Hur ser en Leva sadel ut?

M

Mania87

Det är så att ja kanske ska köpa en Leva sadel
av min kompis, har aldrig hört talats om det
märket men på beskrivningen verkar den
jätte bra. Undrar om det är nån som
kan skicka bild på en leva sadel & säga
ett pris på vad en 10år gammal Leva sadel
som från början kosta 13 000kr är värd??

Tacksam för svar!
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Hade Lewa i början av 90-talet. Var då en ganska billig sadel. 13.000 tycker jag verkar hemskt mycket, Gav 3500:- för en NY allround sadel då. Så frågan är ju vad du ska betala för din???
Var hyfsad att rida i men sadlarna har utvecklats hemskt mycket dom senaste 10 åren. framför allt i komfort.
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Jag hörde av en sadelmakare att fabriken som tillverkade Leva-sadlarna klappade igen i och med Berlin-murens fall, pga av att de ej klarade av den markant ökande konkurrensen, men jag vet inte om det stämmer. I så fall kan du nog räkna med att sadeln du ska köpa är BETYDLIGT äldre än 10 år. Håller med föregående talare om att utvecklingen har gått framåt en hel del sedan dess....
Leva -sadlar var ett ganska billigt sadelmärke då det begav sig så jag tror inte den är värd mer än ca tusenlappen nu.
Däremot så är de Leva sadlar jag sett i förvånandsvärt bra skick för att vara så gamla. Verkar slitstarka.
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Hade en gammal leva comet II sadel innan som jag sålde för 500:-. Vet inte hur gammal sadeln var men den såg ut att bara ha två-tre år på nacken. Har sett andra som har villat ha de dubbla/tredubbla för en lika dan sadel
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Okej för hon visste själv inte hur mkt hon skulle ha
för den, så hon fråga mej men ja har aldrig
hört talats om den å då e de inte så lätt
att sätta ett pris, men hon sa att den var helt underbar
att rida i & bra passform & precis som du sa väldigt
tålig. Tycker du ja ska bjuda 1000kr för den då??
10år är ju väldigt lång tid & hon sa att ja skulle
nog tänka över att stoppa om den också vilket
även de kostar pengar.
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Är sadeln så pass populär då eller
hur kan dom begära så mkt, eftersom
dom slutades göras för typ 10år sen
som hon innan nämnde,,
För du vet inte hur gammal din va, Ir?
Men bäst är väl kanske att ja testar den först
& se om den passar, men fastän att den
kosta 13 000kr för 10år sen så är den
ändå inte så mkt värd nu..
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Ok, Inga Lewasadlar kostade så mkt i nypris! De låg inte över 6000 (Själv köpte jag min för 3900kr sprittny -90 en dressyr) , Mkt bra tysk kvalite för pengarna och i och med Berlinmurens fall fick man slå igen tillverkningen då det skulle bli för dyrt att fortsätta. Många Lewa har slitits och anv på ridskolor och anv fortfarande. En Lewa i bra skick kan man ge ca 1500kr-2000kr de börjar ju bli till åren nu alla.
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Mne om den är 10år gammal & inte kosta över
6000kr i nypris då kan den väl ändå inte vara så
mkt värd som 1500-2000? Låter väldigt
mkt för en så gammal sadel?
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Det enda jag vet om Lewasadlarna är att jag inte tycker om att sitta i dem, de är ofta lite väl smala i tunneln och det är inte en sadel jag hade satsat på...
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Jo en FIN och välvårdad Lewa är väl värd 1500-2000kr även om sadlarna börjar bli till åren så är det mkt kvalite om du jämför mot de Indiska som ligger på 700kr-1900kr. Hellre gammal kvalite än ny "skit"!

Sedan som ovanstående skrev så kan en del vara smala i kanalen (mindre än tre fingrar) och dem ska man INTE anv innan man låtit en sadelmakare breddat kanalen.
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Jag sålde min gamla Leva-sadel för 500 kronor, det var cirka 13 år sedan. Den var för trång i fram, gav både hästen och mig hemska skavsår. Hua, aldrig en Leva...
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Jag sålde min gamla Leva för 500 kr, det var cirka 10-15 år sedan. Sadeln var så trång i fram och så hård att den gav både mig och hästen hemska skavsår. Hua...
 
Sv: Hur ser en Leva sadel ut?

Vi har en i stallet. Jag gillar sadeln, tyvär skulle den behöva stoppas om. Sen är det många stora personer som har ridit i den och det är en 16 sadel så den har blivit baksutten.

Den köpte vi för 500 kr av en farbror som kom in med den på gården.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp