Hur ser era foderstater ut?

oki..
men jag fick samma kommentarer när jag hade mina hamstrar..
nästan beskylld för djurplågeri för att jag gav dom gnagarblandning köpt i affären...
så därfö så går jag nu efter hur mina djur mår...
alla djur e ju så olika så d e svårt att säga EXAKT hur och vad man ska ge dom för mat...
d finns ju ett ungefär men...
jaja....
mina ninisar mår bra i alla fall...och ökenrådisarna oxå...
 
När det gäller övervikt så tror jag
att vi menar samma sak, så det tror
jag inte är lönt att diskutera. :bow:
Fast jag hävdar fortfarande att inget
djur mår bra av att vara överviktig.

Korrekt uppbevarat ska fodret innehålla
det innehållsförteckningen uppger intill
bäst före datum.

Hur beräknar du kalcium/fosfor innehållet
i ditt foder?
 
Jag har 4 kaniner. Under vintertid får de:
Morgon: *Efter rensning av burarna får alla nytt vatten, halm, "en näve" hö, 1 fruktpinne var och dela på ett äpple och en morot.
*Dvärgkaninen (som är rätt stor) får 1 dl foderblandning
*Löwenkaninen får drygt 2/3 dl foderblandning
*Hermelinerna får ½ dl foderblandning

Kväll: Nytt vatten om det har frusit och en till näve hö.
 
Min kanin (dvärgkorsning) har alltid fri tillgång på hö och halm (bor i vårat trädgårdshus med eget rum om 3x5 m).
Utöver det får hon 1,5 dl kaninblandning varje kväll. :)
 
Min kanin får fri tillgång till hö och vatten samt nån grönsak då och då. Pellets fick hon ½dl/dag tills hon var 4 månader och sedan dess inget förutom som godis när vi tränar konster(blir kanske 1 msk/månad)

Hon är nu ca 1år bra hull och får motion flera timmar per dag.
 
Jag beräknar på samma sätt som till häst ;)
Kvoter anpassade till marsvin förstår.

Du får tycka som du vill.
Jag litar på mina källor då deras kompetens för kunnande om marsvin överstiger dom flesta i detta landet :p
Räcker mycket bra för mig ;)
 
Fick hem en teddyhona igår, så än så länge vet jag inte riktigt hur det kommer se ut.

Morgon: Fyller på hö så att det blir en ordentlig hög, ca 1 msk gnagarblandning o 1 msk pellets o havre blandning. (Tänkte försöka övertyga henne om att nyttigt är gott.. :crazy:) Färskt vatten
Lunch/em: Fyller på hö om det behövs
Kväll: Morotsbit och vitkål/paprika/broccoli. Hade mest tänkt ge vitkål och variera med de andra.

Det här är inte helt spikat än, tänkte se hur det fungerar i någon vecka.

Och innan någon säger nåt; Ja, jag vet att marsvin ska ha sällskap. Jag har precis fått hem henne på omplacering och ska kolla så att inte sambon blir allergisk. Så fort han ger klartecken ska hon få en kompis! :) (Hon är två år och har såvitt jag vet inte haft sällskap av nånting annat än en kanin som hon har delat bur med det senaste halvåret.
 
Tänk på att marsvin måste ha mkt c-vitaminrika grönsaker och även c-vitaminberikad pellets. Såhär får mina pluttar:

Morgon: Vitkål
Lunch: ½ dl pelletsblandning/djur + ½ morot/djur. (Pelletsblandningen består av 2/3 Carrier´s pellets och 1/3 havre)
Middag: Vitkål

Dom har alltid fri tillgång hö och vatten.
Ibland byter jag ut vitkålen mot andra c-vitaminrika grönsaker. :d
 
Ditt marsvin får ALLDELES för mycket mat! Marsvin ska ha ca 2 matskedar (ca två kaffemått) pellets /dag! Jag har två marsvin och de får:
morgon: hö, så att de klarar sig till nästa morgon, 2 msk pellets var, samt rent vatten
middag: sallad, morötter, gurka o andra grönsaker, ibland även knäckebröd, skorpor o lite annat. Detta får dom bara så att det fyller skålen. Ca 2 dl grönsaker alltså.
Kvällen: Rent vatten och påfyllning av hö om det behövs.

Marsvin ska alltid ha fri tillgång på hö och vatten.
Minska maten på ditt marsvin, och se till att den bara får marsvinsmat, INTE kaninmat (det är speciellt gjorda för kaniner och marsvinspellets är till för marsvin!) ditt marsvin kommer att bli sur i början, men den vänjer sig. Jag tog över et marsvin som fick sådär mycket mat och den var FET. Nu äter den mitt matschema och mår SUPER! Den får givetvis motion varje dag oxå!

/Alexandra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Igår så fick mitt islandshäststo som är fyra år gammal ett början till/ett litet anfall av sandkolik. Tack vare bra stallkompisar...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: Korven
·
N
Däggdjur Är det normalt att dom blir så spinkiga för att det är vinter? Han blir alltid det och jag blir alltid så orolig och tror att det ska...
Svar
7
· Visningar
1 203
Senast: Praefatio
·
Hästvård Hej! Jag har en 1 årig islandshingst som får små, lätta kolikanfall titt som tätt. Han hade ett senast igår och före det var det en...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 380
Senast: sissu
·
P
Övr. Djur Hoppsan så det kan gå. Ja, jag BORDE ha kollat men jag litade ju på försäljaren. Hmm, kaninen Emil visade sig vara en Emelie :o . Kom...
Svar
2
· Visningar
1 030
Senast: pippi27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp