Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Nej jag överreagerar inte det minsta.
Jag påpekade det jag tyckte mig se utifrån bilden.

Du ville ju ha åsikter. Eller? Det jag skrev är det jag tycker eller vad jag vill veta, varesig mer eller mindre.

Sen har jag inte påpekat varesig din ridning eller foderstat, jag FRÅGADE bara. Och du svarade, tack :bow:
Sa heller inget om att hon är nästan sjukligt tunn, det sa jag faktiskt inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ser hon ut nu?

vill bara försvar lite=) har själv ett fbl, nu 4 år. köpt från täby i december ifjol.
Nu har hon växt säkert 5 cm sedan hon kom till mig men vi har kollat tänder, avmaskat osv och hon är verkligen skitsvår...Hon äter en minst sagt ur huset. Idag får hon FIBERGI ELIT 4-5 kg(efter att ha prövat det mesta), 2 kg luzern, soya, lite groov(lite mer tuggmotstånd bara=) , + fri tillgång till hösilage(är dock inte så intresserad av att äta men hon har blivit bättre! och fibergin är helt suverän, speciellt lämpad till fbl. den är dyr så klart, men hon MÅR jättebra, blank, lagom i hullet och nu när hon så småningom slutar växa kanske hon lägger på sig både hull och muskler bättre. Men från att ha sett ut som en vinthund är hon idag riktigt trevlig. DOCK väldigt ÄDEL. och jag hoppas att hon fortsätter. Att tillägga så är hon helt underbar att rida:love: hon ska bli dressyrhäst! har inga bilder tror jag...
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon ser ju mkt finare ut nu än på de gamla bilderna! :) Det verkar som om ni är på rätt väg!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Visst gör hon så, jag är lixom inte blind ändå :)
Eftersom jag ser henne varenda dag är det ju lätt att bli hemmablind.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Så länge ryggen är känslig så skulle jag trappa ner på all ridtränig. Hitta grunden till problemet och sedan fortsätta ridningen.

Om hästen kan tillgodo göra sig näringen så bygger den muskler genom att gå i kuperad hage tillsammans med andra. Att tro att man måste ridträna 5 dagar i veckan för att hästen ska sätta muskler och hull är inte helt sant.

Rent spontant så tycker jag att det ser ut som om att hästen inte kan att upp all den näring som du ger henne. Frågan är ju varför hon inte kan detta....

Jag förmodar att detta är samma häst som du skriver om i annan tråd, den som fryser när det regnar och blåser...
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Inga muskler och inte mkt hull. Fri tillgång till hö och en bra foderstat med fett och proteiner.
Om hästen inte kan ta upp den näring som den får så spelar det ingen roll hur mycket mat den äter.
Hästar som farit illa på ett eller annat sätt kan ha inre obalanser som försvårar näringsupptaget. :)
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon är aldrig öm annars bara när hon blir kall.

Vi har bytt foder ganska ofta och detta har gjort att henne mage har strejkat. Har varit lös i magen väldigt länge. Sen vi köpte Alfan har hon faktiskt börjat lägga "bollar" igen. Inte helt bra "bollar" men mkt mkt bättre än förut och det börjar lukta hästbajs förut luktade det filmjölk.

sen rider jag abslout inte fem dagar i vekan nått hårt arbete. Hästen tycker ju det är kul och då fortsätter jag rida. Rider ju absolut inte som förut utan nu är det skritt under ordnade former i skog och terräng för att hon ska bygga muskler på ett bättre sätt än att bara galoppera runt runt på ett fält som jag gjorde mycket förut. Inte får dom nå muskler av det, iaf inte min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon är aldrig öm annars bara när hon blir kall.
Ylle är bra för dom frusna.

Vi har bytt foder ganska ofta och detta har gjort att henne mage har strejkat.
Var försiktig, din häst verkar inte vara i skick att ta dessa snabba förändringar. Det är ett känsligt djur som bör få mjuka foderbyten. Det kan vara bra att ge foderjäst i övergångar för att hjälpa tarmfloran.
sen rider jag abslout inte fem dagar i vekan nått hårt arbete. Hästen tycker ju det är kul och då fortsätter jag rida.
Är ditt mål att låta hästen sätta ryggmuskler eller att du ska ha kul? Det är något som du själv måste bestämma. Om du inte märker att ryggmusklerna börjar utvecklas så bör du kanske omvärdera ditt sätt att tänka?
Det är kul att tömköra och jobba hästen från marken oxå...:bow:
Men det viktigaste är inre balans på hästen.:cool:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

jag rider alltid min häst för att hon ska ha kul. Man märkte att det inte var roligt förut då kom hon inte ens fram till en i hagen när man skulle hämta henne.

Nu har jag inte bytt foder på länge och foderjäst äter hon verkligen INTE.

Tömmkör henne gör jag ibland men det tycker hon inte är roligt.

jag tycker att hon har fått muskler på ryggen. Speciellt länden där hon var "svag" förut.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hej!

Tycker inte heller jag att hästen är SÅÅÅ tunn som många skriver. Visst, mer muskler absolut, men mager är hon väl inte riktigt? På de gamla bilderna möjligen. Hon är en ädel häst som är slank i sig själv. Kämpa på,´du är på rätt väg!:banana:
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

jag tycker hon ser bättre ut.. kan tänka mig att hon ser så tunn ut på bilderna pga toppigt kors oxå.... min är lika dan, nu är hon nästan rund, men på kort sen hon kantig ut :crazy:
det tog TVÅ år för mig att få hästen att äta mer än 5kg hö.. nu äter hon 9kg!!!! hönätet på 5kg är SLUT på morronen... blir nästan chockskadad ;)

om jag vore dig skulle jag inte rida så hårt...
tömkör 2 dagar å vila nån dag å 1-2 dressyrpass å rid ut lite...
var försiktig med för mkt klättring... kör lite lyfta-på-tassarna i skogen!! man måste inte köra slut på dem med 2h turer...
min SKRITTAS (i tömkörning å ridning) ca 30-40min/dag... travar typ 5min.. långå låg form för å få ryggmuskler... på 2månader är det jätteresultat! man kan inte tro att hon vilat i ett år innan det!!! tömkörning är GULD :love:
å jag har rygghäst, tro mig... å först nu börjar hon bli bra!
Var försiktig med ryggen, det är INTE kul å ha rygghäst...

Min får 2kg fibergi bas å 2kg hippo bas harmoni, 1dj olja... 9kg hö
morötter...

tillgodogör din häst sig havren? varför ska hon ha havre?
fullblod kan ju piggna på å bli virriga av det... :crazy:

lycka till med pålle!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Visst gör hon så, jag är lixom inte blind ändå :)
Eftersom jag ser henne varenda dag är det ju lätt att bli hemmablind.


Ja, det är ju det.. ;) När jag skulle få min pålle att gå upp i vikt, så mätte jag lite här och var för att se att han ökade utan risk för att bli hemmablind. Mätte ffa runt magen, typ i sadelgjordsläget. Om jag inte minns fel så ökade han ca 10-15 cm där.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Om hästen inte kan ta upp den näring som den får så spelar det ingen roll hur mycket mat den äter.
Hästar som farit illa på ett eller annat sätt kan ha inre obalanser som försvårar näringsupptaget. :)

Då är det väl bara att ta reda på vad felet är?

TS:en häst som äter men som inte går upp i vikt är det ju något som står galet till med. Få upp hullet först och rid sen? en häst som inte har något att ta ifrån kan inte heller bygga muskler. En häst måste få vila för att inte bryta ner sina muskler. Om man klättrar två dagar i rad så hinner inte musklerna återhämta sig och man bryter ner dem istället för att bygga upp dem. Rider man 6 dagar i veckan, relativt likt så kommer hästen falla ur i stället för att byggas upp. Ge fett, majsolja eller liknande. det hjälper tarmarna och magen. Linfrön är superbra för oroliga magar och tarmar. Hjälper till att återställa balansen.

Har själv haft en travare som fallit ur totalt. Han mådde inte alls bra. Han fick total vila, så mycket hö han orkade och gick på grönbete. (samt kraftfoder, linfö, majsolja, mm) Han gick nog upp ett 50tal kilo. Helt annan häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser hon ut nu?

Det säger sig själv att hon är svårriden. Hon saknar mycket av dom muskler som behövs för att fungera som en bra ridhäst.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tömmkör henne gör jag ibland men det tycker hon inte är roligt.
Det beror på hur man tömkör och vilken motivation man själv har.

jag tycker att hon har fått muskler på ryggen. Speciellt länden där hon var "svag" förut.
Bra, för det är huvudsaken vad du själv tycker, eftersom det är din häst.
Jag skulle själv inte sätta mig på en häst som det ut som din, utan fortsätat att jobba den från marken eller köra den tills den är balanserad och fin i kroppen.
Om du ser på alla bilder som du lagt in så har din häst svårt att hålla upp sin egen kropp i balans. Hon står med ett ben kraftigt under sig eller jätte tätt med hovarna. Det, anser jag, vara ett tecken på att hästen är för svag och behöver mer styrka i rygg/kors före man sätter sig upp och rider.
Men vi har alla olika syn på saken. Så länge du ärligt kan veta att hon tycker att det är kul, så har du ett riktmärke att gå efter.
Att hon är svårriden, betyder i princip att hon inte tycker att det är kul, anser jag.
Så, mitt råd till dig, ta det lugnt med dressyren.:)
Lycka till!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon tillgodogör sig havren bra iaf vad jag har märkt.

Vad gäller ridningen så tar den vanliga rudan vi brukar rida ca 1 timme om man skrittar. Det är mkt varierande terräng inte bara skog utan grusvägar också. Min häst har svårt att skritta i skogen då hon tycker att det är jobbigt och småtravar gärna över allt som ligger ivägen för henne.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Det beror på hur man tömkör och vilken motivation man själv har.
håller med!
Hästar ÄLSKAR beröm, å fullblod älskar att jobba...


Jag skulle själv inte sätta mig på en häst som det ut som din, utan fortsätat att jobba den från marken eller köra den tills den är balanserad och fin i kroppen.
Om du ser på alla bilder som du lagt in så har din häst svårt att hålla upp sin egen kropp i balans.
Lycka till!
håller med igen.. min häst är ett solklart lysande exempel...
de orkar inte bära sig.. å tömkörning så de dels bygger muskler och dels hittar sin egna balans... rak på rakt spår, böjd i hörn å volter, serpentiner... lite trav... sen skritta uppsutten 2-3 dagar/vecka...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 445
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp