Bukefalos 28 år!

Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Jo fullblod kan vara svåra att få upp i hull och dom rasar fort när dom väl gör det. Därför ser jag till att hålla min i överhull så hon har lite att plocka av.

Ja, fina flickor, tack!:bow:
Min är den bruna och hennes stam kan du se här, sök på Lady Antique:

http://www.galoppsport.se/shestinfo

Skimmeln finns tyvärr inte längre, hon togs bort hastigt i somras. Hon ägdes av Dashy som också skriver här på buke.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Eftersom du skrev att du tyckte hon såg ut som de flesta fullblod och att det var helt ok, normalt, så tolkade jag det så, eftersom du lade till ngt om besserwissar i slutet på meningen också :D

Om du går tillbaks i tråden så hittar du även bilder på mitt fulllblod.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

tar det lång tid att bygga upp ger man antingen för lite mat eller så finns det andra problem.

När min häst föll ur kraftigt gick hon från mager till snudd på tjock på 2 månader.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Svarar Alla!

Nu har ju snön kommit och kallt är det här i Värmland :)

E-t börjar se riktigt fin ut. Äter hö som en helt häst :p. Springer fram till en när man kommer med höet. Dock ska jag skälla på min morsa att dom ska ha hö hela tiden för idag blev jag sparkad när jag fodrade hästarna vid tio. Vi lägger ut höet så fort dom har ätit upp morgonhö och idag var hon ivrig, jagade bort Sally och så fick jag en träff av en spark som egentligen skulle träffa Sally, men men. Längtar tills Höensilaget kommer så slipper man gå ut i hagen.

Har inte ridit på några dagar, red i helgen men har besök av brorsan och pöjkvännen, brorsan har jag inte sett på flera månader för han har jobbat i Norge så hon vilar nu och nå dressyrlektion blir det inte av, det är för halt på vägarna och våran bil är trött :p.

Men E-t flickan äter på och ser bara finare och finare ut :D

Tänkte bara skriva att det blåser så höet bara flyger iväg till grannens åker så i morse fick dom inte så mycket ute men nu är det vindstilla och dom äter för fullt och fick ganska mycket av mig.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Så länge det finns grönt att äta ratar de ofta höet.
När det blir frost/snö blir det skillnad.
Du måste ge kraftfoder! O massor av proteiner för att den ska kunna bygga muskler.
Det är en häst som står högt i blod o som är van att äta mkt kraftfoder.
Ge Krafft Breed om du är rädd för att ge havre. Eller fet Müsli.
3-4 kg.
ingen häst blir fin av bara betfor.
Som att ge sitt barn lite saft o grönsaker.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

tar det lång tid att bygga upp ger man antingen för lite mat eller så finns det andra problem.

När min häst föll ur kraftigt gick hon från mager till snudd på tjock på 2 månader.


Har ett 17 årigt fullblod som varit vanvårdad, då tar det inte 2 månader att göra en häst av dem kan jag ju säga på en gång, men det är på rätt håll iaf.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Så länge det finns grönt att äta ratar de ofta höet.
När det blir frost/snö blir det skillnad.
Du måste ge kraftfoder! O massor av proteiner för att den ska kunna bygga muskler.
Det är en häst som står högt i blod o som är van att äta mkt kraftfoder.
Ge Krafft Breed om du är rädd för att ge havre. Eller fet Müsli.
3-4 kg.
ingen häst blir fin av bara betfor.
Som att ge sitt barn lite saft o grönsaker.

Jag ger tre kg Hippo Alfa så hon går inte bara på betfor
Får också ca ½ kg Linfrökaka och ½ kg betfor.
Äter nu ca 10 kg hö.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tänkte också berätta våra fodringsrutiner.

Hästarna kommer ut runt 6-7. Har då ätit hö hela natten, E-t har alltid hö kvar inne. Får hö i höhäck annars drar hon runt det i hela boxen. Får kraftfoder och hö ute i hagen.

Lunch får dom när dom ätit upp morgonhöet. Tiden varierar ju. Det höet räcker ändå till insläppet.

Kommer in vid fem, får då hö + kraftfoder.

Och så kvällsmaten vid 9-10, hö + kraftfoder.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag måste säga att jag tycker att du verkar göra allt du KAN för att din häst ska bli finare. :bow:
Du ger så mycket hö hon bara äter, och även kraftfoder verkar det som. Hon ratar ju så mycket och vill inte äta många saker, som annars skulle kunnat vara bra för henne, så bättre kan man väl inte göra?
Har du provat olja också? Ratar hon det med? Korn? Har du provat melass på fodret så hon äter bättre? *försöker bara komma på lösningar*
Minns inte riktigt, och har inte läst hela tråden... Men visst vard et du som övertalade din morsa i våras att köpa SOJA till hästen?? Men nu vill hon inte äta det? Förstår att det är väldigt svårt när det blir så.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Du kan få lite feta av min knubbis :) nää skämt å sido, aldrig kul de där med svårfödda hästar (tyvärr lika trist med lätt födda) Vi hade en herre för några år sedan som aldrig satte muskler bak. Han åt bra, tränades rätt men satt aldrig muskler på rumpan. Tycker att din hästs rumpa ser likadan ut. När vi sedan sålde han till en jätteduktig familj i S-vall så visade det sig att häst stackaren led av ischias (tror det stavas så) Han hade ALDRIG visat att han hade haft ont under dom åren vi hade honom. Efter behandlingar så blev han bättre och slutade sina dagar som dressyr häst på MSV nivå. Han blev jätte fin i musklerna och fick äntligen rumpa, du tror inte att din lilla strutta kan "lida" av samma sak...bara en tanke, eller så är hon helt enkelt..svårgödd....Lycka till iaf!!!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag måste säga att jag tycker att du verkar göra allt du KAN för att din häst ska bli finare. :bow:
Du ger så mycket hö hon bara äter, och även kraftfoder verkar det som. Hon ratar ju så mycket och vill inte äta många saker, som annars skulle kunnat vara bra för henne, så bättre kan man väl inte göra?
Har du provat olja också? Ratar hon det med? Korn? Har du provat melass på fodret så hon äter bättre? *försöker bara komma på lösningar*
Minns inte riktigt, och har inte läst hela tråden... Men visst vard et du som övertalade din morsa i våras att köpa SOJA till hästen?? Men nu vill hon inte äta det? Förstår att det är väldigt svårt när det blir så.

Tack så mycket, var kul att höre :)

Olja äter hon inte, har till och med börjat rata E-vitaminerna :devil:
Korn blir hon ruskigt dålig i magen av plus att hon tycker det är äckligt, varför vet jag inte. Melass har jag aldrig provat, just nu vågar jag inte prova nånting nytt.

Ja det var jag det. Har inte provat soja nu, hon äter ju linfrökakan och jag tycker det räcker med fodermedel i hennes foderstat för tillfället.

Imorrn eller på fredag får vi ensilage med bra värden i (mj 8,4) och (smbrp 42) och så får hon hö inne i boxen på nätterna. Har räknat ut vad hon skulle få i protein/mj mängd och det blev ehh... högt :angel:

1045 smbrp och 162 mj går det?? och en kvot på 6,4.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Beror lite på vad proteinet kommer ifrån men eftersom kvoten är ok hade jag nog provat det.

Har ni kollat tänder och mage på henne?
Troligen är det nåt som gör att hon inte tar upp fodret om hon käkar 162Mj utan att bli rund.

Tycker inte heller du ska ändra eller byta fodermedel, hon behöver lugn och ro i sin mage.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

det är inte på denna foderstat hon går på nu utan den hon ska gå på. Jag bara testräknade lite eftersom dom kommer få fri tillgång i hagen.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hej et_flickan!

Jag tänkte också lägga mig i diskussionen lite men inte med några negativa bidrag.

Jag har själv haft hästar som varit vanskötta och magra och nu har jag ett 2-årigt fullblod så jag vet att det inte är lätt att få ordning på hull och foder.

Nu skall jag säga en sak som kanske får 99,9% av er här inne att skrika.
Jag tycker allt detta räknande på foder är lite av en fluga!
För 10 år sedan var det knappt någon som viste vad smrp och Mj var.
Jag har fodrat upp hästar utan det tidigare. Jag säger inte att det är fel att räkna på foderstater men man måste ha en stor portion förnuft.

Idag finns det så många olika foderprodukter och ämnen som inte är meningen för hästar att äta bara för att man jagar en viss mängd smrp och MJ. Det är en hel djungel som man kan gå vilse i och ALLA har OLIKA åsikter om vad som är bra!
Frågan är vad fungerar på just din häst.

Jag ville bara säga att tappa inte sugen eller modet för det är väldigt olika hur hästar lägger på sig hull, musklar sig och fungerar på olika foder.

Jag hade ett 5 årigt varmblod (som ej gått på trav) för 15 år sedan. Hon var jätte mager och omusklad. Jag tog henne för jag tyckte så synd om henne. Hon blev väldigt fin i hull bara efter 3 månader och hade mycket bra muskelmassa efter ett halv år. Efter 2 år av ordentlig träning så fick hon gå ett helt år på lösdrift och det gjorde susen för den där verkliga utfyllnaden.

Nu har jag som sagt mitt fullblod som jag trycker i mat men han är en seg rackare. Visserligen växer han men han har varit väldigt mager fram till nu. Han har haft fri tillgång på hösilage men precis som din ätit dåligt av det.

Så här har han sett ut sedan jag köpte honom i våras, slutet av april.

Dino2.jpg


Detta är ifrån juli.

Dino_kropp.jpg


Och detta är ifrån oktober, 12kg hö, 2kg havre, 2kg Edel avel och 2dl olja om dagen senare...

dino_06-10-10_hel2.jpg


Han är inte perfekt men på god väg. Det har tagit 6 månader att få ordning på hullet. Om man nu räknar vad det blir så äter han 860 smrp och 112 MJ om dagen. Dvs. väldigt mycket.

Detta blev väldigt långt men kontentan av det hela är att det kan ta tid. Det enda du skall tänka på är att ta hjälp av de som KAN, prata med ex. Kraffts foderrådgivare, håll ut och träna med muskeluppbyggande ridning, mycket lösgörande och skrittarbete.
Att rida häst och att rida hästen så att de bygger och stärker musklerna är två olika saker. Fråga din tränare om du är osäker.

Lycka till!

Okej....få höra nu alla nu som vill gasta om foderstater och räknande. Jag vet att ni sitter och biter er i tungan... *skratt*

Jag kan bara tillägga att jag också misströstade ett tag här i somras när han inte ens klarade sig på betet. Då skrev jag ett inlägg här och frågade det trevliga folket här och gissa om jag fick många olika råd och åsikter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tycker hon inte är mager. jag ser inga revben.. dock ser hon smal ut bara för att inga muskler fyller ut formena. Men förväxla detta inte med mager:crazy:

Fullblod omusklade ser förjävliga ut om man gämför med en ardenner som är omusklad.

Det enda sättet att bygga muskler är att arbeta hästen.. klättre mkt å så=)
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Håller med dig till fullo.. jag är inte heller en galet fan av analyseer på höet..jag går på magkänsla och erfarenheter ist.
I år har jag ett superfin t hö,.. mitt hbl sto som är svår född går upp på bara 8 kilo hö om dagen.
Nu får hon dock fri tillgång då hon går på lösdrigt... nu är det bara musklerna.. men de får komma när ajg fått mitt körkort så jag akn åka ut när jag vill..Tills dess rids hon bara av min medryttare 2 ggr veckan!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon går ju på så mycket hö hon orkar klämma i sig och så mycket kraftfoder så att hon storknar men hon börjar ju se fin ut så det funkar.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Idag kom höensilaget :banana:

Nu får hästarna proppa i sig hur mycket de vill. Fast än så länge har dom inte närmat sig balen överhuvetaget. Dom tycker den är läskig. Ledde fram E-t till den men så fort jag släppte drog hon iväg :p.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 325
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp