Hur ser din anknytning till hästar ut?

Bukefalos 30 år!

Hur ser din anknytning till hästar ut idag?

• Jag gillar inte hästar men gillar Buke och hänger här ändå

Röster: 0 0,0%
  • Jag gillar hästar men umgås idag inte med dem alls (t ex fd ryttare)

Röster: 58 21,7%
  • Jag gillar hästar och träffar på dem i min omgivning (barnens, bekantas hästar)

Röster: 7 2,6%
  • Jag rider/kör/gör något annat med andras hästar (skötare/riskola/medryttare)

Röster: 43 16,1%
  • Jag äger hästar men rider/kör/tränar inte med dem (t ex avel, sällskap)

Röster: 17 6,4%
  • Jag äger hästar som jag rider/kör/tränar

Röster: 142 53,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    267
Ja men exakt, självklart måste man ju lära känna hästen eller hästarna lite men som du skriver inget krav på att man måste vara medryttare i övrigt 😀

Ja det vore ju en dröm om man lärde känna någon som behövde bara hästvakt lite då och då.

För mig skulle det vara så mysigt att få jobba och pyssla några begränsade dagar utan krav på mer däremellan.
Jag har råkat hitta en sådan, och vice versa då. Hon hjälper till att fodra ibland, hjälpte till mycket med mockningen när jag skadat mig och kommer hit och mockar/pysslar lite när hon känner för det. Alltid uppskattat med hjälp här, men jag har ingen ridbar häst att låna ut. Går fint att ta någon snäll ponny på en promenad och kanske sätta upp ett litet barn. Tror inte att det är så väldigt ovanligt att man är intresserad av ett sådant upplägg om man har hästarna hemma? Men man får nog fråga runt, det är nog inte så väldigt vanligt heller så inget man annonserar om.

Jag äger en häst som är ute på foder, rider andras, är med i hoppgrupp på ridskolan samt hopptränar på en av min tränares hästar. Hoppas kunna tävla WE på en av ridskolehästarna 2026, den hästen är den jag oftast har i hoppgruppen :love:
Har även varit ”ponnymamma” i många år, blev ryttare på riktigt när jag tog över dotterns första häst, 2021 men han fick somna in februari 2025 :cry:
Har oxå en häst jag tar hand om när ägaren åker bort el dyl. :)

Senast ändrad:
Jag fick följa med på en ridlektion som femåring för mer än 50 år sedan och sen dess har jag inte kunnat släppa hästarna.
Gjorde paus på 14 år men började igen 1999.

Köpte älsklingshästen från ridskolan som jag avlade på. Avel har alltid varit mitt största intresse inom hästeriet. Men sen mitt sto, yngsta dottern till stoet jag köpte, fick ett föl som dog tre dagar gammal 2018 tappade jag en del av intresset.

Nu rider jag då och då, varvat med tömkörning och annat arbete från marken p g a min egen dåliga rygg.

Hur kommer det sig att så många egentligen tröttnat på själva ridningen?
Jag är själv likadan, ridning känns inte viktigt alls men som ung älskade man ju att rida.

Ridningen är inte alls lika viktig för mig längre.
Jag älskar att pussla i stallet. Och skulle nog vara fullt nöjd med bara det.

Vet inte varför ridningen inte är lika central längre faktiskt.

Jag tror framförallt att man som hästägare (tänker ur eget perspektiv som hästägare här) inte känner att man får några fördelar från ett sånt arrangemang.

Det man oftast behöver är ju pålitlig regelbunden hjälp med den dagliga rutinen, och i utbyte för det låter man någon annan rida sin häst (och hoppas att varken häst eller utrustning blir allt för förstörd).

Om någon vill komma bara ibland och utan någon regelbundenhet i det så blir det ju väldigt otryggt för både ägare och häst. Då kanske det är snarare hyra häst från någon turistverksamhet eller ridskolaq man ska leta efter.
Jag hade faktiskt, som häst- och gårdsägare, jättegärna haft ett samarbete av den typ @hollypolly beskriver! Jag klarar vardagen fint på egen hand tillsammans med dottern men då och då händer det att jag behöver resa i jobbet och då hade det varit perfekt med någon som ville komma och hjälpa till med diverse sysslor och kanske ridning. Bäst hade det varit om den personen kunde komma lite då och då när jag är hemma också, för att lära känna varandra och för att jag ska se vad hen kan och hur hen är med hästarna, men det behöver absolut inte vara regelbundet och helst inte varje vecka 😊

Jag är i dagsläget medryttare två dagar i veckan, men hjälper till mer när ägaren reser bort och följer med på tävling och träning när jag kan. Får rida precis hur jag vill men oftast blir det uteritt för jag får sån galen prestationsångest och känner att jag måste träna aktivt om jag väl börjar. Så då är det enklare att bara rida ut och träna dressyr i skogen om jag blir sugen annars bara myser vi.

Jag hade faktiskt, som häst- och gårdsägare, jättegärna haft ett samarbete av den typ @hollypolly beskriver! Jag klarar vardagen fint på egen hand tillsammans med dottern men då och då händer det att jag behöver resa i jobbet och då hade det varit perfekt med någon som ville komma och hjälpa till med diverse sysslor och kanske ridning. Bäst hade det varit om den personen kunde komma lite då och då när jag är hemma också, för att lära känna varandra och för att jag ska se vad hen kan och hur hen är med hästarna, men det behöver absolut inte vara regelbundet och helst inte varje vecka 😊
Hade du bott i närheten av mig hade jag räckt upp handen direkt, låter fantastisk :)

Jag har tröttnat på ridningen efter att jag fick ta bort min senaste ridhäst. Testat både ridskola, rida stallkompis häst och turridning, men allt känns trist för det är ”fel” häst jag rider på. Oklart om/när jag kommer hitta tillbaka. Har en unghäst nu, men inget sug öht att börja förbereda för inridning. :(
Vet du, när man drabbas av tråkiga saker som skador, rehab och avlivning så upplever iaf jag numera att jag tappar sugen lite och att rida känns bara motigt.
Fred har varit skadad sen april och jag ville inte rida alls tills snälla @Tulip köpte en häst till mig :angel: som jag dessutom (nästan) fick välja själv och då blev det roligt igen. Däremot har jag ridit andra hästar i stallet och jodå, de är säkert trevliga men inte vad jag idag har lust att rida till skillnad från förr när jag red vadsomhelst med glädje.

Så vad jag försöker säga är nog att det kommer bli roligt igen när du kommer över tröskeln med unghästen och kan börja ha lite mål och ambitioner med en häst du tycker är värd att lägga tiden på. :)

Jag har inte tröttnat på ridningen, trots att jag firar 25 år som ryttare nästa år 😁

Jag rider på ridskola 2 dagar i veckan och hjälper till extra där också. Har även fått i uppdrag att träna en av ridskolans unghästar inför inridning. Väldigt mysigt att ha en utvald häst som "min" och kul att få följa hans resa framöver, som en extra dimension i mitt hästliv 🥰

Nu med två femåriga ridhästar kan jag verkligen inte säga att jag har tröttnat på ridningen. Så fort jag har suttit av så längtar jag till nästa pass. Samtidigt så finns det så mycket mer jag vill göra och bli bättre på som att jobba avsuttet eller med frihetsdressyr. Eller bara gå ut på promenader och låta hästarna beta i vägkanten, av ingen annan anledning än att jag vet att de uppskattar det och mår bra av det.

Det är som att jag på senare år har blivit ännu mer motiverad (från en redan ganska hög nivå) att lära mig allt kring hästarna som gör att jag kan fördjupa kommunikationen med dem maximalt och ge dem vad jag anser vara bra liv. Och då måste (och vill!) jag också investera så mycket tid som möjligt med dem.

Men för mig är det möjligheten att ha flera egna hästar och eget stall som är avgörande för att just kunna lägga den grunden. Att jag kan ordna hästarnas liv så som jag själv tycker är bra, och bygga en stark relation genom att umgås mycket med dem under många år. Där hästarna också får ett tryggt "familjeliv" i en liten men stabil flock.

Dvs skulle jag välja mellan antingen att vara medryttare på en välutbildad häst (och inte kunna påverka något annat hur den hästen levde eller kunna hänga med den så ofta jag ville) eller ha egna hästar som inte gick att rida så skulle jag högst sannolikt välja det senare. Så på det sättet är ridningen inte det primära för mig - MEN den är ändå ett alldeles oslagbart "cherry on top", när det går att ordna resten.
Jag längtar till jag kommer dit, och jag hoppas att glöden inte falnat?

De senaste åren har jag mest servat barnen hemma. Min egen ridning och ambition har jag inte prioriterat, och mina hästar har också varit/ är unghästar och ännu inte inridna.

@hollypolly
Jag har det som du vill. Jag reser en del så dels har jag en medryttare en dag i veckan men utöver det har jag en grupp om ca fyra st som just bara hjälper när jag är borta. Jag känner alla och några pysslar bara, ngn rider, ngn går ut på promenad. Har funkat super i många år. Jag kan vara borta längre tid och belastningen på var och en blir inte så stor. Det brukar bli att de tar 3-5 dgr var och dagarna försvinner direkt när jag annonserat om min frånvaro och de börjar planera. Jag brukar hinta i god tid innan.

Jag upplevt att många hästägare har svårt att förstå om man inte vill vara i stallet kontinuerligt🤔

Medryttareannonser är ju i princip uteslutande varje vecka som gäller.
Du är precis en sån som jag skulle behöva när jag flyttat. Jag har en häst som behöver medicin varje dag och han älskar promenader och barbackaridning i skogen.
Som det är nu säger jag nej till saker med företaget som gör att jag måste åka från hästar, katter och gård mer än ett dygn.

IMG_8044.webp

Jag är själv likadan, ridning känns inte viktigt alls men som ung älskade man ju att rida.
Kanske är sitens demografi? Få ridskoleryttare som svarade?

Jag är ridskoleryttare, älskar att rida, :) städa och sådant är inte en hobby för mig (varken hemma eller på andra platser, pyssla vet jag inte exakt vad det innebär, men det verkar osannolikt att det är ngt jag skulle gilla (tex sortera massa schabrak i färg eller ngt?), men städa är såklart någonting jag gör för att hästen eller hemmet behöver det. Behöver dock någonting att arbeta på för att det ska vara optimalt kul, hästens kondition, ngt moment inför någonting, för att det ska vara kul att rida helt själv helt utan feedback (varit medryttare och föredrog en plan -skulle du kunna öva på X).

För min del är det för relationen till hästen/individen är viktigare och att ge dem ett naturligt liv.
Kan njuta av o bara sitta i hagen med en flock o titta på dem. Går även ofta med dem i skogen med vilket nästan är bäst 😁
Men sen såklart vill jag rida också men då ska hästen vilja det med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka