Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Jo lägger in dom sen plus helt nya bilder. Ska ut och skritta en sväng i skogen nu när det är uppehåll.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag kommer ihåg hur hon såg ut tidigare, och det är bättre. Men som du själv vet är det ju en bra bit kvar. Dock tror jag en stor del av det som gör att hon ser tunn ut är muskelbrist. Kom igång och jobba henne korrekt så kommer också fodret du ger till användning.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Du skriver att hon inte vill äta så mkt hö, är tänderna kollade så att tandproblem är uteslutna?
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hej,
Mitt travarsto var väldigt tunn när jag köpte henne för drygt tre år sedan. Det var svårt att få upp henne i hull och muskler då hon, precis som din, inte åt mer än hon behagade. Men så ökade jag på motionen ganska ordentligt,gav b-vitamin (spruta av vet) och si då hände det gjejer. Hon började äta allt bättre och musklade på sig fint och la på sig hull. Kanske du skulle kunna rida henne lite mer så aptiten ökar helt enkelt? Du kan ju jobba i skritt, men oftare och längre.
Häls
J
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Japp. Hon hade förfärliga hakar när vi köpte henne, som ändå en veterinär kollat på men som inte upptäckt detta. Hon spottade massa höbollar ur munnen plus att hon satt fast i käken och hade överbett.

Detta tog en duktig tandläkare bort och jag har inte mräkt nåt problem alls med tänderna.

Åkte dit sedan förra året i oktober och han sa det att vi inte behövde kolla tänderna förens om 1 år. Då tog han bort lite bara.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag kommer ihåg hur hon såg ut tidigare, och det är bättre. Men som du själv vet är det ju en bra bit kvar. Dock tror jag en stor del av det som gör att hon ser tunn ut är muskelbrist. Kom igång och jobba henne korrekt så kommer också fodret du ger till användning.

Hon klättras tre dagar i veckan i tuff terräng, detta gör vi ca 2 timmar. Tränar även dressyr 1 gång i veckan.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Nu kommer jag inte ihåg när exact detta var men det var iaf förra vintern nån gång i mars om jag inte minns helt åt vänster.
DSCF3589.jpg

Tror att detta var april
DSCF3855.jpg

Maj
DSCF4473.jpg

Detta kommer jag inte ihåg när det var, en bild som jag inte visat tidigare tror jag.
DSCF6937.jpg
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

och så en ny från idag. Ville inte stå still för att det blåste så jag fick inge bra bilder :(

DSCF9644.jpg
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Visst ser hon trevligare ut nu! Du är inte "hemmablind".
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Nu är ju inte detta det bästa kortet direkt, fick ännu sämre.

Tänkte berätta lite hur det blir i vinter.
Vi har fått tag på en jätte trevlig bonde som vi har köpt detta fina hö av som vi har just nu. Han ska köra hem fem stycken ensilage balar och ställa i hagen. Så hästarna kommer ha fri tillgång på ensilage och detta tycker jag är kanonbra :D.

Sen kommer båda hästarna få vanligt hö inne en tid för att E-t ska vänja sin känsliga mage. Han kommer naturligtvis göra en analys på detta ensilage. Så vi får se hur mkt kraftfoder hon behöver och hur bra denna analys är, hoppas det är ett kanon hö så vi slipper ge E-t massa kraftfoder.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

50? snarare 100. Hon behöver mkt muskler oxå. Ska jag vara helt ärlig mot TS så tycker jag inte hästen ser bra ut alls..Inga muskler och inte mkt hull. Fri tillgång till hö och en bra foderstat med fett och proteiner.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hästen är frisk och glad. Rider henne inte så hårt. Mest skrittar i skogen och klättrar ca 1-2 timmar om dagen. Hon har en mkt bättre uppsyn än när vi flyttade till Värmland (för fem månader sen). Mycket blankare och lenare päls, hästen mår bra nu.

Tänk på att hästen behöver vila för att bygga muskler...
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

eftersom vi bara har två hästar och det fortfarande är varmt så är inte ensilage nån ide just nu. Det är fortfarande bete i hagen och hästarna föredrar det framför höet.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tänk på att hästen behöver vila för att bygga muskler...

Jo men förut red jag helt annorluna. Jag var ute och galopperade och travade en hel timme oftast och detta gjorde jag 5 gånger i veckan. Hon vilade bara en dag. Plus att jag både red dressyrlektion och hopplektion 1 gång i veckan så detta hästen gör nu är inte en bråkdel mot förut. och det hon gör nu tycker hon om, hon kommer och möter mig oftast när jag hämtar henne och är lugn och fin ute i skogen.

Hon måste ju också ridas för att kunna bygga muskler annars händer det ju ingeting. Hon vilar ju två dagar i veckan och då masseras hon också eftersom hon har en liten känslig rygg.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon har ju förbättrats rejält, jag tycker det ser ut som du är på rätt väg. Hon har ju musklat sig mkt över bogarna och låren. Min förra häst hade fullblod i sig, när hon växte till sig breddade hon sig rejält, men rumpan var alltid ganska sluttande, som på din häst, fast hon tränades msv dressyr, hoppades och red ut mkt. Man får inte upp en rund rumpa på alla hästar, o då kan många tycka att den ser undernärd och omusklad ut..

Fortsätt på ditt spår, verkar ju som du är på rätt väg och är intresserad av att göra det bästa möjliga för din häst.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Vad alla tycker hästen är tunn!
Det där är för mig inte en tunn häst.
Jag tycker den ser bra ut i hullet men överlinjen är helt kass, noll muskler där.
Den är muskelfattig och ser därför tunn ut.

Detta är en tunn häst.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Ja överlinjen jobbar jag med hela tiden. Det är därför jag skrittar mycket och rider dressyr för tränare. Tappat tålamodet helt när jag rider dressyr själv då hon är svår riden som tusan.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tack så mycket, behövde det där. Det känn som alla tror att jag inte försöker göra nåt men jag står och kliar huvudet hela tiden för denna häst, hon gör så jag får magsår ibland :p
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Fullblod ÄR svåra att rida, man får nämligen inte göra för mycket, och det är skitsvårt. Men de ger otroligt mycket tillbaka när man lär sig behärska sin egen kropp.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Fullblod ÄR svåra att rida, man får nämligen inte göra för mycket, och det är skitsvårt. Men de ger otroligt mycket tillbaka när man lär sig behärska sin egen kropp.

Ja jo tack jag har märkt det. Jag själv har väldigt dålig balans och det märker man att även min dan kan få ibland. Och då åker ju huvudet upp och ryggen ner så egentligen är det inte hon som behöver skolas, det är jag.

Men jag jobbar på det. när jag väl travar ute så travar jag henne på långa tyglar och jobbar bara på min sits, bak med skänklarna, inte tårna rakt ut, längre fram i sadeln, sluta spänn dig i låren och till slut blir jag så sur att det går ut över hästen om jag försöker göra detta själv i en padock. Men det har blivit bättre iaf :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 444
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp