Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Tycker som de andra, att du kan fortsätta för din tränare. Men att verkligen sätta en gräns, och ta det lugnare.

Jag hade lite samma problem förra året. Åhh allt gick så galant, och vi kom framåt i ridningen, och ja du vet, att rida var så otroligt roligt!
Min häst blev inte halt, men han tappade "gnistan" liksom, det var inte roligt att dressyra.
La då in mera skogsturer i träningen, vissa enbart långa skritturer, andra med trav och galopp.
I mellan dessa ngn/ngra dagars vila, och ngt enstaka pass på banan med lite "basic" ridning. Allt blev efter några veckor roligare igen, hästen blev pigg och glad, och passen på banan började flyta på igen.
Så nu försöker jag lägga in fler skogspass, lr arbete vid hand, och inte pressa lika mkt på banan. Som sagt, kortare pass med kvalité, sen går man hem och äter morötter:)

Lycka till, och hoppas hästen kommer iform!
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Det gör hon nog inte.

Precis som hästar som sålts ofta fungerar bra den första tiden hos nya ryttare innan de blir skadade och så ska köpet hävs osv osv. En sådant liten grej som att ena ryttaren sitter lite snedare än den andra (alla sitter ju i princip snett mer eller mindre) kan utlösa skador. hästen är sned ngn stans, har säkert ngt liten skada på g ngn stasn, är ltie svagare ngn stans ALLT påverkar. Och det mer än man tror. Därför ska man ta det lugn om man byter ryttare och rida ihop ekipaget lugnt till en början så hästkroppen hinner ställa om sig och vänja sig vid den annorlunda belastningen. Även om det till synser ser ut som att ryttarna rider hästen likvärdigt kan detta spela stor roll.

Fast jag kan hålla med om att det lät illa när quigley skrev det utan förklaring ;)
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Det gör hon nog inte.

Precis som hästar som sålts ofta fungerar bra den första tiden hos nya ryttare innan de blir skadade och så ska köpet hävs osv osv. En sådant liten grej som att ena ryttaren sitter lite snedare än den andra (alla sitter ju i princip snett mer eller mindre) kan utlösa skador. hästen är sned ngn stans, har säkert ngt liten skada på g ngn stasn, är ltie svagare ngn stans ALLT påverkar. Och det mer än man tror. Därför ska man ta det lugn om man byter ryttare och rida ihop ekipaget lugnt till en början så hästkroppen hinner ställa om sig och vänja sig vid den annorlunda belastningen. Även om det till synser ser ut som att ryttarna rider hästen likvärdigt kan detta spela stor roll.

Fast jag kan hålla med om att det lät illa när quigley skrev det utan förklaring ;)


Tror att det förekommer mer eller mindre på alla hästar också, fast allt blir inte synliga hältor, utan mindre ledreaktioner. Tror också att bytet av underlag har en väldigt stor del. Har fått rek att inte träna fullt och tävla förrän minst 6 mån efter köp/ryttarbyte om man är hobbyryttare.
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Jag håller med i det du skriver, men normalt kan jag aldrig tycka att det är att en häst blir halt när man lägger om träningen! Då har man ju inte som ryttare gjort det du beskriver, nämligen tagit det lugnt och anpassat ridningen.
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Du har oxå helt rätt. Om man själv lägger om träningen har man ju an större chans att göra det succesivt eftersom man vet precis hur hästen är riden innan. Som i denna ryttares fall så har ju hon för snabbt ridit "för bra". Sådant för man lära sig att hejda sig med om man rider unghäst. Man ska ju fort inte sitta o rida hästen "dåligt" utan anamma många av de tips som hon fått i tråden :)
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Min tränare sa att det är rätt vanligt att det blir lite småinflammationer när man lägger om sin träning och ridning mycket. Och det är jag med på, nu när jag har börjat träna muskler som jag inte tränat innan så känns det ju lite :rofl: så det är ju superviktigt att ta det mycket lugnt, vilket jag tyckte vi gjorde men inte tillräckligt tyvärr :(

Men nu är det återbesök på tisdag! Håll tummarna för oss!
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Jag håller tummarna för er!:bump:
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Uppdaterar med den goda nyheten att Gwen blev friskförklarad idag! så nu väntar en tvåmånaders lång igångsättning. Lyckligare kan jag inte bli! :D
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 527
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 792
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 261
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp