Hur skall jag gå vidare?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Anonymejag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 14 494
Sv: Hur skall jag gå vidare?

Håller helt med!

TS:

Klart det inte är hästens fel att katten blev ihjältrampad. Katter och hundar skall hålla sig borta från hästar dom inte känner. Hästen har ju bara stått där i 1 månad, ursäkta men vad begär du igentligen, du vet ju inte om hästen gillar katter eller ej. Vad hade hänt om den blev ihjälbiten av en hund eller överkörd?

Klart det är tråkigt att katten var tvungen att bli avlivad, men det är absolut inte hästens fel.

Jag har faktiskt inte träffat på någon häst som haft något emot katter så kanske jag är lite för godtrogen angående detta. Förre ägaren har både katt och hund och jag har inte hört om några problem gällande detta med denna häst.
Jag såg ju faktiskt inte heller att katten var i hagen förrän det var för sent, jag har varit väldigt försiktig med att låta katterna gå för nära denhär nya hästen.

Skulle katten ha blivit ihjälbiten av en hund skulle jag vilja att hunden skulle avlivas. Det anser JAG, kanske inte alla som håller med mig men detta är min åsikt. Jag är inte direkt någon hundvän heller.
Skulle katten ha blivit överkörd känns det lite som en annan grej. Nu handlar det ju om två djur som båda var mina, därför känns det rätt jobbigt.

Du borde applicera samma synsätt på dina katter och hundar också ... istället för att tycka att dem får skylla sig själva. Har man utekatter och/eller lösgående hundar tillsammans med opålitliga hästar så bär man direkt ansvar för eventuella olyckor. Ägaransvar kallas det och då kan man inte skylla på djuren när det händer något och tycka dem är korkade när det är DU som ska kunna tänka flera led ...

Detta var inget genomtänkt inlägg märker jag. Du ifrågasätter mitt sätt och sen säger du att du sätter katter före hästar?? Du är värre själv. Jag sätter inget djur före annat men fortfarande så ska hundar och katter lära sig att hålla sig undan och det gör dom också, dom som är smarta. Hur menar du att jag ska kunna tänka flera led om en häst skulle råka trampa på en katt i en hage? På vilket sätt är det mitt fel?

Så länge ni låter katterna vara så sociala med hästarna är risken överhängande.

Våra katter stryker med ibland, de blir överkörda av skottkärror, får halmbalar över sig och dör, överkörda av hovslagaren, ihjälbitna av hund, skadade av förbipasserande häst - anledningarna är många.. Och allt undviks om katterna lär sig att inte vara ivägen. De MÅSTE främst ha resppekt för hästar, människor och saker som rör sig.

Lär man katter att kärran stannar när de är ivägen, kommer de förr eller senare skada sig. Att häten stannar medan de blir klara - förr eller senare kommer en häst som inte stannar.

Det som hänt är inte hästens fel, om det inte hänt - hade du velat ha kvar hästen då?

håller med:bow:

Jamen hur lär man en katt det då? Tänker inte ta dit en katt och riskera att hästen anfaller igen, bara för att försöka lära dem ?!

Lite för sent nu men tips för framtiden (beklagar verkligen kattens öde).

Jag lär mina hundar och katter på följande "brutala" sätt, alla har hitintills överlevt, ingen av dem drömmer att gå nära en häst. Mindre än 3-4 meters avstånd från häst brukar vara big NO-NO enligt deras mening, som jag har förstått det. På så sätt lever alla i harmoni.

Jag begriper ju att kattungar/hundvalpar är nyfikna och vill gå fram och titta/hälsa. Tar en trygg, säker häst och leder den, jag med ett dressyrspö dolt bakom ryggen i höger hand, medhjälpare släpper valpen/kattungen som glatt skuttar fram mot hästen för att hälsa/nosa. Just när valpen/kattungen kommer framför mig med sin uppmärksamhet helt på hästens framdel, ger jag JÄTTERAPPET med spöet, valpen/kattungen springer (skrikande) därifrån, passar sig därefter noga för hästar. Fattar förstås inte att matte är dum utan kopplar det till hästen – läskiga djur!

Varsågod och ANMÄL, (inte menat till Dig men alla andra som är så förtjusta i det) men ärendena är nog preskriberade för katterna är 6 resp 17 år, hundarna 5 resp 9 år. Samma förfarande kommer att upprepas med ev framtida ungdomar.

Anledningen till min "brutala" uppfostringsmetod är att jag som vet behandlat/sett tillräckligt många krossade katter, på hundar utsparkade tänder och intryckta pannben. Jag älskar mina hästar men också mina hundar och katter.

Nu är ju katter ett släkte för sig och vill de senare prompt utmana ödet så har de i alla fall fått en VARNING.

Själv har jag sett en sällskapshund med ögat hängande utanför huvudet (i synnerven). Den snälla hästen stod på gången, hunden nosade runt. Snälla hästen fick en fluga på knäet och lyfter benet lite lätt, hunden får en lätt känga och ögat lossnar då ur sin håla.

Jag VET att den ägaren förbannar sig själv att hon inte uppfostrat smådjuren att ha respekt för hästarna. Det behövs inte en elak häst, det behövs bara 1/10 sekund så är olyckan framme.

Som djurägare kan man inte inbilla sig att djur alltid är snälla mot varandra, även om de inte är dumma kan hemska olyckor hända.

Själv nöjer jag mig med att sparka bort hundar eller katter som kommer för nära hästarna, om de inte förstår när jag säger till dem. De blir inte skadade, men förstår att hålla sig borta. Katterna ska ö h t inte oinbjudna närma sig människor eller andra djur. Det gör man när man är inne i huset.

Jag tycker att du ska göra dig av med hästen. Kan den inte anpassa sig till sin nya hemmamiljö (även om det tar tid) så ska den inte stanna kvar.
Och om det är som du säger att du har haft problem med den tidigare så skulle jag skicka tillbaka den direkt.

Du säger att du hellre vill ha en hopphäst, men att de är så dyra. Spara alla pengar som denna häst skulle ha kostat (hovslagare, veterinär, foder, träningar & allt annat som kostar) så har du ju snart en hopphäst.

Lycka till i vilket fall som helst!

om hästen attackerade katten så kan det va en revir sak. Djur reagerar bara.
Eftersom hästen kanske känner att en främling kommer nära dej eller att katten inte har något där att göra enligt hästen.
ja vet inte riktigt men det kan vara något liknande.....

själv vet ja ganska mkt om hur hundar fungerar o så men dom är ju inte hästar precis.

Om du gillar hästen så tkr jag inte du ska lämna tillbaks den.
du kan lära hästen att det inte är accepterande att den jagar DIN katt för hästen måste respektera dej och husdjuren på gården, sen klart händer det olyckor men annan sak om det inte är en olycka.

Om du gillar hästen så tkr jag inte du ska lämna tillbaks den.
du kan lära hästen att det inte är accepterande att den jagar DIN katt för hästen måste respektera dej och husdjuren på gården.

Tycker inte du ska blanda in detta om du funderar på att lämna tillbaka hästen, är hästen en bra häst och du gillar den så ska du ju inte lämna tillbaka den pga nåt sånt här.

Olyckor händer, det va otur helt enkelt. Vet flera katter som är närgångna i stallet jag står i också, en tex ligger och sover ibland på min hästs rygg. Nu är min häst väldigt snäll mot alla djur men olyckor händer och han kan råka trampa den eller liknande av misstag.

Jag tror inte hästen va ute efter att mörda katten, snarare jaga iväg den och det va otur att katten inte hann undan.

Klart det är aldrig kul när ens djur råkar döda nåt annat litet, lite därför som jag aldrig har mina djur i närheten av min häst, oavsett hur snäll han är. Har ju inga katter men hund. Sen när det gäller katter så verkar det ju vara så att dom flesta trivs ihop med hästarna, iallafall märker man det eftersom dom sover i stallet hos dom ofta osv så det skulle vara i det stallet jag står i svårt att hålla dom borta. Händer det en olycka så får det hända även om det är hemskt när det händer.

Vissa hästar gillar inte hundar och vissa gillar inte katter eller andra djur..bara är så helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Byt häst.
Det är iofs inte onormalt beteende av hästen att vilja ha bort rovdjur men det finns så många trevliga hästar som vant sig vid hundar/katter redan som unghästar.
Hur försiktig du än är så kan det hända att en hund/katt kommer in i hagen igen- och hästen kommer givetvis att gå till anfall igen- och nya tårar- för dig eller för nån annan.

Du måste ständigt vara på din vakt och passa och varna. Så för din, och dina stallkamraters sinnefrid - byt häst.

Så man ska ge upp en häst som passar än och man trivs med bara för att olyckor händer? Nästa häst kanske råkar kicka till någon katt eller hund också, ska man sälja den med då? Det är svårt att hitta hästar man passar och trivs ihop med, är faktiskt inte det lättaste och att ge upp hästen pga något sånt tycker jag är dumt.

Så man ska ge upp en häst som passar än och man trivs med bara för att olyckor händer? Nästa häst kanske råkar kicka till någon katt eller hund också, ska man sälja den med då? Det är svårt att hitta hästar man passar och trivs ihop med, är faktiskt inte det lättaste och att ge upp hästen pga något sånt tycker jag är dumt.

Det var ingen olycka- hästen gick till anfall. Och sen verkar det ju inte vara helt säkert att hästen verkligen passar i övrigt heller

Så länge ni låter katterna vara så sociala med hästarna är risken överhängande.

Våra katter stryker med ibland, de blir överkörda av skottkärror, får halmbalar över sig och dör, överkörda av hovslagaren, ihjälbitna av hund, skadade av förbipasserande häst - anledningarna är många.. Och allt undviks om katterna lär sig att inte vara ivägen. De MÅSTE främst ha resppekt för hästar, människor och saker som rör sig.

Lär man katter att kärran stannar när de är ivägen, kommer de förr eller senare skada sig. Att häten stannar medan de blir klara - förr eller senare kommer en häst som inte stannar.

Det som hänt är inte hästens fel, om det inte hänt - hade du velat ha kvar hästen då?

Om du nu lyckades lära dina katter att vara ur vägen borde dem väl inte stryka med på alla de sätt du beskriver?

Senast ändrad:

Detta var inget genomtänkt inlägg märker jag. Du ifrågasätter mitt sätt och sen säger du att du sätter katter före hästar?? Du är värre själv. Jag sätter inget djur före annat men fortfarande så ska hundar och katter lära sig att hålla sig undan och det gör dom också, dom som är smarta. Hur menar du att jag ska kunna tänka flera led om en häst skulle råka trampa på en katt i en hage? På vilket sätt är det mitt fel?

Och det är därför jag har det så att jag inte äger en häst men däremot katter.

Skaffa inte stallkatt helt enkelt, många tycks tro att det är någon sorts rättighet att ha stallkatter och att det händer att dem stryker med av fientliga hästar och folk som inte kan lasta halmbalar utan att kolla så ingen står i vägen.
Om någon skulle utsätta hundar och hästar för samma faror skulle det skrikas högt, det gör mig förbannad att folk tycker att katter är så lite värda.
Visst kan man ha stallkatter - i en bra miljö utan att det är nära till stora, vältrafikerade vägar så stallägaren + ev.inhysningar håller koll själva när de kör till stallet. Om man även har hästar som går till attack mot katter + inte kan hålla koll på sin omgivning i det dagliga stallarbetet så bör man inte ha stallkatter.
Liksom man inte ska skaffa hästar om man tycker det är okej att dem stryker med av saker man kan åtgärda.

Det var ingen olycka- hästen gick till anfall. Och sen verkar det ju inte vara helt säkert att hästen verkligen passar i övrigt heller

Tror knappast hästen gick där och tänkte att nu ska jag mörda katten. Däremot så försökte säkert hästen jaga bort katten. Isåfall så kan man ju säga att min häst försöker mörda dom andra hästarna i hagen när dom får mat. Han beter sej likadant mot dom då om dom är ivägen.

Så jo, det va en olycka på det sättet att hästen råka komma åt katten och att katten inte hann därifrån.

Våra katter stryker med ibland, de blir överkörda av skottkärror, får halmbalar över sig och dör, överkörda av hovslagaren, ihjälbitna av hund, skadade av förbipasserande häst - anledningarna är många

Själv nöjer jag mig med att sparka bort hundar eller katter som kommer för näraKatterna ska ö h t inte oinbjudna närma sig människor eller andra djur. Det gör man när man är inne i huset.

Oj :eek: så olika syn på hur man ska behandla djur man kan ha.

Det är inte mina katter som stryker med på det sättet, det är katterna i tidigare stall. De katter vi har idag går inte in i stallet när vi är där och/eller hästarna är ute.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 471
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 173
Senast: Magica
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 098
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka