Hur ser en fux ut?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ih Horses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 6 134
I

Ih Horses

Jag erkänner glatt och villigt att detta med färger inte är min starka sida. Men jag trodde att jag visste vad en fux är - eller rättare sagt vilken färg en fux har, Men så lätt var det tydligen inte *djup suck*.

Jag har förstått att det här på Buke finns ett stort kunnande gällande färger, genetiken bakom nedärvningen mm. Den första dumma frågan då... Om en fux har ljus man/svans är det då en fux eller isabell? Om inte, vad är då en isabell, handlar det om föräldrarnas färger?

Känner mig lite "lost" och gillar det inte :D . Lägger in två bilder på stoet ifråga:

frg.jpg

och

frg3.jpg

Någon som vet? Själv skulle jag (rent instinktivt) säga att hon är fux men en del säger att hon är isabell.

Mvh / Fia

Sv: Hur ser en fux ut?

Jag skulle gissa på att det är en fux med tanke på att den här krabaten är fux och han är betydligt ljusare!!:)

Wille1.jpg

ser nu att färgskillnaden på dem inte ser så stor ut på bild men han är mkt ljusare än din!

Fux. En isabell har bara färg i hårtopparna, och den på din bild har ju fuxiga "slingor" i hela manen.

Men helt säker kan man väl inte vara... vad är det för stam?

En isabell har vit/gulvit man&svans och en fux har bruna/ljusbruna inslag i man&svans. Som jag fattat det... :p
Den på dina bilder är alltså fux och denna:
15714367.jpg
är isabell.

En isabell är en fux med gulanlag, och det anlaget måste finnas hos någon av föräldrarna. Alltså är det en genetisk skillnad på isabell och fux, det finns inga gränsfall med andra ord.

Fuxar kan se olika ut, de med ljusare man kallas ibland fux med flax.

Isabellerna har oftast bruna ögon istället för svarta, dessutom är de mer gula/beige i färgen än röda.

Hästen på bilderna är fux, här är min isabell:

Hstbilder018.jpg

Senast ändrad:

Hon är efter Embassy (mörkbrun) - Capitol (skimmel) - Rasputin (skimmel). Tyvärr vet jag inte några färger på mödernet. Men jag tror som sagt var också att hon är fux, om än lite roligare variant kanske!

En isabell har vit/gulvit man&svans och en fux har bruna/ljusbruna inslag i man&svans. Som jag fattat det... :p
Den på dina bilder är alltså fux och denna:
15714367.jpg
är isabell.

Hon har slingor så fux är hon nog allt!

Man kan inte säga om en häst är fux eller isabell bara för att den har nästan vit man, svans och pannlugg (skyddshår). Det beror på färgen på pälsen på kroppen (täckhår). Hästen på bilderna dina är en fux eftersom en isabell är betydligt ljusare på kroppen. Den är ljusgul kan man säga medan fuxen är mer gul mot det röda hållet även om den kan ha lika ljusa skyddshår. Men ofta har ju fuxen samma färg på skyddshåren som på täckhåren.

Aha! Inte för att jag egentligen skulle ge mig på ren färgavel men finns det någon färg (på hingsten då) som skulle kunna ge isabelll om man leker med tanken på betäckning till våren?

Oftast tycker jag man ser det i ansiktet bäst om det är svårt att avgöra. En fux är oftast lusare runt mulen, isabellerna skimrar mer i gult i hela ansiktet.

Hon har slingor så fux är hon nog allt!

Men kollar du på hästen som jag lade ut så har han inga slingor i man o svans (visserligen knoppad på bilden så det kanske inte syns) men han är fux så det har nog inte med det o göra.

Någon annan nämnde färganlagen hos föräldrarna, det är mer rätt.

Fast haflingern följer inte riktigt samma koder eftersom dom är avlade på färg sedan 100år tillbaka.
så inslag av slingor och andra fux "känneteken" räknas inte, den är fux! oavsett!;)
Genetiskt sett kan den inte vara nåt annat!

Jag anser att hon är ljus fux (hade en valack som hade ungefär samma färg, bara något mörkare man (men svansen var lika ljus)

Den skulle jag anse vara fux, enbart genom att titta på den.
Isabell bär ett blekanlag, som bleker hårstråna - precis som nämnts i något annat inlägg.
Jag har aldrig sett någon isabell vara så "röd" i färgen som på de bilder du visar.
Kolla på de andra isabellerna som visas i tråden så ser du att de inte alls är lika röda, utan ser urblekta ut.
Även mörka isabeller saknar "röd" färg.

Visst är väl ändå det där en isabell :confused:

Fuxar föds ofta med vit/ljusare man och slingor i svans och så med åren blir det mörkare.

Li

Jag skulle säga att det är en fux med flax, precis som hafflingern. Vad man kallar flax på svenska vet jag inte, men en fux med ljus man, precis som Coriall som så sorgligt gick och dog. Kan tycka det där isabell/fux kan bli svårare när det rör sig om mörka individer som tex den gamle numera döde Dragon..
U

det krävs som det skrivits i tråden att åtminstånde en förälder bär en dilute-gen för att avkomman ska bli blekt.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 350
Senast: Habina
·
Avel Har en häst i stallet där det står i passet är fux med mörk man, jag har aldrig hört sett/någon annan fux med mörk man och svans, men...
Svar
3
· Visningar
1 865
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka