Bukefalos 28 år!

Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Vill också säga att jag tycker hon ser bättre ut! Rundare linjer och lite mer hals. Roligt att det går åt rätt håll nu. Lycka till med ert fortsatta arbete! :)

Vill dock igen trycka på att hellre ge havre än betfor (om hon tål havre och inte blir stissig av det, vissa blir dock tossiga av betfor också). Det är bättre näringsvärden på havre först och främst. Stärkelsen i havren är okey inom rimliga gränser (alltså 2-3 kg havre är inga problem för de flesta hästar, däremot korn kan i större mängder ge dem problem eftersom det har en annan sammansättning än havre, med mer stärkelse, mindre fibrer / fett).
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag har roat mig med att räkna lite på ca värden.
Hon går nu på:
9 kg hö
2 kg hippoAlfa
Inge havre
½kg linfrö
0.2 kg betfor
E-vitamin
Salt
Mineraler

Det ger i runda slängar 95-97 MJ och 750 g smrp. Och då har hon hyfsat hull, men behöver antagligen äta mer när du tränar mer.

Om du skulle öka till 3 kg hippo alfa ligger du på närmare 105-7 MJ resp 885 g smrp vilket ger dig mer att bygga på. Alfan är ett bra foder att ge mycket av, hög andel fibrer och så, så det är lugnt om du bara har råd och hästen vill äta.

Det kan dock vara en idé att ge 1 kg havre istället för ett kg hippo alfa till, det blir billigare och ger fortfarande bra näring med hög proteinandel. (samma energimängd, 844 g smrp, kvot ca 7,9 = hög, bör vara bra på svårfödd häst under uppbyggnad)
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

nu blev det jobbigt.
Jag får tänka och se hur jag gör.

Tack för att ni tycker hon är fin, jag som tycker hon gått ner men det kanske är för att jag är en sån hönsmamma som vill se allt dåligt istället för det som är bra.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Det du föreslår i foderväg har hästen ungefär redan ätit och då såg hon sämre ut än hon gör idag. Och är en häst så mager med så mycket foder så måste man börja tänkta på helt nytt vis.

En häst som är så här smal kan man inte stoppa i en massa foder med hög andel stärkelse. En sån här häst bör få en foderstat uteslutande med snälla fodersorter som inte tar så mycket vare sig på organ eller energimässigt att spjälka för då blir det lätt moment 22.

En hög kvot är inte = bra eftersom ju högre kvot du har desto mer Mj går det åt att spjälka fodret och då räcker det ofta inte till för hullet och mycket protein är inte alltid = muskler. Det kan lika gärna bli tvärt om ett muskelbortfall av för mycket protein.

Så återigen lagom är bäst. I detta fall en lägre kvot men med mycket fett. Har man en högre fetthalt så kan hästen även ta åt sig proteinet bättre och på så vis får man ner kvoten men får bättre slutresultat.

Enkelt förklarat.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hej hej!
Hoppas jag inte svarar på fel inlägg, det gör jag jämt *sorry*
Din häst har absolut blivit finare tycker jag.
Har oxå ett fullblod, han var smal när jag köpte honom, har haft honom i snart tre månader och nu är han fin (tycker jag iaf) :love:
Nu är ju han ungefär lika pigg som en 30-årig ridskolehäst :o så han är ganska lätt att fodra. Han får nu:
7,5kg hö (har inte värdena här men det var väldigt bra!)
2,5 kg krossad korn
1kg havre
0,5 kg Mustang havrefri musli
Karron oil och chevinal plus

Kolla på bilderna här: den första är 1 sep när jag hade haft honom i 3veckor, då hade han redan börjat gå upp. Den andra bilden togs 1 okt.
4997055.jpg

4997036.jpg


Lycka till med din häst!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

E-t flickan:
Jag tänkte fel i foderuträkningen. Hon gick ju ner på den foderstat jag räknade på först, men gick upp som hon skulle tidigare. Alltså är 95-97 MJ för lite för henne och vi kan utgå ifrån att 105-107 MJ är mer lagom nu i vila. Så hon behöver mer när hon tränas mer. Du får väl se vad som passar då, hur mycket hö hon äter och vilket kraftfoder hon godkänner. Men räkna med att få öka kraftfodret med 1-2 kg med hårdare träning, om hon inte ökar sitt höintag (vilket vore bra).

Sissu:
Du har ju i princip rätt, men:
Hästen gick ju upp i vikt av den gamla foderstaten (som för övrigt innehöll mindre hö), men föll ur när havren och det extra kilot Hippo alfa togs bort. Det var inte hull som saknades så mycket som muskler heller, tycks folk vara överens om.

Hästen äter heller inte vad som helst, annars hade jag rekommenderat mer hö och massa lusern. Hippo alfa och linfrökaka är milt mot magen, alfan innehåller "grönt" protein och inte så mycket stärkelse om jag förstått produktbeskrivningen rätt. Och man kan ha rätt hög kvot på protein från grovfoder utan problem för hästen (jfr på bete!).
Ösa i lite ren olja kan vara en idé för att sänka kvoten, men det är inte heller ett snällt alternativ för känslig mage. Därav föreslår jag en viss återgång till havre, som hästen ju tål och som innehåller en del nyttigt fett. Havre ger lägre kvot än H alfa (som hästen gått upp på innan). Observera att förslaget inte är att ösa i hästen kilovis med havre, utan att påpeka att det funkar i foderstaten med havre istället för alfa, på det sista kilot kraftfoder som måste till nu.
Det bästa är naturligtvis också om hästen med fri tillgång på hö succesivt ökar sitt intag av det - men just nu ser det ut såhär.

Jag tror, som framgick i mitt första inlägg, att det är helheten hos den här hästen som är viktig, inte det enskilda fodermedlet. Mindre stress ger bättre näringsupptag efter hand. Mag-tarm balans, översyn av rygg och sadel, lugn träning före långsam upptrappning och inplanerad vila för återhämtning / återuppbyggnad.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

:eek:
oh j*ar vilket superresultat du har fått till då!!! :bow:
Från revbensspjäl till fin å rund, å på så kort tid!!!
jag är imponerad!
får min pålle komma till dig 1-2 månader ;) närrå...
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tackar tackar!! Ärligt talat vet jag inte hur det har gått så fort, men glad är jag :)

Tror han är väldigt lättfödd för att vara fullblod plus då att han är lat så man kan ju ge mer energi..
Är så nöjd med lillhästen :love:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

hon ser ok ut men jag såg inte bilderna innan...så...
men hur ofta fodrar du henne?????det är bra att fodra lite men ofta!!!det är bra effekt på det!hur mycket foder,hö har du gett henne.o i hur stora mängder???
det är ju så att fullblod är svårfödda...det visste du säkert me....
;)
tips!!!prova med nån dl olja en gång om dan!!!!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag tycker faktiskt att ni överreagerar, sorry. Men jag rider för en duktig dressyrtränare som faktiskt tycker att hästen har gått upp sen hon såg henne första gången. När man står brevid hästen ser man också skillnad. Hon har blivit större vid bogen och står man bakom har hon fått muskler vid låren.

Jag har analys, skulle aldrig tänka mig att ge denna häst ett oanalyserat foder. Har kämpat med henne ända sen jag köpte henne, hon har helt enkelt alltid varit lite tunn. Det är inget jag tycker är okej måste jag påpeka.

Hästen är frisk och glad. Rider henne inte så hårt. Mest skrittar i skogen och klättrar ca 1-2 timmar om dagen. Hon har en mkt bättre uppsyn än när vi flyttade till Värmland (för fem månader sen). Mycket blankare och lenare päls, hästen mår bra nu.

Hej tjejen!
Tycker din häst ser ut som de flesta fullblod, har ett själv.
Många anser sig vara sk hästvetare genom att se på en bild.
Du vet ju hur hästen ser ut och måt på riktigt.pma gärna mig för de vore kul att prata me ngn som också har en fd spinkis :)
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

På de senaste bilderna ser hon ju riktigt fin ut! :) Behöver lite mer musker bara ff a på halsen, men annars tycker jag att hon hullmässigt sett ser fin ut!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag reagerar också på det. Bidra inte till myten att för att det är ett fullblod så "ska" den se ut så och att det är helt normalt. Det är det inte.

mackan/som upprepar Pontevechicos kommentar.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tycker också du resonerar knasigt. Varför "ska" just fullblod vara spinkiga och kantiga? Hade detta varit ett halvblod tråden handlade om hade det nog låtit annorlunda!...?

Slänger in en par till bilder på mitt "tjocka" fullblod. Det finns ett par till längre bak i tråden.
Den bruna är min. Den grå var hennes bästa kompis, också fullblod!
Välhullade flickor. Precis som jag vill ha dom.

JMNOMRPRRNPPF0.jpg


JMNOMRQPNOOME0.jpg
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

jag menar inte heller att alla fullblod är kantiga och smala men om de har gått ner sig kan de ta ett tag att bygga upp dem igen :)
Många av dem har ju lätt för att falla ur, liksom många varmblod.
Det är inget man bygger upp över en natt men tyvärr går de ju fortare att få en häst att falla ur än att bygga upp i många fall, tycker iaf att hästen är på rätt håll!
Sen är du ju lite från häst till häst, många har en hög ämnesomsättning, svårt att ta upp näring osv och de har kanske inte så mycket med raserna utan individerna att göra.
Men men som sagt på rätt väg.

Antiqua, riktigt fina snuttar du har :) vem är de efter? :)
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag reagerar också på det. Bidra inte till myten att för att det är ett fullblod så "ska" den se ut så och att det är helt normalt. Det är det inte.

mackan/som upprepar Pontevechicos kommentar.

som jag skrev nedan, nej ALLA fullblod ser inte ut så och alla varmblod är inte 167 och bruna. har heller aldrig påstått att de ska se ut så elelr? de är på rätt väg iaf.. Läs mitt svar ovan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 297
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp