Hur ser en fux ut?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ih Horses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 6 134
Sv: Hur ser en fux ut?

Denna manen sitter på en ung fux som bara ljusnar i färg hela tiden. Antar att han kommer att bli i det närmaste vit i man och svans innan han är vuxen.

*kl*

På svenska brukar man säga "fux med flaxanlag".
På engelska "chestnut with a flaxen mane".

Det finns många fuxaraber med flaxanlag. De är alla fuxar oavsett hur de ser ut, eftersom gulanlaget inte finns genetiskt hos araben. Alltså kan de inte vara isabeller.

Carina på Silver Arabians

Det finns ett enkelt genetiskt test man kan göra på taglet som säkert kan fastställa om man har ett gulanlag eller inte.
Bara att rycka, skicka in, betala och vänta på reaultatet.

Jag tror att hon är fux, med avseende på stam.

MEN kan gamle Dragon vara isabell så ... vet man ju inte.

Som jag skrev ovan, jag har hittills inte sett en isabell som sett röd ut. Dvs ser man det röda i färgen så är det sannolikt inte någon isabell...

Dragon var väl förmodligen en mörkfux med gulanlag. Ingen kan ju i alla fall komma och säja att han var röd...

Det hör väl inte riktigt hit men... jag har sett en avkomma efter Dragon - Bordeux som var sååå vacker! :love: Ett Isabellsto med vit man och svans, bred bläs och fyra höga strumpor.... Tyvärr fick denna sagohäst inte bli äldre än två år...

Men det är intressant med färger, detta föl hade ju Bordeux (brun) som morfar, hennes mor var brun, mormor var riktigt röd fux (hon var efter Tintoretto, fux - Polarstern, brun?).

Vad jag menade var att gamle Dragon såg i allra högsta grad ut som en fux (jag har inte sett honom i verkligheten - men jag tycker att han ser kopparröd ut på bilder), men var isabell.

Så att bara se på färgen är tveksamt, det kan vara vettigt att se på stammen och föräldrarnas färg också. Och jag har inte sett ngra gulingar med det blodet som ts nämner. Därför är nog pålle en fux.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 350
Senast: Habina
·
Avel Har en häst i stallet där det står i passet är fux med mörk man, jag har aldrig hört sett/någon annan fux med mörk man och svans, men...
Svar
3
· Visningar
1 865
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka