Hur ska grimman sitta?

Lokkur

Trådstartare
Några hästar går med grimma i hagen i vårat stall (har mina hästar inhyrda) Men nu är de så att hon som äger stallet blir jämt förbannad på mig för att ja kortar upp grimman ett hål (för hon tar alltid de yttersta) för grimman hänger, den ska ju ändå sitta vid nosryggen så han inte kan fastna, hon säger att han inte kan tugga när ja ahr den på nästyttersta, men han åt som vanligt och grimman tog inte emot. Och han ahr fastnat en gång, så ja frågade om de var bättre att han fastnade, då blev hon sur och sa att ja kunde ta av grimman helt och hållet och blev så jävla sur. Men grimman kan väl inte sitta så löst? Nu går han iof utan grimma, men hon använder en annan grimma (som är hennes egen) ut till hagen, för hon tycker att den är jobbig att sätta på (tycker inte jag) men ja vill ju inte att ja hittar min häst död i hagen av att en hiv har fastnat och han ahr stryps, men de är bättre att de går lättare för henne tydligen!

Sv: Hur ska grimman sitta?

fatta inte mkt men ett tips...HA ALDRIG GRIMMA I HAGEN. plus att denna tråden ska ligga på utrustning lr likande.

Om man skall ha någon nytta av grimman, samt ha en någorlunda kontroll bör ju grimman sitta på huvudet och inte hänga på näsan.
Skulle något inträffa som gör att hästen drar sig bakåt, så är ju hästen lös ur grimman på nolltid. Jag har tagit en bild på gammelman med en skitig sak i ansiktet, hästen kan även få skador på nosryggen om grimman hänger ner för långt. Just den nedre delen är mycket tunn benmässigt, också en av orsakerna till att inte spänna en nosrem för hårt.
0d291559.jpg

Hej !

I vårat stall har ingen av hästarna grimma på sig. Detta är mest av säkerhetsskäl. För att de inte ska fastna etc. Men om man har en svårfångad häst så skulle jag kanske ha grimma på den hästen. Men då skulle den sitta åt för att inte hästen skall få in en hov i den. En tjej jag känner hade grimma på en av sina hästar, han fastnade med ena hoven och fick ett rejält brännsår ! :crazy:

Hästar som inte har tendensen att rymma eller är svårfångad i hagen behöver inte grimma tycker jag.
Vi behöver faktiskt inte ens grimma då vi ska ta in dom, men det tipset ska du nog inte följa eftersom jag inte känner dina hästar eller hur lydiga dom är.
Sedan behöver vi bara öppna gödselstacksdörren ut till hagen så går dom in lösa där med.. härliga hästar det:smirk:

För ett par år sedan, hade jag en mycket skygg och svårfångad hingst som gick tillsammans med en jämnårig valack, på lösdrift. För att kunna ta den skygge i hagen krävdes att vi motade in honom i ett hörn eller dylikt och mer eller mindre våld för att ta honom. Men när man väl hade grepp på honom, med armen runt hans nacke, så gav han sig, och då kunde man lätt sätta på honom grimma och leda honom. Det var allt annat än roligt att ta honom i hagen då. Så jag började låta honom gå med grimma på, och det var efter lite pock och lock inga större problem att ta honom sen. En dag hade jag av någon outgrundlig anledning - glömt ta av valacken grimman. Inte en tanke på det hade jag. På morgonen var jag nere i lösdriften och fyllde upp med mat, och såg att killarna stod i typ "klia-kompis-på manken-ställning" ganska långt bort i hagen. Sen åkte jag till jobbet och kom inte hem förrän på eftermiddagen.
Då ser jag att hästarna står i samma position, på samma plats i hagen som de gjorde på morgonen när jag åkte till jobbet. Då slår det mig - valacken hade grimman på sig! Även hingsten.
Med skakiga ben närmar jag mig de båda i hagen, och på långt håll ser jag att de sitter fast i varandra - med grimmorna i varandra. Eftersom jag visste hur skygg hingsten var, var jag rädd för att han skulle göra ett häftigt ryck och kasta sig och jag såg framför mig hur två hästar med brutna nackar skulle ligga där innan jag kom fram.
Hursomhelst - jag fäste blicken på valacken, pratade lugnt och stilla som om inget hade hänt och med skakiga händer kunde jag knäppa loss haken som hade låst upp båda hästarnas grimmor vid varandra. Båda hästarna stod blickstilla. När jag knäppt loss så kastade sig hingsten och på ett ögonblick var han flera hundra meter bort i hagen vilt brallande. Valacken stod kvar, snäll som han var och såg ut som han ville säga tack.
Hur länge hästarna stått där, sammankopplade av valackens grimhake huvud mot huvud vågar jag knappt tänka på. Men minst 9-10 timmar troligtvis. Sedan dess har jag aldrig grimma på mer än en häst i hagen. Och då ska grimman sitta bra på huvudet.
Och haken är ALLTID stängd inåt hästen.

Gullan86 skrev:
fatta inte mkt men ett tips...HA ALDRIG GRIMMA I HAGEN. plus att denna tråden ska ligga på utrustning lr likande.

är det inte så att om man inte har grimma på hästen i hagen så gäller inte försäkringen om det skulle hända nått..?

Jo vi hade också problem med en svårfånad dam.. henne fick man jaga i timmar alltså.
Men fast vi hade grimma på henne gick det inte särskilt bra att få fast na:smirk:

Är det alltså på din häst hon gnäller om hur grimman ska sitta ?? För i så fall fattar inte jag varför hon blir så sur för då är det ju DIN häst och DITT problem !! Håller för övrigt med de andra här att helst ska hästarna vara utan grimma i hagen av säkerhetsskäl så att de inte ska fastna.:bow:

det vet jag faktiskt inte men har man INTE grimma på i hagen så händer sällan olyckor.

Nej vi har ju inte heller grimma på i hagen, nu var det snarast menat vid hantering i övrigt. Vid transport bör man har en lädergrimma, de ger inte dessa fula friktionsår på samma sätt.

Sedan tror jag det är skönare för hästen att få känna sig lite mer fri:)

SamuraiSurprice skrev:
är det inte så att om man inte har grimma på hästen i hagen så gäller inte försäkringen om det skulle hända nått..?

Jo, det är tydligen så (om jag inte tar helt fel), men det är ju bara att säga att hästen hade grimma på sig. Om den sen har fått av sig den, medan den var på rymman, det kan ju inte ägaren hjälpa!
Det är ju större risk att hästen fastnar än att den rymmer.

Om man ska ha grimma på är det viktigt att den sitter korekt. Den ska INTE sitta nere på näsan, och om det är en tung lädergrimma ska nosremmen helst ha extra rem som håller den uppe. Fast så stora och tung grimmor är det nog mäst på dom tungre raserna. Det är därimot viktigt att grimman är så pass vid runt mulen att dom kan tugga obehindrat, det är allt för vanligt att man ser hästar med skavsår runt mulen efter gimman.

Fast det kan vara svårt att hitta grimmor som tillräkligt vida, tyvär.

Håller helt med att man inte ska ha grimma i hagen. Men där vi har våra hästar inackorderade släpps de alltid ut med grimma. Det är för att den äldre mannen som tar in alla tio hästarna på kvällen ska få det lite lättare. Skulle han skulle han ta av grimman på en skulle han vara tvungen att ta av alla tio hästarnas grimmor. Eftersom ägarna egentligen vill det. Vissa av hästarna kan vara lite svårfångade utan grimma så det är helt enkelt för att göra det lite lättare för honom.
Men jag är alltid rädd att mina hästar ska fastna. Så om jag rider tar jag alltid av grimman innan jag släpper ut hästarna. Sen har vi också grimmor som inte är så jättestarka och som skulle gå i sönder om det skulle hända något. Men jag är som sagt alltid orolig får att de ska fastna.

Nej ja har ju inte grimma nu eftersom tanten klagar, ja den sitterju alldeles för löst så som hon säger.

eliiin skrev:
Håller helt med att man inte ska ha grimma i hagen. Men där vi har våra hästar inackorderade släpps de alltid ut med grimma. Det är för att den äldre mannen som tar in alla tio hästarna på kvällen ska få det lite lättare. Skulle han skulle han ta av grimman på en skulle han vara tvungen att ta av alla tio hästarnas grimmor. Eftersom ägarna egentligen vill det. Vissa av hästarna kan vara lite svårfångade utan grimma så det är helt enkelt för att göra det lite lättare för honom.
Men jag är alltid rädd att mina hästar ska fastna. Så om jag rider tar jag alltid av grimman innan jag släpper ut hästarna. Sen har vi också grimmor som inte är så jättestarka och som skulle gå i sönder om det skulle hända något. Men jag är som sagt alltid orolig får att de ska fastna.

Ja de är jag med orolig att dom ska fastna! Men nu har han ju inte grimma längre. Och då var ju bättre, Men "tanten" tror ju hon är någon expert, de är inte jag heller. Men hon tror hon verkligen kan ALLT om islandshästar. Så ja ville bara kolla så inte fler har grimmorna på mulen!

Jag har aldrig grimma på mina hästar i hagen,
tänk om dom skulle smita och springa till skogs
och fasna i den :eek:

Mitt tips är lädergrimma som går sönder om hästen fastnar eller liknande. Syntetgrimmorna gör tyvärr inte det och då kan skaodor uppstå. Mina hästar har alltid lädergrimmor i tex transport eller om de av någon anledning ska ha det i hagen.

fia0 skrev:
Mitt tips är lädergrimma som går sönder om hästen fastnar eller liknande. Syntetgrimmorna gör tyvärr inte det och då kan skaodor uppstå. Mina hästar har alltid lädergrimmor i tex transport eller om de av någon anledning ska ha det i hagen.

Om jag minns rätt är det lag på att ha lädergrimma vid transport av hästar. Man skall även ha en kniv med sig, i fall att en olycka händer och hästen fastnar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 931
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 231
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 552
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka