Hur skall jag gå vidare?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Anonymejag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 14 494
Sv: Hur skall jag gå vidare?

Jag beklagar verkligen det som hände och jag förstår att din lycka över den nya hästen nu istället förbytts till sorg och tvekan. :( Min ena häst avskyr hundar och katter, märkligt nog har hon låtit räven i hagen vara ifred. Jag vågar aldrig ta med mig hundarna om hon kan komma åt dem, helt enkelt för att jag har sett henne attackera hundar och även hugga efter katter. Hennes mor älskade hundar så jag förstår inte var hon har det ifrån, men jag kan inte tänka mig att göra mig av med henne iaf.

En häst som du nyss skaffat har du inte hunnit få riktigt djupa känslor för ännu och genom din katts tragiska död är det inte konstigt att du inte vet vad du känner för den. Jag ska ärligt säga att när våra hundar slaktade mina kycklingar förra året kände jag först mest för att slå ihjäl dem och de var i onåd mycket länge. Visst, jag tycker om kräken iaf men skulle någon av dem döda någon av mina katter så skulle husse få väldigt svårt att behålla den skyldige. :crazy:

Jag kan inte råda dig till något annat än att sörj din katt och känn efter hur du vill ha det med hästen, om du tyckte om den tidigare och ni trivdes tillsammans så gör ett försök. Att han är orolig i stallet är inte ett dugg konstigt, han är på ett nytt ställe med nya människor och nya rutiner, det kan hända att kattattacken hänger ihop med hans osäkerhet för stunden och att han lugnar sig på den fronten när han blir tryggare.

Varför ska alltid folk envisas med att ha stallkatt? Stallet är till för hästar och om man nu envisas med att ha katter pissande i hästarnas hö :devil: så klaga inte vid olyckor för det händer förr eller senare.

Om inte stallkatter fanns så skulle många stall vara översvämmade av råttor, alternativt att man istället lägger ut massa plågsamma och miljöfarliga gifter.
F.ö. så är det liksom inte människorna som klagar som får skylla sig själva, utan det är katterna tyvärr.

Håller med, har vistats i stall med hundar i som inte har blivit uppfostrade öht. Hundar som springer under magen på hästar, hundar som nafsar efter hästsvansar eller attackerar folks fötter, hundar som springer efter hästar när dem galopperar osv.

Lovisaeleonora: "Bär sig illa åt"? En katt har ju helt enkelt en katts natur att utforska och smyga - hur kan den bära sig illa åt?

Jamen sådant beteende har ju även "tvåbeningar". Och speciellt den mindre modellen av tvåbeningar (barn...).
Minns tex när tränarens 4-årige son tröttnat på att vara på rätt ställe på anläggningen och snabbt kilade och ställde sig i en oxer som ingick i banan som ekipaget hoppade.

För att inte tala om effekten som föräldern som lyckades trilla på arslet och med ett brak hasa nedför trappen från cafeterian hade. Vill minnas att fler barn i ridgruppen åkte av än satt kvar vid det tillfället.

För att inte tala om rådjur (Bambi är korkad...) på en ridtur i skogen.

Vad jag menar är att man kan inte på en ridanläggning/en skogstur få lika tyst och "stökfritt" som på en tennismatch.

Men att just koppeltvång på hundar är vanligt på anläggningar och det dessutom enligt lag är koppeltvång tex i skogen, det är ett faktum. Om det är för att jäklas med hundägaren eller för att hundar bedöms kunna ställa till med mer saker än annat levande, det tror jag de flesta kan svara på.

Och ska jag svara krasst på om katter, hundar, andra djur eller tvåbeningar gjort mest för att jag genom hästlivet har suttit löst på ryggen på hästen, då är tvåbeningarna klart i topp...

När det gäller hundar så menar de ju inte att jäklas, de är ju helt enkelt så! De har ju ett beteende som gör att man måste lära dem "gör inte så" när de är i närheten av hästar!
Vilket ju rätt många hundägare verkar missa! :grin:

Många är de hundar som "lekt utfall" och vilt skällande farit iväg efter en häst i ridhuset eller på stallplanen. Nu har jag vid de tillfällena suttit på vuxna hästar, men det hade ju inte varit någon höjdare om jag suttit på en unghäst som var riden 2-3 ggr!

Mitt problem är att jag kan läsa katter men inte hundar! Vilket ju försätter mig i situationer där jag inte alls kan förutse vad hunden tänker göra! Vilket gör att jag så mkt det går kör med varianten "håll hunden borta från min häst", liksom för säkerhets skull.

Dessutom tycker jag hundar verkar behandla och läsa alla andra djur som hundar? Är det så?
Har tex ofta sett när en hund vill umgås med en katt. Katten blir mer och mer förbannad, och till slut börjar den slå med svansen. Hunden blir då skitglad "hurra, katten är glad och vill leka, den viftar på svansen!!" Och vi med katt vet då att katten tänker inte leka, den tänker ju att snart flyger jag på dig när den börjar svänga rejält med svansen.
Och är man hund och lite småtveksam om man vågar hälsa på en häst, då är det lämpligaste sättet att tyyyst smyga fram bakifrån och ta en lukt på hasregionen på hästen, absolut inte gå direkt framifrån och hälsa så hästen får se vad vovve vill.
Språkförvecklingar? :D

Personligen är jag av åsikten att föräldrar ansvarar för att hålla sina barn under uppsikt, och särskilt på en anläggning där det faktiskt finns en olycksrisk, t ex hästsportanläggningar.

Jag vet inte någon som hade fått för sig att släppa en unge lös på en travbana under full trafik, det är ju för att skydda barnet man bör hålla det under uppsikt. Inte för att undvika att någon häst kommer i kläm efter att ha trampat ihjäl ett barn.

Det jag är rädd om håller jag under uppsikt och i sådana former att skaderisken minimeras. Hundar har inte på ridbanan att göra, lösa hunder som uppför sig kan vara i stall, annars kopplade, instängda eller inte ö h t på anläggningen. Det är för HUNDENS bästa, jag är rädd om mina hundar och vill inte att de skadas. Hundarna är f ö aldrig med i andras stall och mycket sparsamt i vårt eget.

Jag har t ex haft ett sto (mamma till många föl) som kategoriskt hade ihjäl hundar och katter som kom i närheten. Det satt väl förmodligen i sedan tiden med föl, att skydda ungen. Jag har inget problem med det, varken hundar eller katter ska vara i närheten av min häst, oavsett om det är den hästen eller en annan. Olyckor händer på 1/10 sekund, och går aldrig att få ogjorda.

Jag ser faktiskt hästen som ett djur, och många av de hästar jag haft har tidigare haft föl. Vilket gör det fullt naturigt att de har en instinkt att försvara sig mot det som faktiskt är rovdjur. Det är inget problem för mig, jag funderar inte två gånger på det. Hästen har lika stor rätt att vara häst som katten har att vara katt. Det är dessutom lättare att lära katter och hundar att hålla sig borta, jag vill inte att hästen ska vänja sig av med en instinkt som faktiskt kan behövas!

Fast då med all logik i ditt inlägg så kan hästar ha rätt att attackera människor också eftersom vi med är rovdjur och kan anses vara farliga mot hästar? Tänk på om ett barn utan tillsyn av sin förälder råkar tralla in i hagen ( :eek: ) och hästen reagerar på samma vis som den gjort mot katter/hundar tidigare? Är det ok då eftersom hästen då gör något som är naturligt för den, dvs skyddar sin flock/föl? Hur ska den kunna veta att den plötsligt INTE får attackera barnet när den faktiskt fått ge sig på både hundar och katter tidigare?

Jag accepterar inte att min häst eller andra hästar i stallet ger sig på min hund! Varför? Jo eftersom JAG bestämmer. Och det vet hästarna. Har jag min hund med mig så vet de att jag håller koll på den. Och om de skulle få för sig att jaga hunden så slutar de så fort jag ryter till och gör aldrig om det igen.

DU är inte där hela tiden. Det är min poäng.

Just den hästen skulle aldrig göra en fluga förnär när det kommer till mänskligheten, men jag har haft hästar som är skarpa mot allt levande - skulle de per automatik tas bort bara för att någon i ett stall 6 år från dags datum kanske har ett barn med sig som får springa vind för våg? För mig är det inget problem, men jag vet att nybörjare och andra som är oklara i sin hantering kan råka illa ut.

Nej, ansvaret måste faktiskt ligga hos den som har intresse av att saker/djur/barn inte kommer tillskada. Självbevarelsedrift.

DU är inte där hela tiden. Det är min poäng.

Jo men att klart visa för hästen att "jag accepterar inte att du jagar katter" innebär att de får då oftast inpräntat i huvudet att man faktiskt inte ska jaga djur i hagen alls. Även om matte inte är där. Jag tror det snarare har varit lite mer intressant när jag varit där, då ska man ju pilla och grejja med djuret för att matte gör det och då får igång "jaktinstinkten" lite.

Just den hästen skulle aldrig göra en fluga förnär när det kommer till mänskligheten, men jag har haft hästar som är skarpa mot allt levande - skulle de per automatik tas bort bara för att någon i ett stall 6 år från dags datum kanske har ett barn med sig som får springa vind för våg? För mig är det inget problem, men jag vet att nybörjare och andra som är oklara i sin hantering kan råka illa ut.

Djur ska faktiskt passa in i samhället, de ska anpassas efter människor i största möjliga utsträckning. Om du inte kan garantera att ditt djur inte kommer att skada folk/andra djur medvetet (dvs du har inte en hundaggressiv rottweiler okopplad/utan munkorg och utan uppsikt) bör du inte ha den.

Nej, ansvaret måste faktiskt ligga hos den som har intresse av att saker/djur/barn inte kommer tillskada. Självbevarelsedrift.

Jag ska inte säga att jag kan lagen överdrivet bra men jag är ganska säker på att det faktiskt är DITT ansvar att inte ha aggressiva djur som ger sig på andra djur/människor. Även om någon skulle tralla in i hagen (allemansrätten) och hästen blir tokig så tror jag att om din häst skadar människan så är det DITT fel och du får stå för det. Tyvärr.
Sedan när det gäller självbevarelsebedrift.. visst är det tant Agdas fel att 4 årige Johan slinker in i hagen medan hon pratar med stallchefen- men om något väl händer så tror jag inte att du skulle stå där och tänka "ja ungen får ju skylla sig själv att den dog" utan de flesta skulle nog avliva hästen i ett sådant fall. JAG skulle aldrig VÅGA ha en häst som medvetet attackerar saker i hagen där jag inte kan garantera djur/människors säkerhet.

Vi har grundläggande olika syn på saker och ting.

Jag skulle aldrig ta bort ett djur som fungerar i sin miljö med hänsyn till att det KANSKE kan koma att ändras i miljön och då inte fungera. En aggressiv häst ställer jag inte upp på ridskola, men jag avlivar den inte för att någon kanske går in i min privata hage trots skyltar.

Våra hundar fungerar i sin miljö, men kommer att hugga den som gör sig besvär att forcera vårt skalskydd. Det är en kostnad jag gärna tar, för då kommer man objuden.

Ingen kan någonsin med något djur garantera säkerhet. Inte ens på ett shettishästdagis. Olyckor händer. Vad man ska göra är att begränsa risken. T ex ta ansvar för de djur och ungar man bibringar, inse att djur kan och är farliga för olika grupper (en katt kan t ex vara farlig för ett spädbarn men knappast utgöra ett hot för en vuxen människa).

Fördelande av skuld kan vara intressant, en inte för mig i ett praktiskt skede. Där ser jag till förutsättningarna.

När det gäller hundar föreligger det ett strikt ägaransvar, inte när det gäller hästar. Skulle en unge bli sparkad av min häst så är det "ägaren", eller den som tillfälligtvis har ansvaret, till ungen som inte haft den under uppsikt. Samma sak om folk går in i hagen, det är inte hästägarens ansvar om en olycka sker utan man går in på egen risk. Är tyvärr inte ovanligt med varesig ungar eller vuxna som anser att de har rätt att gå in till fölston sommartid, kan nämna en unge som påstod att den hade förälderns tillåtelse när hästägaren körde ut den från hagen! Fölungar är inte en del av allemansrätten och man får inte störa betande djur.

Olyckor hör inte direkt hemma i denna diskussion. Olyckor händer ja. En häst blir rädd och springer på ett barn eller en hund, det kan man räkna med. Men att en häst attackerar någon räknas knappast som en olycka. Där är ju hästen fullt medveten om vad den håller på med, inte "oj Brunte råkade visst trampa på Josefs fot när han blev rädd för postbilen" utan regelrätt "du ska dö"-tankar från hästens sida. Det är inte ett dugg ok enligt mig och en sådan häst vet jag inte ens varför man äger från början (kan inte vara en lycklig häst..).

Jag skaffar mig iofs aldrig djur som dödar andra djur. Mina hundar skulle aldrig klippa en katt, min häst skulle aldrig få för sig att skada ett annat djur avsiktligen och mina katter FÅR inte jaga just för att jag vet att de kan ge sig på något (alltså är de innekatter som inte får träffa fåglar/möss). Så jag förstår aldrig när man försvarar sitt hållande av samhällsfarliga djur.

Nej föl innegår inte i allemansrätten ;) MEN fölston kan vara allt annat än glada troll när någon passerar i hagen, trots att man inte stör de. Eller varför inte hingstar/ston/valacker som vill skydda sin flock?

Jag har faktiskt för mig att jag hört att det är hästägarens fel. Tror det var någon tråd om det i buke för ett tag sen om folk som inte gillade att ha "allemansrättare" i sina hagar och om hästen ger sig på dessa så får hästägaren stå för skadorna.

Hur kan en häst bära sig illa åt? :angel:

En häst har en annan kommunikation med människan som ska vara flockledaren. Katter lever inte i flock på det sättet och har av naturen ingen ordning av att lyssna på andra. För den delen visar folk oftare vad dem vill att hästarna ska göra medan människor inte försöker uppfostra katter på det sättet ( i allmänhet).

En häst har en annan kommunikation med människan som ska vara flockledaren. Katter lever inte i flock på det sättet och har av naturen ingen ordning av att lyssna på andra. För den delen visar folk oftare vad dem vill att hästarna ska göra medan människor inte försöker uppfostra katter på det sättet ( i allmänhet).

flockledare? :confused: Aldrig sett en människa som är flockledare för hästen, vi träffar dem 4 timmar/dag max, därmellan lever de (förhoppningsvis) med sina häst kompisar. Aldrig, att människan är en FLOCKLEDARE och därmed att det inte förekommer "bär sig illa åt" hästar : )

KL
Hela diskussionen som den urartat är bisarr för mig. Helt plötsligt handlar det om katter v/s hästar. det är DJUR, gott folk, som vi sysslar med.
det finns hankatter som biter ihjäl kattungar
det finns katter som slåss tills den ena katten dör av skadorna.
det finns hästar som inte gillar hundar
eller katter
eller andra djur - eller människor.

en följdfråga:
Om er häst blir sparkad av en annan häst i hagen så att benet bryts rakt av, och det inget finns att göra.
anser ni att den hästen som orsakat skadan, är en ond, vidrig individ?
ja antagligen - av svaren i denna tråden att bedöma.

snälla -sluta förmänskliga era djur!

utöver detta vill jag återigen förtydliga att jag känner med TS och hennes älskade katt. Dock så låter det inte som hon gillar hästen särskilt mycket till att börja med, och det gör givetvis att det hela känns MYCKET värre.

väljer ni bort era makar och era barn, eller era vänner, om de skadar ngn annan ni älskar?

Senast ändrad:

Måste berätta att en häst som jag var medryttare på stampade ihjäl ett får.
Ja (!) låter helt otroligt men hästen gick till attack och "hoppade" på fåret tills det dog och var jämnat med marken.
Jag såg inte detta själv men dom som gjorde det hade ingen chans att rädda det stackars lammet och jag undrar också hur i helvete en häst kan göra så här?
Hästar har inga sånna "behov" eller beteende inbyggt och ja, det är ett stort mysterium!

flockledare? :confused: Aldrig sett en människa som är flockledare för hästen, vi träffar dem 4 timmar/dag max, därmellan lever de (förhoppningsvis) med sina häst kompisar. Aldrig, att människan är en FLOCKLEDARE och därmed att det inte förekommer "bär sig illa åt" hästar : )

Flockledare kanske var fel ord då man är ledare över bara en häst (när man vistas med den), men om du inte märker ord, så kanske du förstår själva huvudpoängen med det jag skrev?
I dem flesta situationer kräver vi lydnad av hästen då det annars är farligt och hästen lämnar faktiskt över ledarskapet till människan relativt ofta - annars skulle vi inte kunna bestämma hur hästen ska bete sig när vi umgås med den. Få hästar gör som dem själva vill trots att dem har all kapacitet till det med sin storlek och styrka.
Katter har inte den flockkonstruktionen med en ledare dem till naturen ska lyssna på för att upprätthålla ordningen eller för att söka mat och vatten, dem är till naturen ensamdjur.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 477
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 195
Senast: Magica
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 098
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka