HUr ska ja träna min fyraåring?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Emelia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 601
E

Emelia

Det är så att jag har en varmblodstravare som är fyra år som ja ska starta cleuraund me nästa år och ja undrar lite hur ja ska börja träna honom så han får upp en bra grund kondition?
Vore v'ldigt tacksam för svar. Vill gärna oxå ja förslag på vad ja kan göra med honom de dagar ja inte rider övningar mm. han är en väldigt enärgisk häst me mycket energi som hela riden behöver nåt att göra eller tänka på :)

Glad om nån hade några bra förslag :)

/emelia

Sv: HUr ska ja träna min fyraåring?

ser att det är rätt många som vart inne och kollat på tråden kan inga ge mej några bra förslag? på hur man tränar på bästa sätt för att få en hållbar distans häst?

Jag skulle rida mycket långa skritt pass, och långsam trav, typ jogg tempo. Jag skulle även rida mycket på varierande underlag så att han/hon skulle vänja sina leder med alla möjliga underlag. Backar skulle jag se till att rida i så att hästen lär sig hur man bär sig bäst uppför och nedför.

Hoppas du förstod!

Lycka till!

/Liza

Nån mer som har några förslag?

Jag skulle rida honom som vilken annan ridhäst som helst under uppbyggnad och inridning, dvs varierat med sköna skogsturer i inte för högt tempo och olika underlag, lite dressyrträning och hoppträning, tömkörning, klättring, skritta på lite knöliga skogsstigar/kalhyggen, skritta på asfalt/hårda underlag mm. Det krävs inte någon komplicerad konditionsträning inför en clear-round, det klarar en normalriden häst lätt! Jag skulle vilja betona vikten av kontinuitet i vardagsträningen, att hålla en "lagom" träningsnivå under veckorna och inte ställa av hästen längre perioder för att sedan abrupt uppta träningen där man slutade. Jag rider 5-6 dagar i veckan och då är jag ute ungefär en timma i mest skritt, en del trav och ibland en o annan galopp. Varannan helg ungefär försöker jag rida en långtur i lugnt tempo (skritt/trav) tillsammans med någon annan distansvän och vi är då ute i ca tre timmar och hinner då ca 2,5 mil. Nu har dressyrträningen för oss legat nere, men målet är en gång i veckan för tränare. Min häst blev inriden förra sommaren och till helgen nu skall han gå sin första clear-round och jag har som mål att rida på 10 km/h.

Moheed skrev:
Jag skulle rida honom som vilken annan ridhäst som helst under uppbyggnad och inridning, dvs varierat med sköna skogsturer i inte för högt tempo och olika underlag, lite dressyrträning och hoppträning, tömkörning, klättring, skritta på lite knöliga skogsstigar/kalhyggen, skritta på asfalt/hårda underlag mm. Det krävs inte någon komplicerad konditionsträning inför en clear-round, det klarar en normalriden häst lätt! Jag skulle vilja betona vikten av kontinuitet i vardagsträningen, att hålla en "lagom" träningsnivå under veckorna och inte ställa av hästen längre perioder för att sedan abrupt uppta träningen där man slutade. Jag rider 5-6 dagar i veckan och då är jag ute ungefär en timma i mest skritt, en del trav och ibland en o annan galopp. Varannan helg ungefär försöker jag rida en långtur i lugnt tempo (skritt/trav) tillsammans med någon annan distansvän och vi är då ute i ca tre timmar och hinner då ca 2,5 mil. Nu har dressyrträningen för oss legat nere, men målet är en gång i veckan för tränare. Min häst blev inriden förra sommaren och till helgen nu skall han gå sin första clear-round och jag har som mål att rida på 10 km/h.
Okej tack så mycket ska se ska nog lägga upp ett tränings schema ja ska rida lite efter och ta det rätt lugnt.
Har tävlat distans innan på ett par hästar men ja fick jue dem som sagt färdigtränade då hehe. så det är jue inte direkt att träna på som man gjorde me dem.
Tack för hjälpen :)

Ja vill ha jätte många förslag så ja vet att majoriteten tycker samma.
e jue så många som kollat ingen mefr som kan svara?

Hejhej!
Jag har själv inte ridit distans men jag är intresserad av det å har läst rätt mycket om just träning. Intervallträning då&då verkar va väldigt effektivt just för uthållighet, att du travar i arbetstempo i kanske 6-7min för att sedan skritta lika å sen kanske galoppera 4min å skritta lika länge.
Om du vill jobba henne/han utan att rida å jobba för länge e ju löshoppning ett bra alternativ att göra ibland.
Men att rida långa skogspromenader å gå över olika saker, variera underlag, gå igenom tunnlar å vänja den vi sånt tror jag e jättebra! Hoppas de har hjälpt lite iaf...!

Emelia skrev:
Ja vill ha jätte många förslag så ja vet att majoriteten tycker samma.
e jue så många som kollat ingen mefr som kan svara?

Sök på forumet, den här frågan har varit uppe tidigare och du kan hitta mängder av bra tips.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 673
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 741
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen... 2
Svar
24
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka