Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

*delvis kl*

Menar du att det finns hästägare- alltså hästmänniskor- som låter någon häst stå utan mat om det inte är en påse iordninggjord?! :eek:

Där hade jag vägrat stå kvar.

Vad gäller medrytteriet så hoppas jag att du får tag i en vettig medryttare om du känner att du behöver en. :)
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

uppdatering:

sa ju som sagt upp henne igår,
Idag får jag ett mail om att hon inte vill fortsätta resten av månaden och vill ha 600 kr tillbaka från denna månad.
Halva månaden har redan gått så anser inte att hon ska ha 600 - möjligtvis kanske 500.
Dock så de flesta jag bett om råd tycker att hon inte skall ha tillbaka någonting - eftersom det är hon som avsäger sig att rida trotts att jag sagt att det är OK att hon e kvar månaden ut.

o pga. att hon har "misskött" sig eller vad man ska kalla det och gjort alla dessa fel trotts tillsägningar inte bättrat sig så så anser de jag bett om råd ang. detta antingen att jag ska dra av för det hon missskött sig eller inte ge henne någonting alls...


Men jag e väldigt blödig, men 600 tänker jag inte ge tillbaka, som jag sa innan möjligtvis max 500.

Vad TYCKER NI???

hjäääälp!

Nu vet jag inte hur hon kommer fram till just 600 men det är ju ingen jättestor skillnad mot 500. Eftersom det är du som säger upp henne tycker jag att du ska betala tillbaka. I det du skrev till henne tidigare var det ju tydligt att hon inte är önskvärd så jag förstår att hon inte vill fortsätta månaden ut. Varför inte ge henne 600 så kan ni vara nöjda båda två - hon är nöjd med att få tillbaka det hon vill och du är nöjd med att bli av med ditt problem.

Att som stallkompisarna säger dra av för det hon misskött sig är ju ingenting du kan göra om ni inte har ett kontrakt som reglerar det.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Då undrar jag om du verkligen är intresserad av att lägga ner en massa extra energi och dåligt humör för en hundring. Lägg den energin på att hitta en bra medryttare istället tycker jag. Jo, jag har varit student själv, och vet att en hundring betyder en del, men inte så mycket att det är värt att bli ännu mer osams för.

Tyvärr så är denna redan arg på mig för att jag säger upp henne,
Eftersom hon nu säger att jag inte litar på henne m.m
Jag har själv inte varit ett dugg otrevlig tillbaka - enligt mig och har skrivit uppsägningen väldigt snällt till henne.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Hade jag haft en sådan medryttare hade det varit tack och hej direkt

Medis skall vara hjälp inte extra arbete.

Själv har jag världens underbaraste medis:love::love:
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Tyvärr så är denna redan arg på mig för att jag säger upp henne,
Eftersom hon nu säger att jag inte litar på henne m.m
Jag har själv inte varit ett dugg otrevlig tillbaka - enligt mig och har skrivit uppsägningen väldigt snällt till henne.

Du har ju själv sagt (fast med andra ord) att du inte litar på henne (omskrivningen att du oroar dig för hästen) så det är väl inte direkt konstigt att hon upplever det så. Jag hade nog heller inte velat vara kvar, men jag hade sagt upp mig den sekund jag upptäckt att ägaren diskuterade mig på internet och inte talade mig dig.

Jag hade inte bråkat om pengarna men samtidigt så har du i princip sagt att hon inte är önskvärd och att vara kvar då måste kännas trist så det är väldigt naturligt att inte vilja fortsätta.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Ah, jag får sätta ut en ny annons o leta mera..
Verkar inte finnas några där ute, eller så har jag bara haft sjukt mkt otur o bara fått dom som e oseriösa eller liknande:(

I min värld är den prislappen i högsta laget o inget jag skulle betala. Jag säger inte att det är därför du har problem o hitta..jag säger bara _att_ det kan vara en bidragande orsak.

I all välmening.


(har nu läst igenom hela tråden så nedastående blev onödigt)

O som svar på grundfrågan..vad du ska göra? Det vet du nog redan själv. Är man missnöjd o inte når fram så finns det inga andra val än att avsluta samarbetet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Ah, jag får sätta ut en ny annons o leta mera..
Verkar inte finnas några där ute, eller så har jag bara haft sjukt mkt otur o bara fått dom som e oseriösa eller liknande:(

Som jag skrivit innan så är det tillgång och efterfrågan, vill man ha en duktig och pålitlig människa så gäller det att ha bättre villkor att erbjuda än andra som söker medryttare. Och den här tiden på året är det extra svårt, mörkt kallt och vått är inte direkt lockande ridväder, att det är julafton om en vecka underlättar säkert inte.

Nu har jag ingen aning om hur du är, men det är inte så att det bara finns knepiga/dåliga medryttare utan det samma gäller för hästägare och de som man får tag på via annons är folk som inte lyckts hitta häst (eller medryttare) genom kontakter, det behöver inte vara något fel men andelen knepiga människor lär vara större.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag skulle inte betala tillbaka ett öre.

Skulle säga att pengarna går till alla gånger du fått röja upp efter henne.

Förstår inte hur du kan vara så snäll mot någon som misskött din häst, glömma bort att göra mat till hästen??!

Herregud vilken människa, hon skulle inte få komma i närheten av djur mer.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Herregud, vilken fräck och ouppfostrad människa :mad:

Jag tycker faktiskt ändå att du ska, angående pengarna, hänvisa till
1) Uppsägningstid
samt framförallt
2) Hur hon har misskött sig. Skriv ner en lista så får hon se det svart på vitt.

Det kan tyckas elakt, men om hon har mage att bli sur och få en attityd gentemot dig pga uppsägningen, då tycker jag gott att du kan sätta hårt mot hårt och förklara bestämt varför hon inte ska ha pengar tillbaka, samt vad hon ska tänka på inför nästa medryttarskap. Att trampa över dig på det där sättet är inte acceptabelt efter hur hon har behandlat din häst!
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Men det finsn inget kontrakt, hur ska man då hänvisa till uppsägningstid, och samma när det gäller att sköta sig. inget kontarkt att hänvisa till.

Och om medryttaren anser att hon skött sig (vi har bara en sida) så står ord mot ord.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Bra att du sa upp din medryttare! Jag ser på det så här. Du köper en häst för mycket pengar och lägger väldigt mycket pengar varje månad att driva runt hästen. DET ÄR INTE GRATIS ATT HA HÄST. Då skall väl ingen få förstöra för dig och din häst. Tänk om hon trillar av i mörkret och hästen drar i väg och blir skadad? Då står du där med en obrukbar häst som kostar pengar. Personligen så känns personen i fråga väldigt omogen. Hade jag varit i din situation så hade hon inte fått ett krona tillbaka. Jag hade köpt en växt och skrivit skötselråd till växten. Gett medryttaren växten och sagt att överlever växten dig ett halvår kan du väl överväga att närma dig en häst igen......

Så här går det till hemma hos mig. Jag har världens bästa medryttare! Dom är 15 och 16 år gamla och sköter mina hästar och stall perfekt. Skäller på mig när sadelkammaren börjar se för jävlig ut. Dom betalar 300kr var och 15 åringen rider måndag, tisdag onsdag, lördag och söndag. 16åringen rider helger och lov för att hon går i skola på annan ort. Dom har ridit i ca 2 respektive 4 år hos mig. Dom betalar ganska lite men då kan jag ställa mer krav på vad dom skall göra när dom rider. I början red dom bara på tur men nu får dom låna mina hästar och åka på hopp och dressyrträningar med. Det är ett givande och tagande. Ju mer dom hjälper mig ju mer gör jag för dom. Innan när båda red på ridskolan fick dom låna mina hästar och ta med till ridskolan. Jag körde dit dom. I gengäld åker dom med mig på tävling och hjälper till. När dom började rida hos mig så kunde dom nästan ingenting men Efter att ha följt med till vet, osteopater och tävlingar börjar dom tänka själva. Dom känner om hästarna är stela eller ojämna. Kan höra om hästarna har en lös sko när dom går in från hagen. Kommer dom till stallet tidigt och ser att jag inte har gett lunchhö ännu så ger dom hästarna det eller om det saknas vatten någonstans. Vet dom att jag skall på träning nästa dag så rider dom efter det. När dom har varit i stallet en dag så är allt fixat. Det är sopat i gången och allt ligger där det skall ligga. Jag tror att det har hänt en gång att en av tjejerna har ringt samma dag och sagt att hon inte kunde komma pga akut magsjuka. Vilket man kan förstå. Jag har har gjort klart för dom att skulle jag komma på att dom flängrider eller galoppera på asfalt eller missköta sig så dödar jag dom! Jag kommer även döda dom om dom slutar rida hos mig. När dom hör detta bara garvar dom åt mig.

Det finns bra människor som vill bli medryttare. Man kanske inte får dom exakt som man hade önskat ridmässigt mm, men det viktigaste är att dom vill ta hand om hästen och känner ansvar. Resten kan man lära sig.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Vad tråkigt att det inte funkat med din medryttare! Buke har som vanligt kommit med kloka råd! Men efter att jag läst tråden och vad du skrivit om henne, så känns det lite såhär:

Sätt in 500, eller inget på hennes konto. När hon sen påpekar detta så skriv bara: "OJ! jag glömde! Jag gör det nästa gång."
:devil:
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Hade jag haft en sådan medryttare hade det varit tack och hej direkt

Medis skall vara hjälp inte extra arbete
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade en medryttare en gång, hon skötte hästen bra och så, men sa upp henne enbart pga att hon inte red hästen som jag hade sagt till henne. Detta var en promenadhäst som endast fick skrittas. Fick ett samtal från min bästa vän att min häst kom travandes på vägen (asfalt) med medryttaren och att hon dessutom hade en kompis som satt på hästen också, det satt alltså två stycken på hästen. Detta var droppen efter ett antal andra mindre incidenter så jag sa upp medryttaren. Dock sa jag inte varför (var feg), sa bara att jag inte behövde hjälp mer.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Tycker inte att du behöver betala tillbaka en krona iom att hon får rida månaden ut om hon vill.
Dock, om jag hade varit i din sits, då hade jag nog helst sett att hon inte red månaden ut och då gett tillbaka hälften, alltså 500 kr.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Fy sjutton, hade någon varit så slarvig med min häst och min utrustning hade jag blivit rosen rasande! Det är okej om man missar en eller kanske två gånger, men att strunta i att göra mat och fylla på torv hade jag då aldrig accepterat om det skedde mer än en gång! Vet inte ens om jag hade varit okej med att det skedde en gång..
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 230
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp