Sv: Hur skall jag gå vidare?
Jag gav mitt tips, duger inte det får du prova dig fram.
Jag gav mitt tips, duger inte det får du prova dig fram.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du borde applicera samma synsätt på dina katter och hundar också ... istället för att tycka att dem får skylla sig själva. Har man utekatter och/eller lösgående hundar tillsammans med opålitliga hästar så bär man direkt ansvar för eventuella olyckor. Ägaransvar kallas det och då kan man inte skylla på djuren när det händer något och tycka dem är korkade när det är DU som ska kunna tänka flera led ...
Så länge ni låter katterna vara så sociala med hästarna är risken överhängande.
Våra katter stryker med ibland, de blir överkörda av skottkärror, får halmbalar över sig och dör, överkörda av hovslagaren, ihjälbitna av hund, skadade av förbipasserande häst - anledningarna är många.. Och allt undviks om katterna lär sig att inte vara ivägen. De MÅSTE främst ha resppekt för hästar, människor och saker som rör sig.
Lär man katter att kärran stannar när de är ivägen, kommer de förr eller senare skada sig. Att häten stannar medan de blir klara - förr eller senare kommer en häst som inte stannar.
Det som hänt är inte hästens fel, om det inte hänt - hade du velat ha kvar hästen då?
Jamen hur lär man en katt det då? Tänker inte ta dit en katt och riskera att hästen anfaller igen, bara för att försöka lära dem ?!
Så man ska ge upp en häst som passar än och man trivs med bara för att olyckor händer? Nästa häst kanske råkar kicka till någon katt eller hund också, ska man sälja den med då? Det är svårt att hitta hästar man passar och trivs ihop med, är faktiskt inte det lättaste och att ge upp hästen pga något sånt tycker jag är dumt.
Så länge ni låter katterna vara så sociala med hästarna är risken överhängande.
Våra katter stryker med ibland, de blir överkörda av skottkärror, får halmbalar över sig och dör, överkörda av hovslagaren, ihjälbitna av hund, skadade av förbipasserande häst - anledningarna är många.. Och allt undviks om katterna lär sig att inte vara ivägen. De MÅSTE främst ha resppekt för hästar, människor och saker som rör sig.
Lär man katter att kärran stannar när de är ivägen, kommer de förr eller senare skada sig. Att häten stannar medan de blir klara - förr eller senare kommer en häst som inte stannar.
Det som hänt är inte hästens fel, om det inte hänt - hade du velat ha kvar hästen då?
Detta var inget genomtänkt inlägg märker jag. Du ifrågasätter mitt sätt och sen säger du att du sätter katter före hästar?? Du är värre själv. Jag sätter inget djur före annat men fortfarande så ska hundar och katter lära sig att hålla sig undan och det gör dom också, dom som är smarta. Hur menar du att jag ska kunna tänka flera led om en häst skulle råka trampa på en katt i en hage? På vilket sätt är det mitt fel?
Det var ingen olycka- hästen gick till anfall. Och sen verkar det ju inte vara helt säkert att hästen verkligen passar i övrigt heller
Våra katter stryker med ibland, de blir överkörda av skottkärror, får halmbalar över sig och dör, överkörda av hovslagaren, ihjälbitna av hund, skadade av förbipasserande häst - anledningarna är många
Själv nöjer jag mig med att sparka bort hundar eller katter som kommer för näraKatterna ska ö h t inte oinbjudna närma sig människor eller andra djur. Det gör man när man är inne i huset.