Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
05.30 = frukost till pållarna
06.30 = visitation + borstning, ut i hage, därefter mockning osv.
10.00 = ridning, ytterligare visitation, både före och efter + spolning, ut i hagen igen.
21.00 = intag för natten, byte av täcken, BoT-bandage på, sen sussa gott.
Kul att se! Är det galoppisar som går ute hela dagen? Här uppe "får" de ju bara gå ute 3-4 timmar hos de flesta galoppmänniskor, för att inte tala om de på banan. Men där finns ju inte samma hagutbud...
Om det är löphästarna som är ute hela dagen, hur tycker du att det påverkar dem? Går de in tidigare vid "dåligt väder"?
ALLA mina hästar går ute MINST 12 timmar/dag, även löphästarna. Ser ingen anledning till att ha dem ståendes inne på box. De släpps ut hagen igen efter ridning.
Enda anledningen till att de skulle få komma in tidigare är om det är RIKTIGT dåligt väder, och då menar jag ordentligt med regn eller snö i samband med blåst. Annars får de gå ute, där finns allt de behöver, mat, vatten, utrymme att leka på tillsammans med kompisar, vad mer kan de begära?
Jag ser inget negativt i att ha löphästarna ute, de trivs med det. Och en glad häst presterar bättre! Rörelse är A och O för hållbarhet och mina hästar skulle nog bli väldigt olyckliga av att få stå inne 20 timmar om dygnet
06.30 fodrar hästarna
07.00 släpper dom ut alla hästar och börjar sen att mocka och så
09.00 börjar hästarna ridas sen är dom typ klara med alla turer vi 13.00
Proffs tränarna på Täby Galopp har ganska så lika tidsscheman
Mån-lörd, 6 dagar i veckan följer arbetet på banan ca detta schema:
Ca. 5.30-6.30 Arbetsstart
-fodring
-mockning
-1a hag/walker tur
6.30 harvning av banan varje timme (6.30,7.30 osv)
-1a ridtur (varma sommardagar ev. tidigare)
Träningen av hästarna följer ofta harvningen av banan, varje häst får ca en timme, varierar naturligtvis beroende på tränare. Traditionellt stallarbete utförs parallellt med ridning under förmiddagen efter som inte alla anställda kommer tillbaka efter lunch.
-innan man slutar lunchfodras hästarna
ca 11.30-13.00 förmiddags arbetet slut
Arbetar du i ett stall ingår även ca 3 dagar i veckan att du även ”jobbar eftermiddag”.
Ca 15-16 eftermiddagsarbetet börjar
-walkerturer
-”plocka boxarna”
-kvälls fodring
Ca 16-17 klar
Söndags förmiddagarna brukar hästarna inte ridas. Vissa tränare sköter söndags arbetet själva, andra tar in extra personal, typ stalltjejer som jobbar timme. Andra roterar sin ordinarie personal.
Att arbeta i Galoppstall i Stockholm innebär med andra ord att du arbetar måndag till lördag förmiddagar och ca 3 dagar även eftermiddagar med ca 3h lunch. Förhållandena är något annorlunda på Jägersro där man generellt börjar senare och slutar senare mer likt ”ett vanligt” jobb.
Hästnyheter I en gästkrönika skriver kriminologen, författaren och föreläsaren Maria Dufva om hur hon möts av starka vädjanden från barn i skolor om...
Trädgård & Växter Jag har köpt påsjord med naturgödsel som jag hade tänkt använda till alla mina tomater. Jag har förberett ett pyralidtest med ärtor, men...
Hundavel & Ras Nu blev det så att jag avstod från att anmäla oss denna gång. Ju mer jag tänkte på det desto konstigare kändes det att tuta i henne mer...