Nej du gör ju som du vill såklart, jag vill inte ge mögligt foder till mina hästar.

Det står ju också att de vanligaste som de hittade är just de som producerar gift, och att förekomsten ökade ju torrare balarna var. Och att man bör undvika högre TS halter.

Jag har andra studier på PDF som sagt, men vet inte hur jag ska få in dem här. Den jag länkade till är nog lite enklare skriven så att en lekman ska förstå den.
Mögel finns naturligt på extremt många ställen i naturen så att det går att påvisa mögel-DNA (vilket brukar vara en känslig metod) i foder är inte det samma som att det på något sätt skulle innebära ett problem. God foderhygien för torrare grovfoder brukar innebära att man vill ha ett generellt mögelvärde på mindre än 3.0 log cfu/g om jag kommer ihåg rätt men det behöver inte vara helt mögelfritt. Och sen är det lite olika riktvärden beroende på vilken typ av mögel eller svampar man tittar på.

Kort sagt innebär det att det är normalt att det finns viss halt mögel i foder men att det är helt ofarligt så vida det inte överstiger vissa gränsvärden. Ett blötare foder är lättare att hålla god hygienisk kvalitet på ja, men det innebär inte att det är omöjligt att få tag i torrare foder av bra kvalitet eller att det i ett blötare foder av bra kvalitet inte går att påvisa mögel alls.
 
Senast ändrad:
Jaså?
Du har mikroskåp hemma och kan se att fodret inte är mögligt alltså?

Senaste studien jag såg var att 89% av fodret med ts högre än 62% hade mögel i sig. Det är rätt skrämmande. Jag skulle aldrig våga chansa.
Intressant ! Är det din länkade studie ? Jag tolkar inte resultatet som du gör. Jag tolkade det som att 89% av testade balar bar spår av mögel. Varav en väsäntlig del var synligt mögel. Vidare visar studien att tunn plast och högre ts hade en högre förekomst av mögel. Inga jämförelsetal alls. Korrelationen hög ts -dålig plastning-perforerad plast- syre- högt pH ökad mögelf är välkänd. Liksom lägre ts -perforerad plast. Alltså drar jag slutsatsen att högre ts fungerar bra om det plastas och pressas ordentligt och ingen syretillförsel sker. Dessa faktorer är dock svårare att uppnå med en hög ts av flera anledningar. Skriver på mobilen så lite reservation ev skrivfel.
 
Intressant ! Är det din länkade studie ? Jag tolkar inte resultatet som du gör. Jag tolkade det som att 89% av testade balar bar spår av mögel. Varav en väsäntlig del var synligt mögel. Vidare visar studien att tunn plast och högre ts hade en högre förekomst av mögel. Inga jämförelsetal alls. Korrelationen hög ts -dålig plastning-perforerad plast- syre- högt pH ökad mögelf är välkänd. Liksom lägre ts -perforerad plast. Alltså drar jag slutsatsen att högre ts fungerar bra om det plastas och pressas ordentligt och ingen syretillförsel sker. Dessa faktorer är dock svårare att uppnå med en hög ts av flera anledningar. Skriver på mobilen så lite reservation ev skrivfel.
Får be om ursäkt, läste på mobilen och såg inte resten av artikeln med tabellerna., men min tolkning av resultatet kvarstår.
 
Jaså?
Du har mikroskåp hemma och kan se att fodret inte är mögligt alltså?

Senaste studien jag såg var att 89% av fodret med ts högre än 62% hade mögel i sig. Det är rätt skrämmande. Jag skulle aldrig våga chansa.

Fast du har missförstått studien precis som @Mearas och även @Angel reflekterat över.

Det stämmer att högre TS ökar risken för mögel och därför kräver mer ang HUR det skördas och plastas. Men ett foder högre än 60%ts innebär inte mögel eller dålig hygienisk kvalitet per automatik.

Vår stallägare som är grovfoderproducent brukar i regel ha runt 65-70 % TS. Det är toppkvalitet och funkar även åt Malin som köper sen mannaminne 👍 Men - det kräver att den som skördar kan sin sak och inte tullar på plastringen och maskinerna .
 
Fast du har missförstått studien precis som @Mearas och även @Angel reflekterat över.

Det stämmer att högre TS ökar risken för mögel och därför kräver mer ang HUR det skördas och plastas. Men ett foder högre än 60%ts innebär inte mögel eller dålig hygienisk kvalitet per automatik.

Vår stallägare som är grovfoderproducent brukar i regel ha runt 65-70 % TS. Det är toppkvalitet och funkar även åt Malin som köper sen mannaminne 👍 Men - det kräver att den som skördar kan sin sak och inte tullar på plastringen och maskinerna .
Eller så har jag läst fler artiklar och pratat med forskaren i fråga och därigenom kunnat bilda mig en uppfattning.
 
Jaha - vad bra om du är nöjd och glad med det 😄 Då finns ju inget att reflektera över vidare 👍
Ja, jag kontaktade henne i ett annat ärende för inte så länge sedan och diskuterade även detta. Jag kommer ha en del undervisning med henne så småningom oxå, väldigt spännande!

Foderlära och foderhygien är så intressant! Och frustrerande när man står i stall där stallägaren bestämt hävdar att deras dammiga hö inte alls är mögligt 😅😅
 
Nu är inte jag jättepåläst om mögel i just grovfoder, men alltså bara för att det kan påvisas mögel i fodret är det väl inte dåligt per automatik? Det måste ju ändå vara hur hög halten av mögelsporer är som är avgörande. Mögel finns i luften och överallt, så det är ju helt omöjligt att göra ett helt mögelfritt grovfoder. Om sporerna sedan får tillfälle att gå ur sporstadiet och börja växa kan de bilda farliga ämnen, men om ensileringen gått rätt till ska väl det bara kunna ske när balen har öppnats?
 
Nu är inte jag jättepåläst om mögel i just grovfoder, men alltså bara för att det kan påvisas mögel i fodret är det väl inte dåligt per automatik? Det måste ju ändå vara hur hög halten av mögelsporer är som är avgörande. Mögel finns i luften och överallt, så det är ju helt omöjligt att göra ett helt mögelfritt grovfoder. Om sporerna sedan får tillfälle att gå ur sporstadiet och börja växa kan de bilda farliga ämnen, men om ensileringen gått rätt till ska väl det bara kunna ske när balen har öppnats?
Det som är intressant är just mögeltillväxten och är vad jag fattar det som, det som de har mätt.
 
Jag skulle inte skörda nu (eller senare) om det inte är gjort något med innan. Blir dyrare och svårare att fodra med än att köpa in bra foder från början, även om du "får" det här gratis.
 
I år finns det ju "hur mycket foder som helst" så just i år känns det lite skumt att göra foder som man redan på förhand vet att det kommer bli av ytterst låg kvalitet. Det måste bli oerhört mycket billigare att köpa foder än allt det tillskottsfoder som ska till för att få till en vettig foderstat
 
Ja, i den bästa av världar så skulle jag kunna köpa foder, men nu kan jag inte det utan behöver ta in själv.

Det bör väl kunna vara en fördel med lågt näringsvärde också då jag har en väldigt lättfödd häst, hon får ju äta sig mätt. 😁😜
 
Ja, i den bästa av världar så skulle jag kunna köpa foder, men nu kan jag inte det utan behöver ta in själv.

Det bör väl kunna vara en fördel med lågt näringsvärde också då jag har en väldigt lättfödd häst, hon får ju äta sig mätt. 😁😜
Fast nä, det är energin som gör hästen tjock och den sjunker möjligtvis ytterst lite. Snarare får du ge mindre grovfoder och komplettera med en massa koncentrat.
 
Ja, i den bästa av världar så skulle jag kunna köpa foder, men nu kan jag inte det utan behöver ta in själv.

Det bör väl kunna vara en fördel med lågt näringsvärde också då jag har en väldigt lättfödd häst, hon får ju äta sig mätt. 😁😜
Är inte mj som det blir så mycket mindre av utan sbrp. Förbereda dej på en dyr vinter i foderkosnad om du måste fodra med detta.

Fick själv ett år där annat kom i vägen när det behövdes slås och fick sedan katastrof värden. Jag räknade på vad det skulle kosta med allt extra jag behövde fodra med och kom fram till att det blev billigare att kassera mitt och köpa annat. Men finns det inget att köpa så finns det ju inte.
 
Ja, i den bästa av världar så skulle jag kunna köpa foder, men nu kan jag inte det utan behöver ta in själv.

Det bör väl kunna vara en fördel med lågt näringsvärde också då jag har en väldigt lättfödd häst, hon får ju äta sig mätt. 😁😜
Nej hästen får inte äta sig mer mätt än om det hade slagits tidigare. Energin, dvs. Mj, sjunker inte. Det är proteinet som sjunker och det måste du ersätta på något vis. Köpa foder lär du få göra oavsett och det kan till och med bli billigare att köpa in grovfoder med vettiga värden istället för att komplettera det du tar själv.
 
Alltså, det må kanske vara lite ovanligt, men jag minns ett år vi fick hö slaget från en gammal vall som slås med lie och det togs riktigt sent (typ aug/sep) och vi fick en proteinkvot på runt 8.
Riktigt med blommor och allsköns örter.
Jag blev så förvånad över resultatet att jag ringde upp de som gjort analysen. Även de hade varit förvånade och gjort ett extra prov, då gräset var tydligt tunnt, men resultatet detsamma.
Tydligen stötte de på detta fenomen emellanåt just på såna gamla hitsoriska vallar med stor artrikedom.

Lilla jag hade förväntat mig halmvärden då det både är helt ogödslad mark, supertunna strån och skördat så sent. Behöver jag säga att pållarna älskade höet?
 
Alltså, det må kanske vara lite ovanligt, men jag minns ett år vi fick hö slaget från en gammal vall som slås med lie och det togs riktigt sent (typ aug/sep) och vi fick en proteinkvot på runt 8.
Riktigt med blommor och allsköns örter.
Jag blev så förvånad över resultatet att jag ringde upp de som gjort analysen. Även de hade varit förvånade och gjort ett extra prov, då gräset var tydligt tunnt, men resultatet detsamma.
Tydligen stötte de på detta fenomen emellanåt just på såna gamla hitsoriska vallar med stor artrikedom.

Lilla jag hade förväntat mig halmvärden då det både är helt ogödslad mark, supertunna strån och skördat så sent. Behöver jag säga att pållarna älskade höet?
Det kan ju ha kommit en hel del återväxt också?
 
Alltså, det må kanske vara lite ovanligt, men jag minns ett år vi fick hö slaget från en gammal vall som slås med lie och det togs riktigt sent (typ aug/sep) och vi fick en proteinkvot på runt 8.
Riktigt med blommor och allsköns örter.
Jag blev så förvånad över resultatet att jag ringde upp de som gjort analysen. Även de hade varit förvånade och gjort ett extra prov, då gräset var tydligt tunnt, men resultatet detsamma.
Tydligen stötte de på detta fenomen emellanåt just på såna gamla hitsoriska vallar med stor artrikedom.

Lilla jag hade förväntat mig halmvärden då det både är helt ogödslad mark, supertunna strån och skördat så sent. Behöver jag säga att pållarna älskade höet?
Men då måste det ha varit betat/slaget tidigare på sommaren?
 
Men då måste det ha varit betat/slaget tidigare på sommaren?
Faktiskt inte denna gång, men onekligen har det kommit nytt gräs underifrån som bidragit till de fina värdena. Jag glömmer vad man kallar det, men det är en sån "naturvårdsvall" där man måste slå med lie (för bidrag) och väntar ut diverse blommor innan man slår, men denna gång blev det ovanligt sent av olika skäl.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 383
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 503
Senast: Mabuse
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp