Hur ska vi släppa ihop hästarna?

H

Happy

Svårt att förklara mitt "problem" kort, men jag försöker...

Happy är en 18 år gammal valack, halvblod. Köpt från ridskola där han gick i flock, 13 hästar, andra högst i rang. Lite sur mot andra hästar men aldrig elak, sparkas aldrig. Hade en bästis i flocken, ett vitt sto.
Flyttades till ett litet stall när jag köpte honom, till ett sto men dom blev aldrig kompisar (stoet är mkt speciellt)... Vi provade med att släppa in två olika hästar, vid olika tillfällen. När Happy var ensam men den hästen gick det bra, men så fort stoet kom in högg han tag i den nya hästen och vägrar släppa. 3 täcken gick åt innan nya hästarnas ägare gav upp...
Ca 2 år senare flyttade jag, nytt stall och ny kompis, ett vitt arabsto, Happy var :love: ... Ett till sto, och det gick bra efter några dagar. Jag köpte mitt sto och provade att släppa ihop Happy och henne i en egen hage, men han jagade bara bort henne, för hans andra ston gick på andra sidan. Mina hästar fick då gå på var sin sida om staketet i några veckor, sen gick det bra och snart kunda alla 4 gå ihop. Jag bytte tillbaka till ridskolestallet och där bor dom nu, ensamma i en egen hage eftersom jag flyttade dit på vintern... ;) :angel: Dom är iaf bästisar och delar på allt!
Nu ska mina hästar gå på sommarbete med stallägarens 4 (som är vana att gå ihop (=2 valacker och ett sto med hennes ettåriga stoföl), och två andra valacker som inte gått ihop förut.
HUR ska man göra för att bäst släppa ihop alla? Finns inte tid eller hagar till att dom kan gå bredvid varandra och vänja sig, vilket jag annars tycker funkar bäst... Valackerna kan vi släppa ihop en och en, men problemen kommer först när ponnyn kommer med... Tänkte idag på att det kanske är bäst att släppa ihop ALLA på en gång, som på ett hingstbete, är det dumt? Tror att min valack har chans att bli högst i rang, eftersom alla dom andra är låga i rang vad jag sett hittils. Bra eller dåligt? Jag vill ju inte att någon häst ska göra illa sig, varken mina eller andras... Tyvärr beter sig ju inte alla som hästar ska, så man vet ju inte riktigt vad som kommer hända...
Skönt är iaf att ponnyn är snällast i världen, och tror gott om alla hästar...

Så, jag hoppas att någon förstår lite iallafall... HJÄLP! Vad är rätt att göra, vad ska vi tänka på? Hur gör vi? :confused:

//Happy-som hoppas på att hästarna ska få vara hästar i sommar
 
Sv: Hur ska vi släppa ihop hästarna?

När vi släpper ihop hästar släpper vi alla samtidigt.
Det är lättare eftersom då är alla nykomlingar och ingen försöker bossa för att de varit där längre.
Sen kanske det blir lite jagande och så och det får man ju räkna med, de måste göra upp om vem som bestämmer och vad som är okej för var och en.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 389
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur...
Svar
8
· Visningar
970
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp