Hur ser din anknytning till hästar ut?

Bukefalos 30 år!

Hur ser din anknytning till hästar ut idag?

• Jag gillar inte hästar men gillar Buke och hänger här ändå

Röster: 0 0,0%
  • Jag gillar hästar men umgås idag inte med dem alls (t ex fd ryttare)

Röster: 58 21,7%
  • Jag gillar hästar och träffar på dem i min omgivning (barnens, bekantas hästar)

Röster: 7 2,6%
  • Jag rider/kör/gör något annat med andras hästar (skötare/riskola/medryttare)

Röster: 43 16,1%
  • Jag äger hästar men rider/kör/tränar inte med dem (t ex avel, sällskap)

Röster: 17 6,4%
  • Jag äger hästar som jag rider/kör/tränar

Röster: 142 53,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    267
Jag är för f.d. ridskoleunge och skötare. Tyvärr har jag sedan sena tonåren känt att jag saknar någon grundläggande nyckel i min ridning (timing i min inverkan? "känsla"? motorik?) som hindrar mig att komma vidare som ryttare. Har som vuxen gjort nya försök med ridskoleridning men inser att jag behöver mycket mer hjälp än vad grupplektioner tillåter för att komma vidare. Boendes i storstad utan bil så är alternativen till ridskola tyvärr både omständliga och dyra.

Jag hade velat vara någon form av avbytare 🙈
Få kontakt med någon vettig hästägare som behöver hjälp vid sjukdom eller resor. Och då kunde jag få umgås med hästar ett par dagar.

Tycker inte om upplägget med medryttare, jag har inte orken att vara flera fasta dagar i veckan varje vecka.

Utan det skulle som sagt passa bättre lite då och då :)
Det är en typ av samarbete som skulle passa oss och många vi känner. Det är troligen inga problem alls att hitta någon som vill ha sånt samarbete

Hur kommer det sig att så många egentligen tröttnat på själva ridningen?
Jag är själv likadan, ridning känns inte viktigt alls men som ung älskade man ju att rida.

Jag har tröttnat på ridningen efter att jag fick ta bort min senaste ridhäst. Testat både ridskola, rida stallkompis häst och turridning, men allt känns trist för det är ”fel” häst jag rider på. Oklart om/när jag kommer hitta tillbaka. Har en unghäst nu, men inget sug öht att börja förbereda för inridning. :(

Ni som saknar hästarna men inte känner att ni har tid, råd eller möjlighet att ha egna:
Finns det något sätt att umgås med hästar som ni skulle vilja fanns?

Ridskola, medryttare, hästskötare är väl de gamla kända varianterna.
Inom travet är man delägare, betalar en slant i månaden och får brev om sin häst och kan se den tävla (och få del av prispengar)

Men finns det fler varianter som ni skulle tycka man kunde testa?

Jag skulle nog egentligen kunna vara skötare för jag är rätt nöjd med att bara vara och pyssla. Men tar gärna en runda ut i skogen då och då för att det ger mig sinnesro. Dock har jag för varierande dagsform för att alltid vara tillgänglig, så jag tror att nån slags avbytare/tillfällig hästvakt också skulle passa mig. Sköta hästen, umgås med den och ta ut den på "koppelpromenad". :D

Vi har rätt mycket travverksamhet här i trakterna så jag kanske borde kolla upp det. Jag tror att delägare blir för avlägset från själva hästen för min smak, men gå travskola kanske och se om jag fastnar för körningen? 🤔

Jag äger en häst som är ute på foder, rider andras, är med i hoppgrupp på ridskolan samt hopptränar på en av min tränares hästar. Hoppas kunna tävla WE på en av ridskolehästarna 2026, den hästen är den jag oftast har i hoppgruppen :love:

Senast ändrad:
Jag är själv likadan, ridning känns inte viktigt alls men som ung älskade man ju att rida.

Nu med två femåriga ridhästar kan jag verkligen inte säga att jag har tröttnat på ridningen. Så fort jag har suttit av så längtar jag till nästa pass. Samtidigt så finns det så mycket mer jag vill göra och bli bättre på som att jobba avsuttet eller med frihetsdressyr. Eller bara gå ut på promenader och låta hästarna beta i vägkanten, av ingen annan anledning än att jag vet att de uppskattar det och mår bra av det.

Det är som att jag på senare år har blivit ännu mer motiverad (från en redan ganska hög nivå) att lära mig allt kring hästarna som gör att jag kan fördjupa kommunikationen med dem maximalt och ge dem vad jag anser vara bra liv. Och då måste (och vill!) jag också investera så mycket tid som möjligt med dem.

Men för mig är det möjligheten att ha flera egna hästar och eget stall som är avgörande för att just kunna lägga den grunden. Att jag kan ordna hästarnas liv så som jag själv tycker är bra, och bygga en stark relation genom att umgås mycket med dem under många år. Där hästarna också får ett tryggt "familjeliv" i en liten men stabil flock.

Dvs skulle jag välja mellan antingen att vara medryttare på en välutbildad häst (och inte kunna påverka något annat hur den hästen levde eller kunna hänga med den så ofta jag ville) eller ha egna hästar som inte gick att rida så skulle jag högst sannolikt välja det senare. Så på det sättet är ridningen inte det primära för mig - MEN den är ändå ett alldeles oslagbart "cherry on top", när det går att ordna resten.

För mig blev det för enformigt och inrutat med ridskoleridning. Jag är en skogsmulle i själ och hjärta, så det funkade inte alls att vara inom fyra väggar eller staket 99% av tiden och få rida ut kanske nån gång per termin om vi hade tur.

Det funkade inte heller att byta häst, utan jag vill ha en och samma så att vi lär känna varandra under terminens gång. Nu när jag bara sysslat med hund i flera år så är jag bara mer stenad på den biten. Finns inte en relation som grund att bygga samarbete på så är jag inte intresserad.

Jag rider någorlunda regelbundet, kurser och delade privatlektioner på anläggning. Ingen ridskola på grund av kass kropp. Kan inte göra allt som till exempel galoppera pga ryggen därför fungerar det inte så bra att rida i grupp. Hyr häst ibland om jag vill rida ut. Dessutom tar mitt skrivande tid så har inte riktigt tid att rida varje vecka.

Jag upplevt att många hästägare har svårt att förstå om man inte vill vara i stallet kontinuerligt🤔

Medryttareannonser är ju i princip uteslutande varje vecka som gäller.

Jag tror framförallt att man som hästägare (tänker ur eget perspektiv som hästägare här) inte känner att man får några fördelar från ett sånt arrangemang.

Det man oftast behöver är ju pålitlig regelbunden hjälp med den dagliga rutinen, och i utbyte för det låter man någon annan rida sin häst (och hoppas att varken häst eller utrustning blir allt för förstörd).

Om någon vill komma bara ibland och utan någon regelbundenhet i det så blir det ju väldigt otryggt för både ägare och häst. Då kanske det är snarare hyra häst från någon turistverksamhet eller ridskolaq man ska leta efter.

Jag tror framförallt att man som hästägare (tänker ur eget perspektiv som hästägare här) inte känner att man får några fördelar från ett sånt arrangemang.

Det man oftast behöver är ju pålitlig regelbunden hjälp med den dagliga rutinen, och i utbyte för det låter man någon annan rida sin häst (och hoppas att varken häst eller utrustning blir allt för förstörd).

Om någon vill komma bara ibland och utan någon regelbundenhet i det så blir det ju väldigt otryggt för både ägare och häst. Då kanske det är snarare hyra häst från någon turistverksamhet eller ridskolaq man ska leta efter.
Ja jag förstår ju det :)
För min del hade jag inte behövt rida överhuvudtaget men hade gärna tagit hand om någons hästar då och då, precis som hundvakt:)

Just att hyra häst från ridskola när det passat mig har varit jättekul och berikat mitt hästliv. Att ta hand om en häst själv som vilken hästägare som helst under vissa veckor eller dagar har varit väldigt roligt och utvecklar så klart både ridningen och allt runtomkring. Med en kass kropp som är bättre vissa dagar än andra har det arrangemanget passat mig bra. De gånger jag hyrt häst och kroppen inte varit i form för att rida har jag tömkört eller gjort något annat från marken. Kroppen hade nog inte heller klarat extra ridning i form av medryttarhäst varje vecka längre.

Jag upplevt att många hästägare har svårt att förstå om man inte vill vara i stallet kontinuerligt🤔

Medryttareannonser är ju i princip uteslutande varje vecka som gäller.
Jag skrev för ett tag sedan en medryttarannons där jag var tydligt med att det jag ville få ut av arrangemanget var hjälp när vi åkte bort. I gengäld kunde vi erbjuda ridning om någon av våra hästar passade. Hade någon skrivit som du gjorde här hade jag helt säkert svarat om jag sett annonsen. Sen hade det förstås varit bra om en hjälp har möjlighet att komma då och då för att lära känna hästar och rutiner, tillsammans med oss, men att komma varje vecka hade jag inte alls sett som nödvändigt. Jag tror att nyckeln är att vara tydlig med vad du vill och vad du ser att du får ut av det.

Ja jag förstår ju det :)
För min del hade jag inte behövt rida överhuvudtaget men hade gärna tagit hand om någons hästar då och då, precis som hundvakt:)
Jag tror nog det kan finnas intresse men att det inte annonseras om det eftersom det är ett så "udda" upplägg :)
Hos mig hade hästvakt gett lite guldkant på tillvaron, men har ingen schysst ridbar häst att erbjuda som "motprestation" liksom.

Jag tror nog det kan finnas intresse men att det inte annonseras om det eftersom det är ett så "udda" upplägg :)
Hos mig hade hästvakt gett lite guldkant på tillvaron, men har ingen schysst ridbar häst att erbjuda som "motprestation" liksom.
Ja men precis det känns väldigt udda att annonsera att man kan vara hästvakt, å andra sidan varför skulle det vara så konstigt med tanke på hur många som erbjuder sig att vara hundvakt?

Jag skulle bra mycket hellre ta hand om någon annans häst vid behov än att ha någon annans hund hemma.

Ja för min del hade det kvittat jag hade inte vågat rida en främmande häst iaf men hade gärna varit hästvakt ändå vad gäller lite tillsyn mocka fixa mat vatten och pyssla om den lite :)

Jag skrev för ett tag sedan en medryttarannons där jag var tydligt med att det jag ville få ut av arrangemanget var hjälp när vi åkte bort. I gengäld kunde vi erbjuda ridning om någon av våra hästar passade. Hade någon skrivit som du gjorde här hade jag helt säkert svarat om jag sett annonsen. Sen hade det förstås varit bra om en hjälp har möjlighet att komma då och då för att lära känna hästar och rutiner, tillsammans med oss, men att komma varje vecka hade jag inte alls sett som nödvändigt. Jag tror att nyckeln är att vara tydlig med vad du vill och vad du ser att du får ut av det.
Ja men exakt, självklart måste man ju lära känna hästen eller hästarna lite men som du skriver inget krav på att man måste vara medryttare i övrigt 😀

Ja det vore ju en dröm om man lärde känna någon som behövde bara hästvakt lite då och då.

För mig skulle det vara så mysigt att få jobba och pyssla några begränsade dagar utan krav på mer däremellan.

Just att hyra häst från ridskola när det passat mig har varit jättekul och berikat mitt hästliv. Att ta hand om en häst själv som vilken hästägare som helst under vissa veckor eller dagar har varit väldigt roligt och utvecklar så klart både ridningen och allt runtomkring. Med en kass kropp som är bättre vissa dagar än andra har det arrangemanget passat mig bra. De gånger jag hyrt häst och kroppen inte varit i form för att rida har jag tömkört eller gjort något annat från marken. Kroppen hade nog inte heller klarat extra ridning i form av medryttarhäst varje vecka längre.

Jag har ibland hyrt häst från ridskola även när jag ägt tre egna 😂 (pga rehab, ingen ridbar på ett bra tag). En väldigt trevlig grej faktiskt. Inte så dyrt heller när man gör det som en sällangrej.

Jag hade tyckt det var perfekt med någon som vill pyssla med hästarna då och då förutsatt att det fanns viss framförhållning så att vi kan planera ’hästfri’ dag/helg.

Men vi har bara en rid/körbar shettis och det visat sig omöjligt att ens få någon vettig som vill vara gratis medryttare utan stalluppgifter (vettiga föräldrar dvs, de ungar som kommit har varit söta ponnybarn allihopa) 🤷‍♀️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar