Hur ser eran hunds/hundars dag ut?

Jag har en schäfer tik och en cocker hane (9 resp. 10 år)

Jag pluggar och därför har jag ingen direkt rutin.Hundarna sover oftast lika länge som jag :D
Dom får mat morgon och kväll.
Inomhus brukar jag aktivera dom med lite nya trick eller problemlösning.
Vi brukar spåra ganska mycket vilket är det roligaste dom vet. :)
Cockern brukar få hänga med till stallet och på ridturer lite då och då, schäfern tycker att hästar är livsfarliga så hon får stanna hemma.
 
Klockan sex börjar ynglingen röra på sig där han sover på golvet bredvid min säng. Då ska man först klappa och mysa några minuter, sedan går vi ut 25-30 minuter.

Därefter får han frukost och jag äter mina mackor. Då är han redan klar och sitter och tittar på mig med stora ögon som säger att "ska du verkligen själv klämma i dig hela den där ostmackan, när jag sitter här liten och eländig och mager?". Vilket är en grov lögn, men han ser jäkligt övertygande ut.

Vid 8 åter matte och husse till jobbet, och ynglingen knoppar in på hallmattan tills matte dyker upp vid halv tolv för lunch och en 20-minuters promenad. Ska matte jobba mer följer han med till jobbet på eftermiddagen och är kontorsråtta, ett jobb han sköter mycket samvetsgrant.

Är matte hemma blir det kanske en tur till stallet eller ut i skogen för en längre luftning, annars blir det en längre runda efter jobbet.

Kvällsmat och oftast någon aktivitet på kvällen - brukshundsklubben, stallet eller något annat.

Matte är kvällstrött, så dagens sista runda vid halvtio-tio-tiden blir ganska kort och sedan knoppar vi in.

Helgerna ägnas åt lite träning och mycket utomhusliv.

Mat får han således tre gånger om dagen (fyra nu när han varit dåligt i magen), eukanuba och ev. lite rester. För tillfället ris/kokt fisk/frikadeller.
 
<----- Har en liten yorktik på 10,5 år. Alltså en dam som börjar bli lite till åren och som tyvärr börjar märkas i form av dåliga leder, tänder etc...

Vi har väldigt fasta rutiner, så hennes dag ser ut ungefär så här:
07.00 Upp och ut till stallet med matte för att morgonfodra.
08.00 Frukost (hon får "mjukmat" två ggr/dag och har fri tillgång till torrfoder).
09.00 Ut med matte till stallet och släppa ut hästar.
09.30 (ungefär) In. Sover ganska mycket nu såhär på äldre dagar.. GÄRNA i sängen (som vi får lyfta upp henne i eftersom hon inte orkar hoppa upp själv längre).
13.00 Ut och fodra hästar med matte.
17.00 Ut och hämta in hästar med matte. Brukar också bli en lite längre promenad vid den här tiden.
18-20.00 Kvällsmat
22.00-24.00 Sista kissepromenaden.

Vi har aldrig hållt på med en massa lydnad utöver det enklaste. I och med att hon är så liten följer hon med oss i princip överallt, jämt, och hon är riktigt sällan ensam annat än när jag är ute och rider.
Förra året blev hon allvarligt biten utav två schäfrar (lösspringande som attackerade min lilltjej som satt och SKET och dessutom var kopplad :mad:), fick lungan punkterad och båda bakbenen ur led. Var bergsäker på att hon var död, men genom enorm tur och väldans duktiga veterinärer så är hon idag i princip helt återställd. :) Det som fortfarande märks är att bakbenen ibland inte är riktigt med, "glappar" lite i fästena liksom.

Annars en stor liten hund! Glad och hjärtskärande
tillgiven! :love: Hoppas på att få ha henne många år till. :)
 
Pricken är en beagle på 2,5 år, han avskyr att vara ensam och får följa med oss på så mycket som möjligt.

Standarddagen ser ut som följande:
6.30 Morgonpromenad 30-40 min
7.15 Frukost, torrfoder
12.00 Lunchpromenad 30 min
17.00 Em promenad 30 min -2 timmar
18.00 Middag, torrfoder och lite rester
22.00 Sista kissrundan 10-30 min

Förutom det så spårar vi ca 3 dagar i veckan, mer eller mindre beroende på tid och väderlek. Då åker vi ut i skogen, lägger 2 spår, går en runda, spårar och tar sedan en promenad 30-60 min.

På eftermiddagspromenaderna tar vi ett par dagar i veckan korta lydnadspass på närliggande fotbollsplaner. Jag har svårt att motivera honom längre än max 10 min åt gången då han tycker att spår är mycket roligare än matte, godis och leksaker...

Han får ofta saker att sysselsätta sig med inne, bla toapappersrullar eller mjölkpaket med godis i.

På helgerna är vi oftast i vårt "fritidshus" och under jaktsäsongen blir det då drevjakt för Pricken ett par timmar per dag. De dagarna sover han VÄLDIGT gott! Då det inte är jaktsäsong blir det i stället långa skogspromenader i flexikoppel :angel: (använder det aldrig annars) så han får springa lite.

/ Digge
 
Glömde berätta att jag går med dem till "hundstunden" ibland. Varje dag kl 19 samlas hundägare i området och låter sina hundar vara lösa och leka med varandra. Jätteroligt! :) Bara snälla hundar och hussar och mattar.
 
Jag har en Mellanschnauzer pojke på snart 7år (januari) och hans dag ser otroligt olika ut beroende på vad Matte ( läs jag ) hittar på.

Runt 9.30 är första morgon promenaden på ca 25 minuter, detta är före frukost för både hunden och mig.

Sedan är det frukost vid 10.00

Efter det så pluggar jag ( hemma ) och hunden brukar ta plats i soffa eller säng för en tupplur.

Vid 13.00 tiden är det lunch kissen :smirk: eller långpromenaden, brukar variera med att gå långpromenad på lunch eller till kvällen.
Antingen 25 minuter eller 1½ timme

Sedan brukar vi gå in och han tar sin eftermiddags tupplur, medans jag käkar lunch och pluggar lite till ( alt ser på film :smirk:)

Sedan så kommer kvälls promenaden smygande ( runt 17.00 ) då är det antingen långpromenad 1½ timme eller 25 minuters prommis.

Mellan 20.00-23.00 så är det sista kissrundan på 10 minuter
Så ser vardagen ut men den byts någon/några gånger/vecka mot, lydnads träning eller dylikt.

När Hunden var yngre var vi på bruks säkert 4 gånger i veckan
Jag och hunden tränade/tävlade agility och lydnad samt att jag ledde kurser själv i grundlydnad/agility och då fick han vara med och visa hur man skall göra.

På våren/sommaren kan vi ta en repa då och då på agilityplanen, han minns allt och tycker det är stört kul.

När han lämnas ensam brukar vi alltid gömma godis så han har något att göra. Har köpt en boll nu( som släpper ut godis), men bolltokig som han är så river han tyvärr lägenheten :D
 
Vi har en, en pudel :p.
Vi går upp strax före sex för att morgonfodra. Oftast vaknar hon redan vid fyra-fem och väcker oss gladeligen då :crazy:. Vaknar hon inte då, kan hon sova till 10.
Hennes dag är ganska enformig. Hon springer omkring och jagar bilar, människor, hästar, höns, kor eller vad som passar för dagen i några timmar. Får mat, sover en stund. Ut och jaga igen. Sova en stund, ut och jaga en stund. Varvat med mat. Problemet med hunden är att hon kan somna precis var som helst! En förmiddag hittade vi henne liggandes i ett dike vid åkrarna när vi red iväg. Trodde något hade hänt, med hundrackarn låg och sov :crazy:.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 964
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp