hur sjunker näringen i betet?

T

tusse

Har suttit och letat på gamla trådar men inte hittat detta.

Vi har fortfarande gott om bete i sommarhagen, är det fortfarande så mycket näring/energi att hästarna blir tjocka? (har islanshästar som lätt lägger på sig och har växlat mellan en liten avbetad hage och ett större bete, nu har det regnat så mycket att jag inte kan använda den lilla hagen)
I vinterhagen har det växt upp rejält under sommaren och vi tänker inte slå det. När kan man tror att gräset där är så näringsfattigt att de inte blir smällfeta? Framåt oktober? Stämmer det att gräset förlorar näringen efter första frosten? Vi bor ca 20 mil norr om Stockholm.
 
Av alla som läst - är det ingen som har något svar? / Kicki
 
Jag vet faktiskt inte. Men vet att höet tas i början av sommaren, ja t om på våren för att den ska innehålla så mycket näring som möjligt. Så jag tror att betet är som kraftigast på våren och tidiga sommaren, sen avtar det successivt med sommaren.

Våra hästar är också rund fortfarande, trots magert bete, så jag väntar också på att näringen ska minska i gräset. :D
 
Fast jag har faktiskt en fråga själv om det där!

Det pratas ju en hel del om att man måste stödfodra mot slutet av sommaren för att gräset blir proteinfattigt. Men om man räknar på Gammelns TS-värden så hade ju också sensommarbetet en kvot på ca 12! Eller kan man inte räkna så (alltså TS-Mj:TS-protein)? Hur ska man räkna i annat fall?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 191
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 537
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp