Hur ska jag förvara lädret?

HotrodKitten

Trådstartare
I vårat stall har vi ingen uppvärmd sadelkammare.
Tränsen som jag använder håller sig fina, men alla reservdelar jag har i skåpet är nu mera gröna och luddiga..
Hur ska jag förvara dem bäst? Linda in dem i en handduk som suger upp fukten?

Någon som har någon idé?
Jag kan ju inte direkt ta hem dem för då faller ju hela idén med att ha reservdelar att använda i nödfall..

Sv: Hur ska jag förvara lädret?

en torr boll i skåpet kanske hjälper? mina extra läder saker har jag i en plast back i extra sadelkammaren som inte är uppvärmd. har inte fått ngt mögel problem, dock så är det bra ventilation där, hade det varit fuktig luft så hade det möglat på 0,00 sek antagligen.
ett annat tips är att inte olja mer än 1 gång per år, putsa hellre extra bitarna och torka av dem ordentligt innan du lägger tillbaka dom.

En torrboll kanske vore något!
Det är väl i stort sett ingen ventilation alls i det rummet. Kanske lite bättre i sadelkammarn, men inte mycket.

Risken att jag skulle översmörja grejerna är rätt liten.. :D tittar mest på möglet, suckar, och lägger tillbaka det. Har varit så i ett år nu.. haha.

I vårat stall har vi ingen uppvärmd sadelkammare.
Tränsen som jag använder håller sig fina, men alla reservdelar jag har i skåpet är nu mera gröna och luddiga..
Är det frostfritt i sadelkammaren, eller blir där precis lika kallt som utomhus? Om det är åtminstone några plusgrader (och där finns eluttag) kan en avfuktare göra mycket nytta, finns från ca 2000 kr.

Vi hade en avfuktare i sadelkammaren i förra stallet, väldigt effektivt och den sög upp väldigt mycket fukt. Annars kan en plastback du sätter en torrboll i vara en bra idé.

Inte en lösning på just problemet men ett alternativ..
Jag har flera träns igång så om ett skulle gå sönder så tar jag bara ett annat den dagen och tar med reservdelar hemifrån nästa dag!
För ärligt talat, hur ofta behöver vi dom där reservdelarna som ligger i skåpet år efter år och blir mögliga?

Jag vet inte riktigt hur kallt det faktiskt blir i rummet. (Det är inte sadelkammaren utan mer ett rum mellan två boxar där vi förvarar allt utom sadeln som är inlåst i ett annat rum med fodret och allt)
Kan tänka mig att det skulle kunna bli frost om det blir riktigt kallt, men det är svårt att avgöra eftersom vi inte har vatten där inne. Men stallet i sig brukar klara ganska många minus innan det blir minus där inne.
Det finns ingen som helst ventilation till det rummet och dörren är stängd större delen av dagen då den annars blockerar en boxdörr..

Men en torrboll och en plastback vore ju ett billigt alternativ.

Kallebus: Ja, under ett års tid har jag behövt knycka ett sidostycke en gång.. :D Egentligen kanske inte det behövs, men jag har heller inte något bra ställe att ha dem på här hemma..
Kanske ska göra så att jag rensar ut rejält och sen försöker hitta ett smidigt sätt att förvara de få delar som faktiskt är brukbara efter ett år i mögel.. sömmarna lär ju inte vara sådär jättebra vid det här laget.

Dagens i-landsproblem..

1; släng alla där sömmen är torr och möglig, är lädret sprucket så är det inget att ha heller, (onödigt att ha delar till tex 4 ofullständiga träns när man bara använder ett ;p)
2; de användbara delarna gör du till ett träns och har hängande vid ditt vanliga och putsar det lika ofta som ditt vanliga då har du alltid ett helt träns att byta till i stallet om det vanliga går i sönder.
3; ta hem de övriga användbara läder bitarna, tvätta och olja dem + låt torka ordentligt. lägg dem sen i en mindre plast back med lock och stuva undan dem i en garderob tills du behöver byta ut ngt.

har du såhär så kan du också lätt byta bett mellan ridpassen, bara att ta extra tränset :p. och när du köper nytt träns så kan du alltid plocka ner extra tränset i lådan och ha nuvarande som extra och nya som vardags träns.

jag har 3 träns, ett hopp ett dressyr och ett extra. har alltid extra tränset med mig vid tävling för säkerhets skull.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 411
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 420
Senast: Polibek
·
Utrustning Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar... 2
Svar
20
· Visningar
7 674
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka