Hur ser era ritningar till stall ut?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Annakarenina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 447
A

Annakarenina

Hej! Vi ska bygga stall och vill gärna ha tips på fina ritningar o annat praktiskt att tänka på. Stallet ska bestå av 4 boxar, eller 2 boxar med 2 xtra rum som man kan göra om till boxar i ett senare skede. Till att börja med, ska vi ha en stor häst och en shettis där, och jag hade tänkt att använda de andra 2 boxarna till kraftfoderförråd o sadelkammare. Vi har inte råd att köpa någon avancerad ventilationsfläkt utan hade tänkt att det skulle vara självdragsprincipen som ska gälla. Var finns billiga skyddsgaller till fönster och billig takbeläggning + andra tips, som gör att vi ekonomiskt klarar av detta. Min kille ska bygga själv o vill ha många råd. Anna:idea:

Sv: Hur ser era ritningar till stall ut?

ge mej måtten på utrymmet så sätter ja mej å skissar på en plan, ja har ritat upp mitt stall själv och det blev riktigt billigt och bra, dessutom ääääälskar jag att göra ritningar på stall, så roligt*

:rofl: Det ska bli 4 st boxar 3x3 meter och en stallgång, som är 2,5 meter bred, men hur allt detta skall placeras, det har vi inte bestämt. Inte heller vad vi ska ha för tak, vanligt tak? snedtak, sadeltak? Fast vi hade inte tänkt ha nåt loft eller så, utan det är meningen att grovfodret skall förvaras i en annan byggnad. Takhöjden ska vara åtminstone 2.60. Vi vill ha fönster i alla boxar, och helst att ventilationen ska vara av självdragsprincipen, då vi inte har så mycket pengar. Jag blir jätteglad, om du kan komma med nåt bra förslag. Kram Anna

Åhh, hjälp mig också??!!:bow:

Vi ska riva en del av vår lada och bygga upp igen (lättare än att renovera eftersom den är så himla skruttig). Det innebär att yttermåtten inte går att göra så mycket åt. Den behöver vara ca 8 meter på kortsidan, långsidan är inget bestämt - det får bli det som behövs!

Vi ska ha hästarna på lösdrift, men ändå ha två boxar (om ngn måste stallas upp +sällskap), ngn form av skötselplats + sadelkammare + foderkammare (för kraftfoder etc). 3-4 hästar (bäst att bygga för fyra, hellre ta i i överkant).

När vi sedan blir miljonärer... så fortsätter vi att renovera en del i taget av ladan till verkstad etc. Men, hästen går först!;)

Någon som har en bra idé på hur det skulle kunna se ut?:confused:

skulle va coolt å bygga boxarna efter varandra så man kan ha engelska dörrar/fönster...

lånar tråd...hur mkt kan man tänka sig att det kostar att bygga ett stall från grunden?vill ha ett stall med 2 fölboxar, 1 duschspilta, en sadelkammare, och "hölada" bredvid stallet(inbyggt)med plats för krafftfoder...nån som vill "bygga" en skiss?:angel:

Titta allra längst ner på denna sidan så finner du en av mina första stallritningar. Numera har vi byttplats på sadelkammare och "ensamma" boxen. Stallet är 8 meter brett

http://web.telia.com/~u40127910/

Putteliputt...
Du som äääääälskar att göra stallritningar - hoho - var är du???

Du verkar fixat de här med ritningen.

Ett tips är att kanske fråga någon som har ett gammal grisstall eller liknande.

Vi flyttade till en gård för några år sedan , då var det grisstallar,
så vi tog gallerna som varit "boxar" åt grisarna o hade som boxgaller till hästboxarna, o samma till fönsterna. De var ju gratis eftersom det redan stod där, men om någon har så blir det nog mkt billigare än att köpa speciella för hästar.

Titta allra längst ner på denna sidan så finner du en av mina första stallritningar. Numera har vi byttplats på sadelkammare och "ensamma" boxen. Stallet är 8 meter brett

http://web.telia.com/~u40127910/

Intressant. Verkligen roligt att följa ombyggnationen på bilder. Jag saknade lite mer utförlig info till varje bild, dock.

Stall och hem i samma byggnad?

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken... 2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
2 013
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka