused:

Jag red på ridskola i fem år drygt, började inte som helt nybörjare då min styvfar hade en ponny när jag var liten. Men hur man satte på täcken, det lärde jag mig inte förrän jag var i tonåren, då jag blev skötare på en privathäst. Första gången jag satte på ett täcke (ingen hade visat eller nåt, de förutsatte att jag kunde) så satte jag det bakofram! Ujujujuj vad jag skämdes sen... *L*

Men som sagt, på ridskolan fick vi inte ens en vink om hur täcken skulle på eller av... det var inte en enda av ridskolehästarna som hade täcke på sig... Fast vi fick lära oss hur man lindar ben när man ska rida med lindor! Snacka om fel prioritering... ;)

Japp, det är clicken. hur visste du det?? :smirk:

Jo täcken verkar svårt...När jag tog in medryttarhästen nån gång hade han regntäcket på ut och in. Tur att det inte regnade...

Nora skrev:
Det är en shettis...så det är ju nog mycket barn som håller på med han när inte jag är där, de stora hästarnas täcken sitter oftast rätt. Många har ju föräldrar med men dom verkar ju inte förstå hur det går till heller...Jag förstår inte hur man INTE kan förstå. Nu tror jag någon inte spänt korsgjorden som han sen trampat på så det blivit ett stort hål! Vi har nu satt sånna plastspännen fram så dom inte ska gå att öppna. Blir lite svårt att ta bort korsgjorden och då skulle nog täcken halka på sniskan.

Men en instruktion med bilder skulle man ju ha att sätta vid boxen....är det någon som har någon bra?? Och hur lagar man ett täcke så det verkligen håller?

men usch! så du menar att massor med föräldrar och barn som inte ens är hästkunniga håller på av och på med täcken? det tycker jag du kan kräva att endast de tillhörande kollektiv stallet, som tar skift och turer etc, är de som macklar med täckena`?! då är det ju också lättare att gå igenom med folk hur man gör detta korrekt. Tycker inte det är att ha för höga krav - ett rätt fast spänt täcke är en SÄKERHETS fråga dessutom, du har rätt att kräva detta runt hanteringen av din häst!

du kan köpa gummi ringar både på tex Börjes och Hööks. En annan liten grej som kan underlätta om folk har svårt att hålla reda på gjordar och snören etc, är den lilla magplattan som man trär gjordarna i kors genom. då är det också mer givet för en okunnig hur det är tänkt att gjordarna ska knäppas... Dessutom sitter täcket bättre, och OM en av gjordarna skuller råka knäppas upp, så hänger inte gjorden ner på samma sätt som om du har utan plattan. Denna finns att köpa på tex samma ställen.

Senast ändrad:

Ja, han är ju ridskolehäst och nog den enda ponnyn med täcke på så det kanske är förståligt att dom inte kan...men även helgjobbare verkar ha svårt ibland med att få på rätt täcke mm. Tycker också det är en säkerhetsgrej så hästen inte fastnar i det och så. Tack så mycket för dina tips!! :bow: En sån där magplatta måste jag nog fixa så minskar det ju risken att han råkar trampa sönder det om en rem lossnar (eller aldrig sätts fast...).

Kanske måla alla spännen som "hör ihop" med egen färg. Så ser folk att blå gjord ska sitta i blått spänne o.s.v. Kan fungera även om det inte är så gamla "täckesmontörer"

Immer skrev:

Immer

Så fick jag också lära mig nån gång på 80 talet, eller lära mig, det är det som känns mest logiskt :p

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har haft min ponny utlånad på foder jag skickade med bla en sele till henne denna sele var inte ny och en rem hade gått lite... 2
Svar
31
· Visningar
1 852
Senast: Bubbla
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet... 2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka