Jo, du har helt rätt!

Inte heller jag tar av bufferten för några av dessa utgifter, utan vet ju att de kommer och har det i vanliga budgeten. Det var helt enkelt ett
väldigt dåligt exempel.
Min poäng var dock avsedd att vara att vi inte vet så mycket om hennes vardagsekonomi (när jag skrev), att ibland blir det överraskningar (vilket som sagt inget i mitt exempel var

) och är man ung och oerfaren så är det inte alltid så att man tänkt till i förväg och har just en buffert (en sån där som är till för
oförutsedda utgifter) om man skulle stå utan inkomst. Och för mig är det en extremt hård sak att säga till någon, att de inte har råd med sina djur och bör göra sig av med dem, då tycker jag man borde veta mer om hur situationen ser ut.
@LindgrenV har enligt uppgift 7250kr i månaden att spendera (i vanliga fall), med lite bättre framförhållning och eventuell översikt över extrakonsumtion ser jag ingen som helst anledning att hon inte skulle kunna ha råd med sina djur bara för att det kört ihop sig på ett för henne överraskande sätt
en månad. (Visst, om djuren svälter eller behöver vård, även om det "bara" vore en månad. Men jag uppfattar inte situationen så extrem.)