Hur sätter ni era bakskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare apocalypse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 207
Sv: Hur sätter ni era bakskydd?

VVad är det med det? Om det är något som skulle vara farligt så är det ju att spänna tvärtom.

Jag håller med dig, det ser helt fel ut med utbuktningen framåt!
Det syns ju på t ex det här skyddet, man knäpper ju knappast de här remmarna framåt! Mao hör det här skyddet till vänster bak.
1315.jpg

-lån-

MAO måste de flesta kotskydd/benskydd vara feltillverkade om det är meningen att man ska sätta de bak och fram (höger på vänster istället osv) för att spännena ska bli "rätt" :confused:

Jag lärde mig tidigt i travarkarriären att spännena alltid ska komma bakifrån, alltså ska detta skydd sitta på vänster bak.

/Camilla

Nja, jag tror främst att hon menar att utbuktningen ska vara framåt, knäppningen spelar ingen roll för henne utan det är formen på skyddet.
Hon borde veta med tanke på att hon hållit på med travare hela sitt liv.

Ok tittade inte så noga på skydden, men det har hon rätt i. Utbuktningen bör ju sitta framåt..

Men passar skydden perfekt åt båda hållen? Man brukar märka (känna) hur olika skydd ska sitta.

barajag... skrev:
Ok tittade inte så noga på skydden, men det har hon rätt i. Utbuktningen bör ju sitta framåt..

Men passar skydden perfekt åt båda hållen? Man brukar märka (känna) hur olika skydd ska sitta.

Utbukningen borde väl sitta bakåt.. det är ju bakifrån det andra benet kommer som i såfall stryker... ingen häst stryker väl sig när de för ett bakben bakåt :confused:

Ja, jag tycker också att det är ett vänster bak-skydd, dels med tanke på spännena, men också för att bullen på "förstärkningen" som ska vara på insidan av benet ska peka bakåt.

Men altså. Man knäpper väl alltid alla skydd bakåt? Oavsätt om det sen är förslutning eller inte.

Jag jämförde med skydden till travet. På gamacherna sätts utbuktningen framåt eftersom de slår sig med framhoven i höga farter.

Till ridhästar har jag aldrig använt skydd, endast bandage. MEN man lär sig något nytt varje dag:)

CK skrev:
foto60.jpg

Alla dom här skydden på bilden hör till höger bakben. Hon som rider min ena häst vill ha dom tvärtom, men jag har talat om för henne att det är fel...;)
Nä, vänster bakskydd är det väl ändå:confused: Annars kommer ju förstärkningen och spännena åt fel håll..

tycker också de ser ut som vänsterskydd, om man tittar på utbuktningen.
men då spänner man framåt...

jag menade att det man drar åt spänns framåt och det yttersta bakåt....var kanske lite luddigt.
spänner alltid skydden så, har faktiskt inte tänkt på att man drar över senan...(använder bara framskydd med såna spännen men antar att det är samma sak..)

Galadriel skrev:
Jag håller med dig, det ser helt fel ut med utbuktningen framåt!
Det syns ju på t ex det här skyddet, man knäpper ju knappast de här remmarna framåt! Mao hör det här skyddet till vänster bak.
1315.jpg

NEJ skyddet hör till högerbak. Bubblan på skyddet ska ALLTID peka framåt. En häst stryker inte bakbenen BAKOM det andra benet utan FRAMFÖR det andra benet.

Rörelsen är framåtriktad och inte bakåtriktad. Titta en extra gång på hur hästar rör sig.

Jag kan hålla med om att man ej ska spänna över senan men när jag tittar på mina skydd så är de skavda på den bakersta delen, inte den främre...

jag spänner alla skydd med kardborrens öppning bakåt.. och på sådana skydd med förslutning är det förslutningen som pekar bakåt..
likadant med lindor, det har jag fått höra att det är för att om lindan gått upp och man knäppt åt andra hållet far det mer direkt inn mellan benen för då lindar den ju sig åt det hållet liksom, och då är det ännu större chans att pållen trampar på det.. typ.. svårt att förklara när man skriver och inte kan prata och visa men...

pascalle skrev:
jag menade att det man drar åt spänns framåt och det yttersta bakåt....var kanske lite luddigt.
spänner alltid skydden så, har faktiskt inte tänkt på att man drar över senan...(använder bara framskydd med såna spännen men antar att det är samma sak..)
Ja så gör jag med, all utrustning bakåt eller neråt.
Har Nortons korta bakskydd och där spänner man först fram och sedan sista remmen bakåt. Men drar aldrig åt så det skadar ju inte senan.. Vet inte ens om det ÄR resår på dom? :o Ska kolla det idag:D

Mitra skrev:
NEJ skyddet hör till högerbak. Bubblan på skyddet ska ALLTID peka framåt. En häst stryker inte bakbenen BAKOM det andra benet utan FRAMFÖR det andra benet.

Rörelsen är framåtriktad och inte bakåtriktad. Titta en extra gång på hur hästar rör sig.

Ah, äntligen nån som fattar!:D
Slår hästen på sig på bakkanten av bakbenens kotor så ska man använda andra skydd än de som varit i den här tråden.
(Såna som går "runt om".)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 045
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 836
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V