Hur ska boots sitta?

PonnynPoni

Trådstartare
Jag undrar hur bootsen egentligen ska sitta så att de skyddar/hålls på som bäst?

Är de så att kardborrefästet ska sitta fram på hoven? Jag brukar sätta dem åt det hållet, men efter ridpasset har de ändå alltid snurrat runt så att fästet är bak.

Hur högt ska bootsen sitta? Hur många cm från marken ska nedre kanten vara? Kan bootsen hindra hästens rörelser om de sitter för högt och spänt uppe på hoven så att de trycker på karleden ?

Tacksam för svar!

Jag tycker klapperboots sitter bättre än vanliga billiga gummiboots. Men kan fortfarande snurra. Vill man skydda ballarna finns särskilda ballskydd som inte rör sig utan är formade och spänns fast.

Annars vill jag minnas att det finns lite dyrare boots med en typ av boll som ligger mellan ballarna för att hålla bootsen mer stilla.

Använder mest no-turn boots från Classic Equine och Pro Choice. Dom snurrar inte (så länge du har rätt storlek vill säga)

På dessa kan man inte sätta kardborren åt något annat håll än framåt om dom ska sitta rätt men sätter alltid kardborren framåt även på andra boots.

No-turn bootsen jag pratar om är alltså de med en "boll". (Hööks har även en variant av dessa)

Jag tycker klapperboots sitter bättre än vanliga billiga gummiboots. Men kan fortfarande snurra. Vill man skydda ballarna finns särskilda ballskydd som inte rör sig utan är formade och spänns fast.

Annars vill jag minnas att det finns lite dyrare boots med en typ av boll som ligger mellan ballarna för att hålla bootsen mer stilla.

Om jag minns rätt så använder jag HG Fancy Bell Bootsen. De är bara som stoppade "trattar" med kardborreknäppen.:p
De snurrar nog alltid runt. Men egentligen borde det ju inte ha någon skillnad om de snurrar?! Har jag rätt??

Hur spänt kan man sätta dem, kan de göra mer skada än nytta om man spänner dem för mycket?

Inbillar mig i varje fall att då hästen tar ett steg och sedan "böjer på hoven" så kan det klämma på karleden (heter det så?) om bootsen sitter för spänt, är det bara mina konstiga funderingar eller kan det stämma?

Jajamän visst kan de det. Min häst har lite veka kotor o får skav just på sidorna av kotbenet liksom och på undersidan av kotan om han har neopreneboots o liknande. Gummiboots är enda som aldrig skaver på honom, Sprenger har de tåligaste.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Liten
·
Utrustning Jag använder nästan enbart gummiboots på mina hästar, men har blivit sugen på att köpa några andra. Det finns många fina och roliga, som...
Svar
7
· Visningar
1 970
Senast: Snurre
·
Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 715
Senast: mizzmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka