Hur skall jag gå vidare?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Anonymejag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 14 494
A

Anonymejag

Skriver med ett anonymt konto nu då jag helst inte vill bli igenkänd .. Långt inlägg på kommande!

Igår hände en hemsk olycka vid femtiden, jag skulle ta in min relativt nya häst från hagen. Vid porten stod min älskade katt och trodde säkerligen att inget skulle kunna hända eftersom jag var ju där. Jag tänkte ta det säkra för det osäkra så jag började schasa iväg katten då hästen mitt i allt hoppar förbi mig och anfaller min katt. Hästen landar rakt på kattens bakben som ylar till och försöker slippa loss. När katten äntligen är lös springer hon haltandes iväg hemåt.

Jag blir ursinnig på hästen. Springer sedan ikapp katten och tar den i famnen. Hon ser lite sådär onormalt lugn ut, pupillerna är stoora. Vi konstaterar att bakbenet är troligen brutet så det blir att fara i ilfart till dejourhavande veterinär. Denna konstaterar dock att knät är krossat på katten och det finns ingenting att göra. Så katten får en spruta och somnar in. och jag är förtvivlad :cry: :cry:

Katten var inte "bara en katt", hon var som en hund, följde efter mig vart jag än gick och kom varje kväll upp i sängen för att gosa. Katten var så otroligt fin och vacker, har aldrig haft en sån fin katt förut. Hon var frisk och inte ens gammal och nu är hon borta. :cry: Jag har ännu inte riktigt förstått det även om tårarna fortfarande rinner ..

Så nu undrar jag om ni har någon aning om VARFÖR hästskrället reagerade såhär? Varför anföll hästen?! Tror dessutom inte att detta är första gången, vid stallet han stod förut hade en katt också blivit ihjältrampad, dock vet jag ju inte om det var just min häst men det låter ju inte otroligt. Hur ska jag kunna förlåta hästen för det här?!
Vi har inte skrivit under ägarpapper ännu så jag har rätt att ge tillbaka honom.
Hästen var otroligt jobbig de två första dagarna han var här, jag var alldeles förtvivlad och hade gråten i halsen hela tiden. Dag 3 uppförde han sig mycket bättre och jag började tänka att detta ska väl nog kunna gå vägen!
Men nu känns det hopplöst igen .. Känns på ett sätt lite som ett "arrangerat äktenskap", vi får hästen utan att betala någonting så föräldrarna tycker ju lite att "gratis är bäst" .. Visst tycker jag om honom, jag red honom i en månad innan vi tog hem honom. Hästen kan vara superhärlig men han har nog sina dåliga sidor. Han är fd. travare och har haft problem i benen men enligt veterinär ska han hålla som ridhäst.

Hur skall jag göra?
Jag saknar min fina kisse något enormt nu .. :cry:
Nu börjar dessutom alla tankar som "tänk om jag hade gjort si och så istället så skulle kissen ännu leva .." komma fram .. :cry: :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skall jag gå vidare?

Visst är det jobbigt när olyckor inträffar.Mitt ena nordis föl sparkade ihjäl min kattunge så jag vet.. Men man ska aldrig ta hundar/katter eller andra djur i närheten av större djur.Pga händelser kan inträffa.Inte ens om häst o det andra djuret går ihop för det räcker med att hästen blir skrämd osv.. Hjälper föga nu men till andra som läser kanske.

Hästar uppfattar hundar/katter olika och din häst är ny för dig,omgivningen,rutiner osv så klandra varken dig själv eller hästen....

har haft flera hästar i mitt stall som inte har gillat katter eller hundar. som rent av har atackerat och haft uppsåt att döda. min häst älskar hundar men den hästen hon står med i hagen skulle lätt ha i hjäl hunden om hon fick chansen. alltså så får jag se till att hålla hunden borta från hagen/hästen. hundar och katter är ju ändå rovdjur så jag tycker inte det är så konstigt att hästen reagerar som den gör, även om katter är små. kanske låter känslokallt men tycker inte att du ska hänga upp dej på detta, man får räkna med sånt i ett stall. men känner du att du inte kan släppa det så lämmna tillbaka hästen då.

Har väl inget bra svar men vill ändå reflektera lite..

Hemma har jag en ardenner, en nordis och en travare, hade också en angloarab som togs bort i december.

Ardennern och nordisen har jag haft sen de var 1 år, det är vana vid det mesta. De är båda mycket snälla mot andra djur. Angloaraben var det också.

Men min kära travis, han avskyr hundar. En gång var mamma och jag ute på promenad tillsammans, mamma hade hunden och jag red. Plötsligt, helt oväntat, flyger hästen fram och ska sparka hunden. Han la öronen helt bakåt och verkligen "hoppade" fram för att attackera. Mamma hann precis rycka bort henne. Mamma och vår hund var inte speciellt nära oss heller, så varför han gjorde så förblev ett mysterium.

Efter det får de två inte vara i närheten av varandra. Katter har han dock inget emot. Men visst, man ska väl försöka att inte ha smådjur i närheten av hästar, det räcker som sagt med att det blir skrämda för att en olycka ska inträffa.

Väldigt tråkigt med din kisse, men klandra inte dig själv. Det är tydligt på ditt inlägg att du är osäker på om du vill ha den här hästen, vilket är förståeligt om saker och ting inte riktigt funkar (på fler plan). Känns det inte bra tycker inte jag du/ni borde behålla hästen. Gratis är absolut inte alltid bäst. Dock så har ju hästen flyttat och det tar kanske sin tid för den att ställa in sig på nya rutiner osv, vilket man får tänka på. Ge den lite tid, känn efter och bestäm er sen för hur ni vill gå vidare!

Tröstkramar.

Olyckor kan alltid hända tyvärr, och det är alltid lika sorgligt :cry: Lider med dig, vet inte hur jag skulle stå ut om en av mina katter dog.. :cry:

Dock hade hästen troligen ett helt legitimt skäl till sitt beteende, den försvarade sig och sin matte mot ett rovdjur.

När vi köpte vår Baldur var han tre år, inte mycket hanterad, fanns både katter och hundar på gården och han reagerade inte på dessa alls när vi var där och tittade på honom.

När han kom hem till oss dödade han nästan en av våra katter, han bara kastade sig över henne när hon korsade hästhagen, vilket hon ju var van vid att det gick bra. Nu klarade hon sig men jag blev ju livrädd.

Vi konstaterade ganska snart att hästen var MYCKET osäker på sin nya omgivning. Han kände sig inte säker, och vi människor var ingen trygghet heller. När vi passerade grannens hundar försökte han alltid anfalla dem, trots att vår lugna fina valack var med och inte rörde en fena fast hundarna cirklade runt oss.

I efterhand har jag konstaterat att vi och han nog hade lite olika syn på läget då:
Jag: Skuggi visar ingen oro för hundarna, och jag bryr mig inte heller. Hundarna cirklar runt oss och skäller och jag och Skuggi visar att det inte är någon fara. Då borde Baldur fatta att det inte är någon fara.
Baldur: Skuggi och matte är askorkade, de SER inte ens rovdjuren som cirklar runt oss! Jag gör utfall mot dem och de håller sig precis på avstånd. Det var ENBART min förtjänst att vi inte blev uppätna, ALLT får man göra själv!

Min lösning blev då att jag måste visa honom att jag klarar av att försvara oss mot hundarna.
Jag tog med honom, utan Skuggi, till hundarna. När de kom skällande bad jag Baldur stanna bakom mig, medan jag gick fram emot hundarna och i snyggaste Ceasar-hundprataren-stil hyssjade åt dem och skickade dem tillbaka till huset.
Efter denna upplevelse litar Baldur på att jag skyddar honom mot hundar, jag visade också att de inte är så farliga eftersom jag "vann" över dem. Så nu är det inte lika jobbigt för honom. I hagen jagar han varken katt eller hund, bara när gårdens vallhund försöker valla honom så gör han ett "utfall" fast utan att genomföra anfallet.

Så, jag skulle gissa att din häst inte kände sig säker på att du kunde hantera katten, eller att du kanske inte ens såg den. Kanske har hästen varit med om något skrämmande med ett rovdjur(hund eller katt) och därför är extra rädd för dem.
Det som hände är verkligen tragiskt, jag hoppas du kan gå vidare med din häst, och inse att han gjorde vad han gjorde i upplevt självförsvar.

Lycka till!

Tack så mycket för tröstkramarna och de i alla fall lite uppmuntrande orden, just nu känns det ju fortfarande jobbigt men man måste väl acceptera livets gång. Det som ligger och gnager är ju fortfarande förstås om jag skulle ha kunnat göra något annorlunda ..

Vi har två katter till och ska absolut hålla dem borta från hästen, lite svårt bara då de är utekatter och jag vet inte var de är om dagarna då jag är i skolan. Skulle detta hända en gång till så vet jag inte vad jag gör ..
På ett sätt lever denhär kissen jag förlorat vidare, det är hennes barn och barnbarn vi har kvar. Ska ta vara på varje stund jag har med dem nu!

och jag kommer kanske aldrig få veta varför hästen anföll en liten oskyldig katt, kanske var det instinkter om att försvara mig från ett rovdjur. Han har försökt försvara mig förut mot sin hästkompis så kanske det ligger något i det. Men surt känns det för det. :(

Känns på ett sätt lite som ett "arrangerat äktenskap", vi får hästen utan att betala någonting så föräldrarna tycker ju lite att "gratis är bäst" .. Visst tycker jag om honom, jag red honom i en månad innan vi tog hem honom. Hästen kan vara superhärlig men han har nog sina dåliga sidor. Han är fd. travare och har haft problem i benen men enligt veterinär ska han hålla som ridhäst.

Jag tycker verkligen inte att gratis är bäst, i alla fall inte i sådana här sammanhang! Du skriver att hästen har "nog" sina dåliga sidor - ja, jag vet många travare som har problem med temperamentet. Visst kan det vara osäkerhet i en ny milijö, men om det är en "superhärlig" häst, så varför ges den bort i så fall? Den har också haft problem i benen och det kan innebära måånga och dyra veterinärräkningar, så nej, gratis kan bli väldigt dyrt i slutändan.

Tycker nog du ska känna efter med magkänslan och då känna hur det var innan du tog hem honom; visst kan han lugna sig när han varit hos er en tid, men mycket annorlunda mot hur han var hos sin ägare blir det nog inte!

Sedan är det helt förfärligt det som hände med din katt - tröstkram - men hästen kunde ju inte veta att det var en snäll och trevlig kisse som matte försökte schasa undan; kanske var kisse inte helt med på att bli undanschasad och hästen uppfattade det och försökte hjälpa till? Vi människor kan nog aldrig bli kloka på hur djuren "tänker"!

hästar tänker ju inte som vi människor så man kan ju inte anklaga hästen för att den haft ihjäl en katt. Har haft flera hästar som attackerat våra hundar och katter. Tycker katter och hundar ska lära sig att hålla sig undan och ha respekt för hästar. Min häst har nästan lyckats ha ihjäl flera katter, tycker katterna får skylla sig själva för dom är så extremt orädda. Våra hästar har dock bara gått till attack i hagen, där har inte katterna att göra. Tyvärr är ju inte katter några smarta djur våra brukar springa ut mitt framför fötterna när man leder in hästarna, då är det nästan så man hoppas att dom ska bli trampade:devil:
Tycker som sagt hästen var rätt respektlös också mot dig med tanke på att det hände när du ledde den.
Men givetvis är det inte kul att det blev som det blev, har varit med om samma sak, dock var det av misstag en av våra hästar trampade ihjäl just den katten.

Jag tycker verkligen inte att gratis är bäst, i alla fall inte i sådana här sammanhang! Du skriver att hästen har "nog" sina dåliga sidor - ja, jag vet många travare som har problem med temperamentet. Visst kan det vara osäkerhet i en ny milijö, men om det är en "superhärlig" häst, så varför ges den bort i så fall? Den har också haft problem i benen och det kan innebära måånga och dyra veterinärräkningar, så nej, gratis kan bli väldigt dyrt i slutändan.

Ja, jag håller med om att gratis inte är bäst men självklart skulle det vara lättast. Vi känner ägaren till hästen bra, han skulle sluta som travhäst och var därför till "ingen nytta" för ägaren, travtränare som denna ägare är. Jag red som sagt hästen i en månad före och det kändes bra. Jag var väldigt skeptiskt om vi skulle ta honom i början, just pga benen. Men vi har gjort upp så att om han skulle börja halta igen eller om jag helt enkelt inte orkar med honom får vi skicka tillbaks honom.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra, ena halvan av mig vill ha honom, jag vill ju ha en egen häst. Han är dessutom jättelättlärd, lyfter redan galoppen från skritt i terräng. Men å andra sidan vill ja ju inte ha en häst "bara för att ha en", det borde ju kännas helt rätt och roligt vilket det inte gör nu speciellt efter denna olycka .. Suck. Nå, kanske jag måste fundera några dagar.
Jag skulle egentligen vilja ha en hopphäst som jag skulle kunna tävla med men de kostar så oerhört mycket då istället .. :cool:

Jag skulle aldrig i livet vilja ha en sådan häst i mitt stall (om jag hade något eget), att behöva oroa sig för mina katter. I min värld går alltid katterna före hästarna så det vore otänkbart att ha en häst som beter sig så. Finns ingen häst som är värd lika mycket som en av mina katter helt enkelt ...
Tycker synd om dig som fick uppleva det där, stackars katt. :(

hästar tänker ju inte som vi människor så man kan ju inte anklaga hästen för att den haft ihjäl en katt.

Du borde applicera samma synsätt på dina katter och hundar också ... istället för att tycka att dem får skylla sig själva. Har man utekatter och/eller lösgående hundar tillsammans med opålitliga hästar så bär man direkt ansvar för eventuella olyckor. Ägaransvar kallas det och då kan man inte skylla på djuren när det händer något och tycka dem är korkade när det är DU som ska kunna tänka flera led ...

Åh vad jobbigt :( Vet själv hur det känns, och jag skulle bryta ner om det hände mina nuvarande katter något. :( Hemskt! Beklagar

Jag tycker du ska lämna tillbaka hästskrället! :mad:

Skulle inte vilja ha en häst som är aggresiv mot små djur och jag förstår hur du känner det.
Jag kan förstå hästar som reagerar och sparkar eller surar mot hundar, de har förmodligen blivit skrämda av hund förut, men vad sjutton kan en katt ha gjort för att förtjäna ett sådant beteende?? Att hästen går till anfall och tar ihjäl katten??

Nä, eftersom du inte har haft hästen så länge och inte känner dig 100% med den ändå så skulle jag dragit mig ur. Det är nog svårt att fölåta och glömma att hästen hade ihjäl din katt.

Bättre att skaffa en snäll häst.
Min häst slickar stallkatten så den spinner och njuter. :grin: Han har ett gott hjärta och är snäll mot alla varelser.

Senast ändrad:

Usch stackare vad jobbigt, Beklagar !

Jag tycker du ska lämna tillbaka hästen eftersom du är osäker.

Och jag hade nog också haft svårt att förlåta min häst om den hade attackerat min kära kise så att den hade fått tas bort.. :crazy:

Jag skulle aldrig i livet vilja ha en sådan häst i mitt stall (om jag hade något eget), att behöva oroa sig för mina katter. I min värld går alltid katterna före hästarna så det vore otänkbart att ha en häst som beter sig så. Finns ingen häst som är värd lika mycket som en av mina katter helt enkelt ...
Tycker synd om dig som fick uppleva det där, stackars katt. :(

Ja, det var faktiskt väldigt jobbigt. Vissa kanske funderar hur man kan bli så ledsen över en katt men jag tror de som tänker så har nog aldrig upplevt hur det är att ha en katt som man älskar och som älskar en tillbaks. Jag har gråtit floder dehär senaste dagarna, skulle säkert kunna fylla upp ett helt badkar. Ärligt talat skulle jag hellre ha sett att det var hästen som blev skadad istället för katten. Jag menar, katten hade vi haft i 7 underbara år och hästen har jag bara känt i en månad! Fy vad jag önskar att jag kunde spola tillbaka tiden :cry:

Jag tycker du ska lämna tillbaka hästskrället! :mad:

Skulle inte vilja ha en häst som är aggresiv mot små djur och jag förstår hur du känner det.
Jag kan förstå hästar som reagerar och sparkar eller surar mot hundar, de har förmodligen blivit skrämda av hund förut, men vad sjutton kan en katt ha gjort för att förtjäna ett sådant beteende?? Att hästen går till anfall och tar ihjäl katten??

Nä, eftersom du inte har haft hästen så länge och inte känner dig 100% med den ändå så skulle jag dragit mig ur. Det är nog svårt att fölåta och glömma att hästen hade ihjäl din katt.

Bättre att skaffa en snäll häst.
Min häst slickar stallkatten så den spinner och njuter. :grin: Han har ett gott hjärta och är snäll mot alla varelser.

ja, det är just så här jag har funderat. Förstår inte hur han kunde gå till anfall mot en liten oskyldig katt, oavsett om det var instinkt eller inte. :confused: :cry:

Vi har två hästar till, två ponnyer. De är helt annorluna mot katterna, visst är de lite intresserade och kan förfölja dom men ALDRIG att de skulle gå till anfall! Katterna stryker sig mot benen på ena ponnyn och hon ser så nöjd ut så.

Nu känner jag mig väldigt nervös också, efter jag ridit idag och skulle föra ut hästen tillbaks i hagen började vår ena katt följa efter oss. Jag blev lite nervös, ville verkligen inte att en till olycka skulle hända igen. Skulle hästen dra iväg skulle jag inte ha en chans att hålla emot. Som tur höll sig katten på bra avstånd men. Inte ska jag ju behöva gå omkring och oroa mig bara för att katterna är ute samtidigt som hästen!

Nej, vet inte alls hur jag ska göra nu. Hästen stod verkligen jättesnällt i stilla och var lugn och fin när jag gjorde iordning honom, jag tycker ju nog om honom! Att det ska vara såhär svårt! Vill VERKLIGEN inte att en liknande olycka ska hända igen .. Suuck. Tänkte iaf att jag ska fundera över helgen innan jag bestämmer mig helt ..

Senast ändrad av en moderator:

Så länge ni låter katterna vara så sociala med hästarna är risken överhängande.

Våra katter stryker med ibland, de blir överkörda av skottkärror, får halmbalar över sig och dör, överkörda av hovslagaren, ihjälbitna av hund, skadade av förbipasserande häst - anledningarna är många.. Och allt undviks om katterna lär sig att inte vara ivägen. De MÅSTE främst ha resppekt för hästar, människor och saker som rör sig.

Lär man katter att kärran stannar när de är ivägen, kommer de förr eller senare skada sig. Att häten stannar medan de blir klara - förr eller senare kommer en häst som inte stannar.

Det som hänt är inte hästens fel, om det inte hänt - hade du velat ha kvar hästen då?

Ja det är ju klart, jag brukar faktiskt se detta då jag kommer till hagen, katterna gillar stället var sommarhagen är, att de "umgås" med ponnyerna. Jag tycker också att de borde lära sig att respektera de stora djuren men hur "lär" man dem det?! Jag menar, skulle denna kissen som nu dog ha klarat sig från att bli trampad skulle hon troligen inte ha gått nära hästarna igen men nu gick det ju inte så väl. Så hur ska man kunna lära en katt detta utan att något händer ?!

förlåt, men började nästan skratta av en "dödsorsak" till era katter, "överkörd av skottkära". Inte roligt alls egentligen men fick mig lite att dra på smilbanden ;) Katter är väl ett alltför stolt djur, de är ju bäst i hela världen. ;)

Ja, jag tror nog att jag skulle ha valt att behålla honom om detta inte skulle ha hänt. Jag har ju den tryggheten att jag får ge tillbaks honom ifall något skulle hända. Men jag vill ju samtidigt inte att våra två andra katter ska stryka med :confused:

Men lär katterna då, det är ju ditt ansvar!

Själv fotar jag iväg hundar och katter som springer runt benen på mig eller hästarna. Bättre kränkt än död.

Jamen hur lär man en katt det då? Tänker inte ta dit en katt och riskera att hästen anfaller igen, bara för att försöka lära dem ?!

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 471
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 173
Senast: Magica
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 098
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka