Hur ska ni fixa hästen till 3års testet?

Sv: Hur ska ni fixa hästen till 3års testet?

Min häst är super fin i kroppen, pälsen, hovarna är skodda runt om, och likande, hon är väl förberedd och har gått efter ett mkt bra schema, efter helgen nu är det bara 2 vekcor kvar tills hon ska visas i Linköping den 13 Maj. Jag kommer va ute i stallet runt 05:30 mocka, rykta, osv sen kommer en tjej som är utbildad häst frisör och ska knoppa min tjej, så hon blir tjusig, planerna är att vi ska åka från gården runt halv 8 på morgonen, resan tar runt 2,5 timmar och då måste vi räkna med drick pauser och likande. :) Hästen min kommer att va visad inann lunch enligt shemat. :)

Jag har höga förväntningar och tycker det ska bli jätte spännande, det är första gången jag visar stor häst, och har därför anlitat prpffs som ska både visa henne och rida m.m

Jag vill få lite mer rutin först, :D

Hoppas på att få bort all vinterpäls innan 13 maj, tänkte visa henne i linköping.
Hon har gått på lösdrift hela vintern utan täcke. Står nu på stall för att få samla kraft och tappa vinterpäls, men den verkar inte vilja försvinna.
Tänkte tvätta hästen ett par dagar före. Inte klippa hovskägget. Flätta svan och knoppa man till visningen.

Min har stått utan täcke så hon har lite tjockare päls än sin fina sommarpäls ännu , tyvärr men den är inte jätte tjock så det är helt ok.
Hon skall få ett stort bad och så ska hon bli knoppad och hovarna ska skrubbas :D och putsas lite.

Min lilla kille har inte heller fällt färdigt än. Ser ok ut på lite håll men kommer man närmre ser man att han ser ut som en bäver på magen :D Han har en vecka på sig att komma i sommarskruden...
Jag planerar att knoppa manen och ev. fläta svansen. Sen blir det väl ordentlig rykt och puts samt lite babyolja. Han är skodd fram, det får räcka.

Har för övrigt inhandlat nytt träns och nya skydd så att han ska se lite tjusig ut.

Lycka till alla som visar i helgen!

ursh!

Jag är så nervös över hur det ska gå :crazy:

Min tjej ska få ett bad och sprayad med glansspray.
Manen ska knoppas, vet inte hur det kommer att gå för den är verkligen mega tjock.:smirk: den är så tjock att den nästan står rakt upp...

Sen ska jag fläta svansen så det blir lite vågig, pensla hovarna.

Vad fin hon kommer att bli :love:

Hon har haft täcke i vinter, så hon har bara lite vinterpäls på magen kvar..

Tänk på aldrig glansspray framför sadelläge för då är risken stor att man råkar få det på till exempel tyglarna och det är inte roligt för den som ska göra ridprovet.

Brukar själv bara använda glansspray i svansen resten av hästen får man efter tvätt rykta tills den är riktigt blank.

Mvh
Camilla

the_connemara skrev:
Har hon gått täckad i vinter?

Hon börjades täckas när jag köpte henne, nu går hon med täcke varje dag, allt för att pälsen ska va fin inför 3 års testet, om hästen går utan täcken blir offtast pälsen tuffsig och står rakt ut. Och det vill jag inte, men hon har ingen päls kvar nu, alltså ingen vinterpäls, hon har blivit så jäkla bra fodrar med bra foder nu senaste tiden så det sa bara Pofff så försvann vinter pälsen :D

Min har varit klippt i vinter och gått med tjockt täcke, så hon är super fin i pälsen och kroppen är jätte bra på henne! Hon kommer att knoppas, ryktas (kanske bada?), och allt så hon blir perfekt! :D.

Lycka till med alla små fina pållar! :D

Så nu är det klart!
Hon blev jätte fin!!
Mycket tack vare er!! :D

Damen min har mycket man, men att det var så mycket trodde jag inte. Prov flättade idag. För att det inte ska bli allt för stora knoppar så blev det 40 flättor.

*lånar*
hur jag än gnor och fejar så blir jag inte av med vinterpälsen på rygg och mage. halsen och rumpan är klar, men på resten av kroppen är de korta duniga håren som fastklistrade... hjälp mig!
ingen som har en mirakelmetod så hon är av med lurvet tills 7 maj?!

Det där hade jag problem med förra året. De under magen satt som BERG! så hon såg ut som en raggare... men på magen. :D
Jag klippte bort det värsta med sax faktiskt. Alltså de där längsta men annars fick hon gå å se löjlig ut ända till juni då de gav med sig och lämnade in.
I år har hon gått med tunt regntäcke ute men naken inne. Hon började fälla ordentligt för över en månad sedan och nu ser det endast ut som hon har liiite "förlängd sommarpäls" i ljumskar och under mage.
Nu ska jag ju inte visa men skulle jag ha gjort det så hade det inte varit några problem.

För att återgå till själva trådämnet så skulle jag ha gjort följande;
Ett redigt BAD men bra schampo dagen innan samt noggrann frisering. Manen skulle tunnas ut lite mer om det gick (håröm)och hovskäggen skulle trimmas. De har hon varit av med hela tiden men en extra puts på dem kan vara på sin plats. Öronen icke att förglömma.
Svansen då... Hon har fortfarande världens löjligaste (men tjock)svans och nederdelen är tammesjutton hennes fölsvans. :o :crazy: Men den skulle toppas lite (för första gången)och dränkas i pälsglans. När jag ändå är framme med pälsglansen så får rumpan en liten dusch också. Bog och andra väl valda ställen dras över med svamp med glans.
Sen på med täcke och in i boxen.
Därefter hade jag gått på utrustningen och putsat den minutiöst. Det hade inte tagit så lång tid eftersom jag smörjer skiten efter varje gång jag använt allt. ;)
På morgonen hade det varit rykt och flätning av manen samt ett lager hovlack på fossingarna. Ingen flätning av svans...
Tror det var allt. :D

Måste de vara skodda på 3-årstestet. Min är inte skodd nu och testet är om 10 dagar, lite sent att lägga på nu.

nej de behöver inte vara skodda, min är inte det och skall visa på fredag :)

här blir det schamponering dagen innan, sedan knoppar och flätad svans samma dag. är lite orolig att jag ryckt manen för tunn, så det inte blir så där snygga knoppar som jag vill ha... men det är ju som det är nu:smirk: . min pärla har också lite "fölsvans" kvar i topparna som jag inte vet riktigt vad jag skall göra med. för dagen kämpar jag som en liten kulting med vinterpälsen på magens undersida och över revbenen, men de små håren vill inte släppa helt:devil: .
både sadel och träns är nya och bara använda ca 5ggr, så där blir det bara översyn och tvätt. däremot har jag inte bestämt mig för vad jag skall ha för vojlock/schabrak -några förslag?
och vad skall jag själv ha för byxor??

Jag skall ha ett vitt schabrak och vita ridbyxor eller cream färgade, kavaj eller en mörk blå tröja.
Hm Vilka ska rida med säkerhetsväst?

jag tänker rida med väst. däremot har jag inte provat om den får rum under eller om jag måste ha den utanpå kavajen. får man rida i tröja, jag trodde man måste ha kavaj?
ang byxor tänkte jag mer på vid visning vid hand.

hannacecilia skrev:
jag tänker rida med väst. däremot har jag inte provat om den får rum under eller om jag måste ha den utanpå kavajen. får man rida i tröja, jag trodde man måste ha kavaj?
ang byxor tänkte jag mer på vid visning vid hand.

ups läste reglementet under ridprovet nu och där står ridjacka så då blir det kavaj, fel av mig :)
Skall ha vita byxor, + mina medhjälpare vid visning vid hand + löshoppningen.
Jag skall ha västen utanpå kavajen tror jag, hihih man ser rätt rolig ut, värsta bodybildaren :D

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka