Hur ser din vardag ut? (Utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

Wow, imponerad av alla som har så stor koll på sin dagsrutin! :eek: Själv kan jag knappt komma ihåg vad jag åt till lunch. (Åt jag ens lunch?)
Jag håller ju på och utreder hur mycket jag kan jobba utan att bli sjuk (kroniskt trötthetssyndrom som ger mig hög feber vid ansträngning) så mitt liv är typ aldrig detsamma beroende på vad försäkringskassan kräver av mig. Hett tips; gå inte in i väggen, det kan ha väldigt långtgående konsekvenser.

Jag är också sjukskriven till och från pga mående och är också impad över allas rutiner :D

Halvt kl..

Här lever hundarna väldigt varierat. Jag har bland annat stora sömnproblem så kan ibland somna på morgonen. Rastar hundarna innan jag lägger mig och tar det mer än 1 h innan jag somnar så går jag ut och kissar/rastar kort runda igen. Sen går vi ut någon gång efter att vi vaknar. Oftast så myser vi en stund och det är extremt sällan hundarna har bråttom ut så jag kan ofta ta det lugnt.
Sen går vi oftast en kortare promenad direkt när vi vaknat och längre lite senare. Eller kanske en cykeltur eller träning.

Jag har inte så mycket rutin alls på när och vilka dagar vi gör vad just nu men schäfern får några ordentligare fyspass 2-4 gånger i veckan och sen nosarbete, lydnad eller annat trick och pyssel 2-7 dagar i veckan. Nosarbetet anser jag vara viktigast och oftast blir det då uppletande på något vis. Men det brukar oftast även bli några pass lydnad. Antingen tävlingsträning eller träning på mer vardagsnyttiga saker. Som att tex kasta boll och sen kalla åter hunden/kommendera ligg när den är påväg att ta bollen. Eller liknande.

Sen kan vi ibland ha lite lugnare fyspass och under flera dagar.

Dom små hundarna får inte jättemycket styrd mental träning faktiskt. De verkar fullt nöjda över att få vara med och fysträna och får mental träning när jag känner för det, ungefär :angel:

Fysträningen består framförallt av cykelturer just nu. Dom små får även gå eller trava på löpbandet ibland. Utöver det så blir det långpromenader och följa med på lite olika aktiviteter om jag åker iväg. Sällan de lämnas ensamma hemma några längre stunder. Eller alls.
 
Jag vaknar vid 03, äter frukost.
Vid 03.30 får hunden frukost och promenad.
Vid 05 åker jag och jobbar.
Vid 08 går sambon ut med hunden, åker sen och jobbar.
Vid 10 slutar jag, slappar en stund, läser tidningen.
Mitt på dan en prom på ca 60-90 min.
Beroende på vilken dag, så varierar vi med stallet, lydnad (tis, tor med grupp), eller spår/uppletande (sön med grupp). Eller slappar. Eller umgås med vänner.
Vid 16-17 brukar hunden få mat, men det kan variera en hel del.
Sista promenaden vid 20 om det inte är nån kvällsträning.
 
05:00 klockan ringer och mallen som sover inne får frulle medan jag gör mig iordning.
06:00 Ner med mallen till hundgården där de andra två får frukost, sen får alla rasta sig i rasthagen ca 20 minuter innan de åker in i hundgården igen.
Jobbar jag hemifrån så går jag en promenad med alla 3 på lunchen eller så äter jag lunchen i rasthagen tillsammans med hundarna.
16:00 Hem från jobbet och ta emot första kunden (har även eget företag).
Ca 17-18 sista kunden är klar och hundarna tränas/aktiveras/vad de nu har på schemat för dagen.
Ca 20 hundarna matas och de som bor ute får en nattkram och jag säger Hej till min sambo. Sen är det mat, dusch och sängen som står på schemat.

Snart byter jag mitt heltidsjobb mot ett deltidsjobb som även innebär att jag jobbar skift.
Då är tanken att jag ska få lite mer tid över till företaget och hundarna, det längtar jag efte
 
6:00-7:00 morgonkissen och frukost
Åker till jobbet som börjar någon gång mellan 7:00 och 9:00. Hundarna sover hemma
11:30-13:30 Sambon och jag turas om att åka hem till hundarna på lunchen i veckorna. Hemma blir det lunch och skogstur. Sedan lämnas de hemma igen.
~16:00-17:00 någon av oss kommer hem. Hundarna äter.

Beroende på dag så följer en av följande aktiviteter efter kl 17:
- åka med till stallet där de följer med på uteritt
- åka med till stallet där de går en långpromenad med sin husse medan jag rider
- åka till skogen och spåra eller apportera
- vila

21:00 hemma, middag (matlåda eller mackor)
22:00 hundarna äter ett sista mål
23:00-00:00 går och lägger oss. Hundarna får komma ut och kissa en sista gång, beroende på när de gjorde det senast.
 
Jag jobbar extremt oregelbundet, går upp mellan 04 och 11, sover borta, jobbar helger och har noll rutiner.
Börjar jag på eftermiddagen är vi i stallet innan och slutar jag tidigt är vi i stallet efter.
Ruben är hos hundvakt när jag jobbar.
Vi tränar inget speciellt, försöker gå en timma om dagen när det passar, annars rastningsrundor och lek och bus inne.
Han är med på allt jag gör utom jobbet, vinkväll hos kompis eller fälttävlan med hästen, där jag är, där är Ruben 😁
 
I stora drag så är det vår vardag, helger ser annorlunda ut.

06.30 , Vakna. Släppa ut hunden i trädgården. Väcka barn
06.45. Ge barnen frukost
07.00 - 08.00 Ta in hunden så han får äta upp resterna från golvet. Vissa dagar till hundgården, andra dagar är han kvar inne. Lämnar på förskolan vissa dagar.
08.00/09.00 Börjar dagens studier
11.00 - 14.00 Promenad med hunden, oftast i skogen med 10 meter lina. Tar oftast 1 timme, ibland mer och ibland mindre beroende på dagens studie-planering. Sen är det lunch vid datorn om jag är själv hemma, eller med familjen om de är hemma. Återstående tid är studier eller min egna träning om det är hemma.
14.00 - 16.00 Studerar
17.00 - 18.00 Trädgårdslek, är båda föräldrarna hemma så tränar en hunden om det inte blir kvällspromenad eller löpning.
18.00 -19.30 Kvällsmat, och sedan läggning av barnen. Min träning om jag åker till gymmet.
21.00 Kvällspromenad eller löpning med hunden, beror på om vi ska se på film ihop, en bil som ska fixas.
22.00 Jag lägger mig, mannen är uppe ett par timmar till så kan hända att hunden vill nattkissa innan de sover för natten.
 
06-07 Uppstigning och frukost samt rastning i trädgården
07.15-16.15 är hundarna i hundgården, någon (beroende på vem som är hemma) ger valpen lunch vid 12-13 och kissar de vuxna utanför hundgården.
16.15 kommer vi hem och rastar hundarna, och sedan bär det i regel iväg på aktiviteter eller promenad :)
Hundarna äter sista målet ca 21-22, innan vi går och lägger oss.
 
Familjen har två hundar och jag jobbar på hunddagis så de får följa med mig. Schemat beror på vilket pass jag har på jobbet men om jag öppnar är det något åt det här hållet:
5:00-5:30: Vaknar, packar, kaffe osv
6:00: Åker till jobbet och äter frukost där, öppnar vid 7 och hundarna levereras (fördelen med att bo hemma) någon gång innan 9
9:00-11:00: Dagispromenad med våra grupper där mina hundar ingår, olika rundor och ibland en sväng till hundrastgården
12:30: När alla som får lunch har ätit brukar pudeln och terriern få komma ut ur boxen och mysa lite, tugga på ett ben eller ta en sniffpromenad utanför dagis
14:00-15:00: Dagispromenad
16:00: När lillmatte inte pallar vänta på bussen går vi hem, det tar ca en timme beroende på hur många sniffstopp vi gör. De får leta lite godis här och var ibland. När vi kommit hem och jag har packat upp händer det att terriern får komma ut på en till sväng vid 17:30-18:00
20:00: Kvällspromenad, hundarna slocknar rätt tidigt och det gör jag också. Brukar bli kvällsrastning i trädgården någon gång vid 22
 
För oss är det väldigt olika, speciellt med valp, vi går ut när han behöver, sen är det lika olika varje dag. Är jag hemma så brukar jag försöka hitta på något på morgonen för att kunna sitta och plugga i lugn och ro sedan. Är jag i skolan och maken har valpansvar så är det betydligt mycket mer bilåkande och rastningar där det passar.
Vi håller på och tränar lite lugnt med att vara ensam hemma, vilket fungerar utmärkt, när det väl fungerar så blir dagarna lite mer strukturerade.
 
Wow, imponerad av alla som har så stor koll på sin dagsrutin! :eek: Själv kan jag knappt komma ihåg vad jag åt till lunch. (Åt jag ens lunch?)
Jag håller ju på och utreder hur mycket jag kan jobba utan att bli sjuk (kroniskt trötthetssyndrom som ger mig hög feber vid ansträngning) så mitt liv är typ aldrig detsamma beroende på vad försäkringskassan kräver av mig. Hett tips; gå inte in i väggen, det kan ha väldigt långtgående konsekvenser.
Jag hade inte heller koll på min dagsrutin när jag inte jobbade :p Nu med heltidsjobb så är det betydligt enklare att veta vad jag gör på dagarna, jobbet är de timmar de är och sedan försöker jag orka med att motionera hundarna när det är ljust. Det gör inte att jag vet vad jag äter på dagarna, minns när jag bokade tider i tvättstugan eller har någon aning om vad det finns för kläder att ta på sig. Men ja, som ensamstående hundägare gäller det ju att ha planerat dagen väl för att få ihop det med heltidsjobb.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Normalvardag

07 - vaknar
07:30 - hundpromenad
Därefter får de frukost och vara ute i hundgården medan jag tar itu med vad än för sysslor jag har att göra
18:00 ca - hundarna får mat
19:00 ca - hundpromenad
Kvällspyssel
21-22 - kvällskiss

Sen finns det ju dagar där vi är i skogen, jagar, lägger nått spår eller idkar andra aktiviteter också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 358
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 681
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
17
· Visningar
1 450
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 441
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp