Hur ska jag klä mig då?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare beate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 980
B

beate

Nästa vecka ska jag börja rida lektioner på islandshäst. Vi rider i padock. Jag har inte ridit regelbundet på 20 år så nu undrar jag hur jag ska klä mig i Stockholmskylan? Kan jag rida i vanliga termobyxor eller blir det för klumpigt och skavigt? Jag har ett par bekväma ridbyxor i polyester. Kan jag ha dem med underställ under? Det enda jag har att sätta på fötterna är ett par jodpurs som det inte är nån vidare värme i. Jag befarar att det blir runt tio minus nästa vecka

Sv: Hur ska jag klä mig då?

Det beror lite på hur det blåser också.

"Om det dessutom blåser bör man vara extra vaksam mot förfrysningsskador. Är det till exempel nollgradigt och blåser 7 meter per sekund så upplevs kylan som om det vore 11 minusgrader"

När jag är i stallet har jag från typ oktober haft två långkallingar under ridbyxorna, och då det varit kallare, thermobyxor. Jag har dock aldrig haft thermobyxorna på vid ridning, så jag kan inte svara på hur det funkar. Vad som är viktigt är varma sockar! Man fryser så in i heeelsike om tårna, spec. om dina skor är ofodrade. Vet inte exakt hur man ska bygga upp det för o få bäst, men lager på lager, av varma, "andas"material.
På överkroppen är det lager på lager, ej kläder o bomull, rätt lätt o packa på sig där. Halsduk brukar vara ovärderligt, bra varma ridhandskar och gärna nånting för öronen.
Såg en fyndig grej på tiger idag, öronvärmare som satt typ som ett headset, bakom huvudet. Det borde funka bra vid ridning, sitter liksom under hjälmen, vid nacken ungefär, och sen frma med två bitar till öronen.

Lycka till i kylan! :)

Du kan nog ha ridbyxorna med varma långkalsonger (typ ylle eller tjockt superunderställ) ned till ca -6-7. Vid kallare än så då skulle jag ha termobyxor av ridmodell eller mockachaps. Det blir himla kallt om låren annars. Ridtermobyxorna är smidigare än vanliga termobyxor och skinnskodda så det blir inte lika halt. Det går att hitta ganska billiga sådana om man letar lite.

Håller med Steffie om lager-på-lager. Det är bättre med flera tunna lager än ett tjockt så att du kan ta av dig lite om du blir varm. Fundera allvarligt på att köpa bättre vinterskor än ofodrade jodpurs. Det är värt den investeringen. Använd yllestrumpor!

Hööks har butik norr om stan och har billiga vinterskor, i alla fall i katalogen. Kan ha billiga termobyxor också. T ex Eko i Länna kan ha bra priser på både termobyxor och dojor. (Med reservation för att det var längesen jag var på Eko där.)

tack så jättemycket för era svar! Det är första gången jag skriver här och det var kul att få så bra svar snabbt. Låter som att jag får ta mig en tur till Hööks...

Som ridhandskar måste jag få dela med mig av ngt av det bästa jag köpt i ridutrusning, och detta kom, förvånande nog, från hööks.
Deras getskinnshandskar med tre fingrar funkar alldeles ypperligt vid ridning. Man är varm om fingrarna och får ett bra grepp om tyglarna.
inte så lämpligt vid övrigt "stallarbete" dock, eftersom man kan få lite problem o greppa

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 248
Senast: valy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 630
Senast: lizzie
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min... 2
Svar
29
· Visningar
8 196
Senast: Trissa
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 716
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka