Bukefalos 28 år!

Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

varför skulle vi skrika?

Analys är en riktlinje och ett sätt att slippa gissa varje år.

Uträkningar säger att mitt fullblod ska äta ca 85Mj, jag vet att hon kräver snarare 125.

Eftersom jag vet det kan jag hålla henne i samma hull år efter år, behöver bara kolla analysen och korrigera fodret efter det.

Hur kan det vara negativt att slippa ha en häst som pendlar i vikt??
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jättefint jobb du har gjort med ditt fullblod! :bow:
Och visst har du rätt i att många STIRRAR SIG BLINDA på siffror o beräkningar (även jag ofta) - men det är ändå en mycket GOD HJÄLP att analysera när man ska se vad man behöver komplettera med utöver grovfodret.

I ditt fall märks det ju att du har erfarenhet och kunskap samt sunt förnuft. Din foderstat ger ju både gott om protein och energi.
Fullblod verkar dessutom ofta bli bättre när de får mycket kraftfoder/spannmål och lagom med grovfoder. Ungefär som i ditt fall!

Felet är när många litar blindt på analys och siffror. Man ska alltid ha med sig sunt förnuft och ÖGONEN/känslan!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag säger inte att det är negativt med analyser utan ett bra kompliment. Men många som räknar på foderstater idag duttar i lite av det ena , lite av det andra och lite av det tredje för att få en exakt machning till foderstaten.
Jag tror inte hästarnas behov verkligen sträcker sig så långt och i detalj. Många tar det till en extrem överdrift.

Jag anser att en god hästhållning räcker långt. Foder är inte allt utan en bra kunskap om ridning och skötsel kommer man långt med när det gäller hästens sjukdommar och kondition och skador.

Det är inte brist på foderkunskaper och uträkningar som ställer till det värst för många.
Jag bara vill påpeka att många som inte är helt säkra eller har den kunskapen som krävs inte tar hjälp av folk som VERKLIGEN vet.

Så det var därför jag skrev inlägget till dig et_flickan. Även fast alla här inne säkert menar väl så finns det många villjor och mycket tyckande. Många har sina egna åsiket om vad som fungerar eller är bra, även jag så klart *skratt*.
Därför är det viktigt att hon/du talar med någon som du känner eller vet att de kan hjälpa dig och sedan håller sig/dig till det konceptet. En bra foderstat och en mycket bra tränare på långsiktig basis är lösningen tror jag.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Här gapas knappast, framför allt inte vi som själva har fullblod.

Min som jag räknar som lättfödd står just nu på cirka 97MJ och 796 smrp. Jag tror att Hippocampus rekommenderar 65 Mj eller nåt sånt. Då ska också tilläggas att han inte är igång fullt ut. Gissar att jag får öka när han är det.

Men jag kikade lite på honom igår och tyckte han började se riktigt trevlig ut.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

JMNOMRQPNOOME0.jpg

Vilken gullig bild! :love: Vilka kompisar!!

(Snodde tråden, förlåt TS!)
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hej! Jag har också ett fullblod, har aldrig i mitt liv beräknat en foderstat, vet inte vad ni pratar om! Och analysera hösilaget.. det gjorde dom i förra stallet, jag förstod ingenting... :confused: MEN, mitt fullblod var mager när han kom, han är fin i hull och blank i pälsen och ser ut att må jättebra! Jag har skrivit det nån gång innan, vissa männiksor kan vräka i sig pizza varje dag utan att det syns, vissa kan inte tänka pizza utan att gå upp 10 kg = alla är olika individer!
Att beräkna foderstaten kan jag tänka mig är bra när man inte har så mkt erfarenhet så man inte riktigt vet var man ska börja... men att köra på känsla tror jag är bäst! Det är min personliga åsikt! :)
Verkar som ET har en väldigt bra matte som verkligen är mån om sin häst på alla sätt och vis! Grattis till hästen och grattis till matte, för ni kommer nog att få många härliga år tillsammans med den omsorgen :bow:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tack för ditt inlägg.

Jag skulle inte våga vara utan analys men jag räknar inte hysteriskt. Jag räknar en gång och ser jag om det är bra eller dåligt så ändrar jag det men jag håller inte på och räknar stup i kvarten. För två år sedan fattade inte jag vad analys var, kunde inte ens alla siffror och förkortningar.

Idag går hon på 1161 smbrp och 162 mj, proteinet får hon mest från höet.

Hon har blivit jätte fin, dock har magen börjat hänga så nu gäller det att börja jobba lite så hon får upp ryggen och så dom andra musklerna kommer tebax. Hon tappar väldigt fort musklerna om hon inte rids. Har inte ridits på 10 dagar, bara fått stå och äta i hagen.

Men vad hon blivit trevlig sen hon började gå på fri tillgång på höensilage i hagen :love:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag har skrivit det nån gång innan, vissa männiksor kan vräka i sig pizza varje dag utan att det syns, vissa kan inte tänka pizza utan att gå upp 10 kg = alla är olika individer!

Japp och de förstnämnda vad gäller hästar är generellt sett FULLBLODEN och de sistnämda kallbloden ;) . Sen är det givetvis individuella skillnader inom raserna.

Att beräkna foderstaten kan jag tänka mig är bra när man inte har så mkt erfarenhet så man inte riktigt vet var man ska börja... men att köra på känsla tror jag är bäst! Det är min personliga åsikt! :)

Varför inte köra på BÅDA delarna?? Det gör iaf JAG och många andra med mig - analys/beräkning, känsla, ögon och sunt förnuft!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 504
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp