Hur ska jag klara mig?

Kanske inte, det är väl bara det att det har en viss skämsfaktor hos mig på något vis.
Du har ju inkomst på ingång! Du vet att du kommer få in pengar så du lånar inte på obestämd tid. Jag har varit i liknande sits några gånger och mitt förstahandsval är alltid att låna av mina föräldrar eller syskon. De har ekonomi till att låna ut och det känns tryggare att låna av en närstående (som inte kräver avbetalningsplan och ränta).

Och jag är snart 30 kan jag tillägga. :D

När jag fick jobb föra året började jag jobba den 1:e månad 1 och fick ingen lön förrns den 25:e månad 2 pga att jag har timlön. Fick även lägenhet i samband med det. Då fick jag låna pengar av familjen, hade varit arbetslös innan dess och inte hade haft en inkomst på ett halv år. Så ser verkligen inget fel att fråga familjen om pengar när det handlar om så kort tid.

Sorry! Missar en del inlägg när jag läser från telefonen. Jag har haft fem semesterdagar i sommar så jag antar att det inte är aktuellt då?
Det beror på hur många semesterdagar du hade från början. Slutar du en anställning och har semesterdagar du inte plockat ut får du ut dem i pengar istället.

@grodan21 @Trani

Känns lite bättre nu faktiskt. Har verkligen, verkligen svårt för det där att låna pengar av folk - jag är vanligtvis den som lånar ut och hjälper till så det blir helt fel i huvudet att vara den som i stället lånar. Tack vare er vågade jag faktiskt ringa och prata med min fantastiska mormor om problemet, och planen är väl att jag ska betala september OCH oktobers räkningar i morgon, så att de pengar jag har kvar är de pengar jag faktiskt ska leva på (för att få en bättre översikt). Sätter sedan över hälften av summan jag har kvar till henne, så ger hon mig de pengarna i slutet på september. Och skulle det inte gå ihop sig så hjälper hon mig med det som fattas.

Snacka om att kunna andas ut :love:

Även om det alltid är bättre att klara sig själv, så finns det faktiskt vissa lägen man faktiskt får be om hjälp. Bara det inte blir en vana. ;)

Skönt att det har ordnat sig. Det jag undrar är om dina föräldrar också har dåligt ställt? Varför inte be om att få tillbaka dina 1500?
Och har du svårt att hålla i pengar eftersom du måste föra över dom till din mormor?

@LindgrenV ja, jag menade pengar du har kvar att spendera varje månad i normala fall, sorry om jag tog fel siffra?

Jättebra att du bett om hjälp nu! Det som vore dumt vore att sätta dig själv i en värre knipa framöver bara för att hålla på stoltheten. Alla behöver vi hjälp ibland! :up:
Kan du inte helt enkelt be din mamma om pengarna hon lånat också, varför vänta på att hon ska komma på det själv? :)

@niphredil & @Trani Jo, jag kan hålla med om att det inte är nåt vidare att stå utan pengar när man har ansvar för djur (misstänker dock att med erfarenheten rikare kommer inte misstaget att upprepas :)), jag fattade det som att det som menades var att det helt enkelt var för lite pengar in/månad vilket lät märkligt för mig.

@niphredil & @Trani Jo, jag kan hålla med om att det inte är nåt vidare att stå utan pengar när man har ansvar för djur (misstänker dock att med erfarenheten rikare kommer inte misstaget att upprepas :)), jag fattade det som att det som menades var att det helt enkelt var för lite pengar in/månad vilket lät märkligt för mig.
Jag syftade i alla fall på det enkla faktum att man står med flera djur att sörja för och inte har pengar nog att klara sig om man har en månads glapp i lönen. Det låter tajt och väldigt risky i mina öron.

Nu har ju TS stöd dock, så i hennes fall så var det ju ingen fara i och med att snälla släktingar kan ställa upp.

Skönt att det har ordnat sig. Det jag undrar är om dina föräldrar också har dåligt ställt? Varför inte be om att få tillbaka dina 1500?
Och har du svårt att hålla i pengar eftersom du måste föra över dom till din mormor?

Det är bara mamma som är skyldig och hon har också ont om pengar för tillfället, har sagt att jag ska ha tillbaka dem men samtidigt känns det taskigt att sätta henne i skiten :nailbiting: Vi har lyckats åka på rötmånader samtidigt både hon och jag, tyvärr.

Jag kan hålla i pengar, men jag har bara två konton och jag brukar dela upp pengarna i fasta utgifter och rörliga utgifter varje månad, vilket blir lite krångligare när jag har två månader att göra det på. Så det var enbart för att underlätta räkningen - 1. hälften till mormor, 2. betala räkningar, 3. det som är kvar kan jag leva på månaden ut.

Men nu betalar jag i stället alla räkningar för båda månaderna direkt, då blir det lite lättare för då är det jag har kvar enbart rörliga utgifter för båda månaderna. Jag gillar att sortera :p

@LindgrenV ja, jag menade pengar du har kvar att spendera varje månad i normala fall, sorry om jag tog fel siffra?

Jättebra att du bett om hjälp nu! Det som vore dumt vore att sätta dig själv i en värre knipa framöver bara för att hålla på stoltheten. Alla behöver vi hjälp ibland! :up:
Kan du inte helt enkelt be din mamma om pengarna hon lånat också, varför vänta på att hon ska komma på det själv? :)

Det är ju nästan rätt siffra - 8500:- har jag kvar till rörliga utgifter i vanliga fall! :) Den 7250:- siffran jag nämnt nu är vad jag har per månad de närmaste två månaderna!

Fick frågan från en tjej om jag kan vara dogwalker åt hennes hund 2-3 dagar i veckan precis, vi ska höras av nästa vecka och om det blir så kommer jag få in ca 400:- i veckan :bump:

Jag syftade i alla fall på det enkla faktum att man står med flera djur att sörja för och inte har pengar nog att klara sig om man har en månads glapp i lönen. Det låter tajt och väldigt risky i mina öron.

Nu har ju TS stöd dock, så i hennes fall så var det ju ingen fara i och med att snälla släktingar kan ställa upp.

Det är väl risky, men samtidigt finns det väl i bakhuvudet att stödet finns. Vi brukar backa upp varandra, jag har hjälpt både pappa och mamma tidigare samtidigt som de hjälpt mig. Det är bara att det för min del ligger väldigt långt inne att faktiskt be om hjälp, och jag tycker att det är jobbigt när jag faktiskt har ett jobb.

Det är väl risky, men samtidigt finns det väl i bakhuvudet att stödet finns. Vi brukar backa upp varandra, jag har hjälpt både pappa och mamma tidigare samtidigt som de hjälpt mig. Det är bara att det för min del ligger väldigt långt inne att faktiskt be om hjälp, och jag tycker att det är jobbigt när jag faktiskt har ett jobb.

Samtidigt är jag en sådan som tror på att man ibland faktiskt måste våga ta lite risker för att orka med att leva. Jag tjänar 21.000 innan skatt, en lön som är tämligen vanlig, inte alltför bra men alldeles tillräcklig. Många med samma lön har barn osv, det har inte jag. Ska man behöva tjäna "fett med cash" för att få leva? För mig innebär livskvalité = djur. Skulle det hända något får man väl lösa det. Barn är också dyrt, och det kan hända saker som gör att pengar går åt där lika mycket som det går åt höga summor om det händer något med ett djur. Men det känns inte som att folk hytter med pekfingret och säger att man tar för stora risker ekonomiskt när man skaffar barn, däremot gör man det när man skaffar djur? Mina djur är mina barn, de betyder allt för mig och jag skulle lätt offra mig att leva på gräs om det skulle behövas, bara djuren mår bra.

@LindgrenV

Samtidigt är jag en sådan som tror på att man ibland faktiskt måste våga ta lite risker för att orka med att leva.
Ja, det är ju en smaksak. Jag personligen orkar inte oroa mig över pengar mer än jag behöver och vill därför inte dra på mig för stora ekonomiska åtaganden om jag inte vet att jag klarar en lite större oförutsedd utgift. För min del betyder det att jag vill ha ett fast jobb med OK lön samt ha en buffert undanlagd. Det är ju jag liksom. Jag menar inte att någon annan måste vilja ha det som jag. Är du okej med att ta lite risker så kör på :up:

Jag tjänar 21.000 innan skatt, en lön som är tämligen vanlig, inte alltför bra men alldeles tillräcklig
Jag har aldrig i tråden haft en åsikt om din inkomst, utan det var bara att en månads glapp på lön blev ett sånt stort problem att du undrade hur du skulle klara dig. Nu var ju svaret enklare än det verkade i trådstarten, eftersom en släkting kunde hjälpa dig.

@LindgrenV

Ja, det är ju en smaksak. Jag personligen orkar inte oroa mig över pengar mer än jag behöver och vill därför inte dra på mig för stora ekonomiska åtaganden om jag inte vet att jag klarar en lite större oförutsedd utgift. För min del betyder det att jag vill ha ett fast jobb med OK lön samt ha en buffert undanlagd. Det är ju jag liksom. Jag menar inte att någon annan måste vilja ha det som jag. Är du okej med att ta lite risker så kör på :up:

Jag har aldrig i tråden haft en åsikt om din inkomst, utan det var bara att en månads glapp på lön blev ett sånt stort problem att du undrade hur du skulle klara dig. Nu var ju svaret enklare än det verkade i trådstarten, eftersom en släkting kunde hjälpa dig.

Fast det har du ju med tanke på att du antyder att jag tar förstora risker i förhållande till en för liten inkomst. Med tanke på att min inkomst är tämligen average. Skulle kanske valt rubriken "Hur knyter jag ihop påsen" snarare än "hur klarar jag mig". Det handlar ju liksom inte om ingen inkomst alls utan om en månadslön delat på två månader.

Fast det har du ju med tanke på att du antyder att jag tar förstora risker i förhållande till en för liten inkomst.
Var antyder jag det? Jag har skrivit såhär:

Jag förstår för övrigt att du inte vill göra dig av med dina djur men som alltid förvånas jag på Buke över att folk vågar ha djur trots så små marginaler.

Jag talar inte om hur mycket man har kvar efter lön, utan hur ens situation ser ut, vad man fixar ekonomiskt, hur man klarar av oförutsedda utgifter.

samt

För min del [fetar för att förtydliga] betyder det att jag vill ha ett fast jobb med OK lön samt ha en buffert undanlagd.

Din inkomst har jag ingen åsikt om. Det enda jag reagerat på är att en månads glapp uppenbart gjorde att du blev så orolig att du startade en tråd och undrade över hur du skulle klara dig. Det låter stressigt för min del, jag skulle inte vilja ha så. Ibland blir det strul, lönen dröjer, nån större utgift dyker upp etc etc och då vill jag känna att jag kan klara det utan större problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka