Hur skall en loksele sitta?

N

Nekko

Jag är en ryttare sedan barnsben men skall nu även börja köra shettis (tillsammans med mina barn). Jag har ingen större kunskap om körutrustning och behöver nu er hjälp! Jag har en loksele i mycket fint skick sedan min shettis jag hade som liten, frågan är hur den skall sitta för att sitta riktigt korrekt! Hur hårt skall själva oket sitta? skall det vara någon speciell vinkel på remmen som går mellan oket till däckeln (tror det heter så...)? Baktil på selen sitter endast en svanskappa, är det ok? (Jag antar att skaklarna skall gå helt vågrät in mot selen och varken luta uppåt eller neråt...?) Jag har en liten ponnyrockard (köpt på Börjes) är det ok att dra en sådan med loksele eller skulle jag egentligen försöka sälja min loksele och köpa en bröstsele? För och nackdelar med dessa olika typer? Då tänker jag just till mitt ändamål att köra shettis med rockard på medellånga turer (annars blir det för stor fråga). När jag kör nu med min loksele och rockard så rör sig vagnen lite från sida till sida i takt med att ponnyn travar, vad kan detta bero på? Många frågor, men den som inget frågar får ju heller inget veta!!! Jag vill att min lilla shettis skall njuta lika mycket av våra körturer som jag!!! :rofl:
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

Jag skulle faktiskt också vilja ha ett riktigt bra svar på hur en loksele ska tillpassas, eftersom jag ska prova en ny (beg) sele på min häst nästa vecka!

Nekko: vad jag har förstått så är oftast loksele bättre att använda till shettis än bröstsele eftersom dom ofta har en ganska grov hals, dvs inte mycket plats över för en brösta.
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

För att få svar som är mera tillförlitligt än mitt hänvisar jag till Anders Erikssons lilla bok (häfte) "Utrusta hästen för körning". Den kostar runt en hundring, finns bl.a på Hööks.

I Övrigt ska draglädret (som går mellan lokan och dragringen) bilda en rak linje med skacklarna eller draglinorna, beroende på vilka som drar själva rockarden.
Draglinjen ska alltså inte vara bruten.

Draglädret ska i höjdled vara placerat en tredjedel nerifrån på bogbladet. Alltså dela in bogbladet i tre, i den nedre "skarven" ska draglädret sitta. På en del lokselar kan man justera det genom att övre lokremmen går att flytta uppåt och nedåt.

Det bästa för hästen är om man kan sätta fast en svängel på vagn/kärra, och dra med draglinor. Då följer dessa med i bogrörelserna, och hästen behöver inte dra hela lasset med en bog i taget.

Till en shettis skulle jag absolut föredra loksele, eftersom anläggningsytan för en brösta inte är så stor. Det är lätt att den hamnar för högt och trycker på strupen, eller att den hamnar för lågt och trycker på bogspetsen.

Det du kallar för oket (som man använder på oxar ;) ) heter lokor, och de ska sitta så tight att du med svårighet kan föra handen innanför och dra den uppifrån och ned. Trycket ska vara lika hårt hela vägen. Den får hellre sitta lite för hårt än lite för löst.

Sen finns det två gjordar på en loksele. Däckelgjorden brukar vara något tunnare, den ska spännas lite lösare än man spänner sadelgjorden. Bukgjorden är till för att bromsa det hela, och den ska sitta så att man får in en tvärhand mellan gjorden under magen på hästen. Det där med tvärhand brukar jag tänka så att det ska vara tvärhanden på en människa lagom för hästen! Alltså, på min bruksnordis tänker jag mig tvärhanden på en vuxen karl :)

Att bara ha svanskappa går ju, men är inte att rekommendera. Då kommer tyngden av vagnen att hamna där i nedförsbackar + att bukgjorden tar en del. Det är där en baksele kommer in. Den sitter från dragring till dragring (när man kör brukskörning som jag) bakom rumpan på hästen. Sen finns ett par remmar som går i kors över korset på hästen (finns olika modeller) som håller upp den andra remmen. Kan användas tillsammans med svanskappa eller utan, beroende på modell.
Bakselen kan också fästas i skacklarna, men det blir samma funktion.

Skackelns vinkel in mot hästen spelar alltså inte så stor roll om du har svängel och draglinor, i annat fall ska den alltså fortsätta draglädrets linje. MEN, tyngden spelar roll! Med folk i rockarden, och om du håller skacklarna i den höjd du ska fästa dom på hästen, ska det vara mellan 5 och 10 kg tryck på däckeln. Ut med badrumsvågen och prova!
Jag har en rockard som jag nu inte använder, eftersom vikten på däckeln var 18 kg när jag provade!

Hoppas du (och JennyK) blev lite klokare av detta!
Och lycka till med körningen, härligt att kunna använda shettisen själv, också, inte bara behöva gå bredvid!

Lotta
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

Men alltså, spelar det så himla stor roll om trycket på däckeln är 18 kg? (Jag vet att det rekommenderas 5-10 kg) Jag menar, vad kan hända? En shettis klara ju att bära bra mycket mer än 18 kg på ryggen.
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

Håller med Fia-Lina!

Här kan du köpa häftena om körning av Anders Eriksson, alla tre är mkt bra! ;)
Svenska rinsportförbundet

Det är mindre yta att fördela trycket över, på en däckel.
Så det kan ju handla om samma vikt på en däckel och en sadel (mindre ponnyer) men det blir större tryck på ryggen under däckeln då den inte fördelar trycket över en lika stor yta som en sadel.

Sen är det skillnad att ha 5-10 kg på däckeln på en shire och på en minishettis! Man bör anpassa inviduellt. Det som gäller är, att det ska vara så mycket tyngd i skaklarna framme vid däckeln, att de inte vid något tillfälle åker/slår uppåt.

Vad kan hända?
Ja ofta händer inte så mycket alls. Små ponnyer är väldigt tåliga och trots att det gör ont händer det att de inte bråkar över det. Snarare att de visar ovillja, vilket vi ofta tror är ren lathet och smackar glatt på istället.

Jag har haft en shettis som trots felaktig sele o vagn, gjorde sitt yttersta varje körtur. Nu hade han väl tur då både vagn och sele först gick sönder i tur o ordning, innan han gjorde sig illa!
Okunnighet tycker jag är väldigt illa, men det går att bota som tur är.

Mvh Lisa
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

Jag har iallafall två av häftena, Inkörning och skolkörning och jag har även Utrustningshäftet. Dom är mycket bra men det skadar ju inte att fråga här också, eller hur? ;)
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

Det är svårt att förklara. Har du någon kunnig som kan hjälpa dig att ställa in selen eftersom?
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

En loksele är faktiskt väldigt enkel att få att passa bra. Bara men inte spänner dem för löst som man lätt kan tro att man ska göra. Men jag menar inte att de ska sitta åt jätte hårt för det. Dem ska sitta åt så att en "karl" precis får in handen mellan lokan och halsen. Uppirfån och sedan kunna dra ända ner.. Det andra viktiga är att draglädret ska vara i samma linge som draglinorna och att ringen sitter nästan vid sadelgjordslägge. Något längre fram. Om du tycker det är jätte svårt kan du bara ta hjälp av en bok om körningens grunder där dem oftast tar upp tillpassning av olika selar.. Lycka till!
 
Sv: Hur skall en loksele sitta?

Kaxman skrev:
En loksele är faktiskt väldigt enkel att få att passa bra. Bara men inte spänner dem för löst som man lätt kan tro att man ska göra. Men jag menar inte att de ska sitta åt jätte hårt för det. Dem ska sitta åt så att en "karl" precis får in handen mellan lokan och halsen. Uppirfån och sedan kunna dra ända ner.. Det andra viktiga är att draglädret ska vara i samma linge som draglinorna och att ringen sitter nästan vid sadelgjordslägge. Något längre fram. Om du tycker det är jätte svårt kan du bara ta hjälp av en bok om körningens grunder där dem oftast tar upp tillpassning av olika selar.. Lycka till!
Om man tittar på din bild på fjordhästen så tycker jag att den sitter lite fel. Tycker nog att du skall spänna ihop selen lite mer och ev. släppa ner den ett hål.
Är det din häst?
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 720
Senast: -Catherine-
·
Körning Vad svårt det är att hitta! Tyvärr är jag rätt fattig just nu och lusläser nätet efter begagnade selar. Vad jag förstått är h**ks...
Svar
14
· Visningar
4 392
Senast: Granbarr
·
Körning Jag är ju van att ha med stora hästar och loksele att göra, så jag har dålig koll på småttingar och bröstselar. Skönt att man kan fråga...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Mli
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
8 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp