Hur sätter ni era bakskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare apocalypse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 207
Sv: Hur sätter ni era bakskydd?

Man lär sig nått nytt varje dag, kanon :)

Mitra skrev:
NEJ skyddet hör till högerbak. Bubblan på skyddet ska ALLTID peka framåt. En häst stryker inte bakbenen BAKOM det andra benet utan FRAMFÖR det andra benet.

Rörelsen är framåtriktad och inte bakåtriktad. Titta en extra gång på hur hästar rör sig.

Nä, jag säger helt tvärt om :mad: En häst stryker sig när den tar fram bakbenet, inte på vägen tillbaka.

Sen hur knäppet är kvittar ju, hur hårt spänner ni skydden egentligen om ni är oroliga för senan :crazy:

Men då kommer ju flärparna på remmarna framåt, hur fel som helst.
Sätter man de som på den här bilden kommer ju knappast hästen stryka sig. Och jag tycker inte hästarna brukar stryka sig varken fram eller bak, utan "på mitten".
dyonbakrem.jpg

jag sätter som beccia, satte tvärtom innan men fick den tanken att kardborren trycker på senorna för någonmånad sen och har kört med den metoden sen dess:p
När det gäller strykkappor tycker inte jag att det är jätteviktigt att den "sista" kardborren pekar bakåt, eftersom hästarna inte trampar på den så lätt om kappan snurrar. Därmot kör jag alltid "bakåtprincipen" när jag bandagerar:bump:

*lånar knapp*
men skydden är ju skurna efter hur benet och kotan är konstruerad... den utåtbuktning ni pratar om skall ju peka frammåt eftersom kotan går frammåt när hästen rör sig (svårt att förklara) men kotan kommer att bukta frammåt när hästen böjer benet och då skall ju skyddet ligga som kotan är konstruerad! nån som förstår?? :D jag tycker det är solklart...

Horsen skrev:
När det gäller strykkappor tycker inte jag att det är jätteviktigt att den "sista" kardborren pekar bakåt, eftersom hästarna inte trampar på den så lätt om kappan snurrar. Därmot kör jag alltid "bakåtprincipen" när jag bandagerar:bump:

En fråga: Ni säger att ni bandagerar så flärpen går bakåt. Hur styr ni det? Jag menar att om det går bakåt på utsidan benet så går det ju framåt på insidan. Hur gör ni då? Snurrar runt bandaget, eller börjar om? Det blir ju inte alltid lika varje gång man bandagerar ett ben.

barajag... skrev:
En fråga: Ni säger att ni bandagerar så flärpen går bakåt. Hur styr ni det? Jag menar att om det går bakåt på utsidan benet så går det ju framåt på insidan. Hur gör ni då? Snurrar runt bandaget, eller börjar om? Det blir ju inte alltid lika varje gång man bandagerar ett ben.

Det är ju inte frågan om vart spännet hamnar, man lindar ju ändå på samma håll.

Du lindar ju så att du drar lindan bakåt och inte framåt när du är på utsidan av hästens ben..

asfaltsflickan skrev:
Jag sätter sådana med den yttre kardborren framåt - den inre kardborren är ju den som dras åt, och då vill jag ha den på framsidan av benet så att den inte trycker på senan, särskilt om remmen är elastisk.
Så gör jag med...

hur kan det gå frammåt på innsidan av benet? förstår inte..

allt hänger ju på åt vilket håll man lindar åt.. jag kör "bakåtprincipen" och gör det på alla ben.. har hört om vissa som bara kan göra det på en sida, då ser det ju helt knas ut sen..!!

Kollade på lite olika sidor med benskydd och då måste ju de vara feltillverkade då? Dessa sätts ju med "utbuktningen" samt spännena bakåt och inte framåt...:confused:

http://www.henrikssonsridsport.se/dyonbakben.JPG

http://www.equinet.nu/low/25/1317.jpg

http://www.equinet.nu/low/26/136113.jpg

http://www.prestigeitaly.com/download/big/f24.jpg

http://www.h-r.nu/SH/d-kotsky.neo.jpg

http://www.gladahasten.se/img_src/prod_img/2081-VE111_0.jpg

Dessa är ju kvalitetsprodukter så då tillverkas dom alltså fel om det är som ni säger?

Jag vill också ha utbuktningen bakåt, då skyddas min nuvarande hästs kotor (ridhäst med taskig trav). När jag för längesedan höll på med travhästar användes ofta gamascher med 'utbuktningen' framåt.

Olika för olika hästar?

Men då knäpper du ju framåt iom förslutningen är knäppt bakåt på bilden...;)

Här kommer ett par (special) travskydd
503h2.jpg

Och de skyddet som är till höger på bilden tillhör höger bakben
Det fästande kardborren dras bakåt och det "låsande" framåt
Finns ingen möjlighet att sätta fel.

Kotskydd.jpg

gör samma med liknande som dessa dvs drar bakåt och låser framåt.

*lånar*

har alltid knäppt den yttre bakåt, har inte stött på någon som inte gjorde så förrän för några veckor sen...
har iofs aldrig tänkt på det här med senor (iaf inte så jag vetat om det själv ;)) utan bara tänkt att "lindar man bakåt så ska man väl knäppa bakåt också".... :crazy:
dessutom ser det snyggast ut! ;)

Men altså... I min värld ( :D ) är det skilnad på att knäppa bakåt och försluta bakåt. Hur gör du om förslutningen fälls nedåt?

Lånar..
Jag har aldrig lagt märke till någon som knäpper med "bucklan framåt"
jag har väl missat nåt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 045
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 839
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka