Bukefalos 28 år!

Anpassning av sele till ponny

Mli

Trådstartare
Jag är ju van att ha med stora hästar och loksele att göra, så jag har dålig koll på småttingar och bröstselar. Skönt att man kan fråga er när jag inte känner någon inom körsporten här i närheten.

Har köpt en startsele från drive out och den verkar riktigt fin. Smidigt med snabbkoppling också. Nu funderar jag på hur hårt den remmen som går från skakehållarna (kan den heta bukgjord?) ska sitta. Har tidigare hört en handsbredd när det gäller stora hästar, men för de små? Och vad har den egentligen för funktion när man har baksele? Har ändå ingen ögla på skaklarna vid fästet.

Och sen är det bakselen. Höjdmässigt så tycker jag mig se ganska bra hur den ska sitta. Men hur hårt ska den sitta när hästen går i drag? Är det 5-10cm fram resp bak med vagnen, justerat med dragläder och baksele på shettis också?

Jag har även kollat så vagnen är avvägd. Med kusk i rockarden så hamnar det på 5kg fram i skaklarna, mätt med våg. Blir det lagom?
 
Sv: Anpassning av sele till ponny

Jag spänner aldrig gjordarna särskilt hårt. Däckelgjorden ungefär som om jag drog åt skärpet på mig själv och bukgjorden bara så att den stabiliserar skaklarna, inte mer. Det är ju just den funktionen den gjorden har, att hålla kontroll på skaklarna :)

Bakselen på min ponny ligger löst mot henne när hon är i drag, inte så att den fladdrar omkring, men inte heller så att den ligger an mot henne. Jag kan få in en handsbredd mellan henne och bakselen när hon är i drag, så runt 5-10cm stämmer nog rätt bra i min selning iaf.

5 kilo låter helt ok i mina öron :)
 
Sv: Anpassning av sele till ponny

Då är jag inte helt fel på det då :-)

Tänkte på det här med bukgjorden, att den ska hålla koll på skaklarna. Det är ju själva snabbkopplingen som skakeln hänger i, det borde ju fungera ungefär som seltunga alt skakelrem på annan sele. Varför behöver den gå under magen på hästen om det finns en baksele?
 
Sv: Anpassning av sele till ponny

Även om skakeln hänger i snabbkopplingen (jag är lite osäker på hur du menar här, har själv ingen praktisk erfarenhet av snabbkopplingar) så kan den väl fortfarande "hoppa runt" en smula i framförallt trav & galopp? Så är det iaf på min sele (utan snabbkopplingar), spänner jag bukgjorden så ligger skalkeln helt stilla och fint :)

Hoppas att ngn med erfarenhet av den sorts kopplingar du har kommer in i tråden och kan ge sin syn på saken :)
 
Sv: Anpassning av sele till ponny

Alltså har du nån bild på detta? har snabbkoppling på min sele. Men nu tror jag att jag har kopplat fel:o Ska bukgjorden (den översta av de två?) sitta över skakeln på ngt vis?? isåfall har jag satt fast det heeelt fel....:cool:
 
Sv: Anpassning av sele till ponny

Nej den ska inte sitta över skakeln, den ska bara gå rakt ner. Snabbspänne på skakelhållaren är ju precis lika som vanlig skakelhållare bara att den går att öppna.

Bröstsele med lös brösta har ju alltid bukgjord som håller skakelöglorna på ungefärligt ställe. Eftersom man inte sätter fast skakeln i skakelhållarna utan dom bara ligger där så känns det ju som att skulle skakelhållarna inte ha någon bukgjord så kan de "hoppa runt" ifall att vagnen skulle lätta i öglorna och då kan det finnas risk att skaklarna hoppar ur.
 
Sv: Anpassning av sele till ponny

Ah, tänkte inte på att skaklarna inte sitter lika fast som när man har en annan koppling, typ ögla. Har testat att köra med selen nu och jag tror att det blir bra att dra åt bukgjorden lite till, skaklarna rör sig en del.

Det var jäkligt svårt dock att få bakselen lagom spänd till skaklarna. När den tog emot före skaklarna så kändes det som om sen var konstant på, alltså spänd mot ponnyn. Eftersom ponnyn inte är van vid baksele ( har dock tränar en del utan vagn, ponnyn är så cool) blev premiärturen bara en kort sväng med mkt fotbroms och lite för lös baksele. Och nu är det dags för ponnyn att vila, landa ordentligt innan jag ställer något krav. Får se när vägen blir isfri igen, nu är jag sjukt taggad att komma igång!
 
Sv: Anpassning av sele till ponny

Nu har jag kört ett tag, försökt lite olika inställningar men är ändå inte helt nöjd. Det känns som om vagnen sitter riktigt fast på ponnyn om bakselen ska göra någon nytta. Om vagnen ska röra sig max 5-10 cm framåt när hästen bromsar rejält så förblir bakselen spänd även i dragläge. Draglinorna är så långa så att jag ser att svängeln rör sig, det känns bra. Men jag tycker att det blir ett tryck i uppehållsremmen över mankammen, ska det verkligen vara tyngd där? Sen har jag två olika vagnar nu med svänglarna olika högt upp. På den ena vagnen, maratonvagnen, blir draglinjen nästan helt horisontell. Är det bra? Jag kan sänka svängeln. Och på samma vagn så funderar jag på skaklarna, hur högt är det lämpligt att de sitter? Jag har ju bara kört loksele förut och fäst i dragringen. Vad är bäst när man kan fästa högre upp som nu?
Många frågor blev det nu :-)

Kan ju tillägga att ponnyn aldrig är ovillig att dra och inte är öm eller varm någonstans, så så himla fel kan det inte sitta. Men jag vill ha det perfekt för ponnyn, så nöjer mig inte med att han bara vill dra.
 

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 805
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 313
Senast: Mli
·
F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 430
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp