Hur servera lusernhack?

S

sanwan

Min häst brukar normalt sett behöva lite lusern vintertid och i år lär väl inte vara ett undantag. Däremot tänkte jag ge hackat strå istället för pellets i år, men frågan är hur man serverar det..?
Det är ju rätt så korta strån så lägger man det i höet misstänker jag att en hel del lär gå till spillo, eller?
Delar av kvällsmaten är blöt för att det ska gå lättare att gömma mineralerna, så det är väl lite dumt att blöta lusernet också?
Hur gör ni? Kanske borde säga att det inte rä några större mängder, tidigare vintrar har det handlat om max 1 kg.
 
Mina hästar får iår luzerhack pga dåliga hövärden och jag delar upp givorna för dagens fodringar ,de blir för mycket med 1 kg på en gång. men jag lägger i luzernet i krubban o övrigt kraftfoder ovanpå. de hästar som ex får betfor som är blött de häller jag bara över sist. Och de som får mineraler har aldrig några korn kvar av mineralerna när de ätit färdig. De verkar helt enkelt tycka att luzernet är så gott att de dammsuger krubban totalt. Kanske är det så stark smak o lukt av luzernet så att de inte känner mineralerna. Hur som helst har jag ej haft problem med att det är mineraler kvar i krubban efter att jag har börjat med luzern. :bump:
 
Jag har precis börjat ge lusernhack, och blandar det i kraftfodret eller häller det ensamt i krubban, hon äter lika glatt oavsett.

Att blanda i kraftfodet är bara positivt för min häst som annars äter ganska snabbt och slabbigt.

1 kg är ungefär 4 stora Krafftmått... ganska stor volym alltså.
 
Nu tror jag inte att hon kommer att behöva så mycket som 1 kg i år, utan det är max av vad hon har ätit förut (när hon pga sjukdom såg som som en ko).
Det vore ju positivt om hon skulle kunna äta lite långsammare för hon är riktigt glupsk.
Då hamnar det nog i krubban, jag ger ju inte blött foder utan fuktat (korn) så det blir inte soppa av det i alla fall.
 
Jag ger det tillsammans med kraftfodret.
Funkar jättebra.
Men det blir en himla massa mat. Tar tid att äta upp.
Min häst får 3 kg uppdelat på tre mål tillsammans med 3 kg kraftfoder också uppdelat på tre mål.
Och fri tillgång på hö, äter ca 6-8 kg hö per dygn
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 315
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 831
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 627
Senast: Buck
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Dammigt
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp