Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Tabitha

Trådstartare
Trots alla bäddtrådar som ligger ute nu har jag inte riktigt lyckats fatta hur man steg för steg skapar en bra halmbädd..:cool: Boxen är 12 kvm och fn strör jag med halm och mockar ut alla skitar och allt piss varje dag. Men det går åt ganska mycket halm har jag märkt (hon äter av den också), och det är ju ont om halm i år, så jag tänkte fixa en bädd istället. Men hur? Tänkte strö kalk i botten, men skall man ha ett lager torv/spån först och halm ovanpå det sedan, eller kan man köra halm och kalk rakt av? Till saken hör att hon är dräktig och kommer föla om några månader, hur fungerar det när man har bädd? Funderar även på att använda Stalosan istf kalk, men är lite tveksam eftersom hon ju äter av halmen.. Det står ju att det inte är skadligt, men man skall ändå undvika inandning och hudkontakt :confused: DeLaval har tydligen också ngt medel man kan använda i botten, ngn som provat? Tacksam för svar!! :bow: :bow:
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Grunda med ca 10 cm högt lager spån. Lägg på flak av pressad halm. Strö löspressad halm ovanpå. Gödsla sedan ut bollarna bara och ev blöt ytlig halm. Strö sedan på löspressad halm ca varannan dag. Var noga med att inte peta i själva bädden för att undvika läckage av ammoniakångor. Huruvida det är bra med bädd när man ska ha fölning törs jag däremot inte svara på. Själv tänker jag städa och skura ur boxen ett par veckor innan fölning och bara ha ett tjockt lager ren halm, dvs inte permanentbädd.
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Jag hade bädd vid fölning, och vet uppfödare som inte har bädd 'annars' men lägger bädd inför fölningen.

Fördelarna är att det är ett stadigt och varmt underlag för fölis, och det ger fäste (dvs ströet föses inte bara undan när de ska resa sig).

Nackdelen är att det iaf rent teoretiskt är en viss ökad infektionsrisk.

Jag skulle dock inte tveka inför nästa fölning (och om K inte kastat hade hon fölat på bädd) - det blir bädd.
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Jag har alltid haft permanentbäddar, så skönt för både hästarna och 'stallskötarna'.. dessutom frös aldrig vattenledningarna! Aldrig någon illaluktande doft i stallet..tvärtom!

Strödde kalk först, sen kakor av halm (tätt ihop) och sen ett rejält lager av lös halm som fylls på dagligen. Det tar några veckor innan bädden blivit bra!

Stalosan vet jag inget om, det får du kolla upp!

Oftast höll dessa bäddar hela säsongen, även under fölningarna. Men vissa ston var förj**liga att gräva de sista veckorna innan fölning.. så då blev det till att ösa ut och lägga ny bädd i sista minuten!!

Hingstar och valacker fick man ju byta kakor i mitten av boxen nån gång under vårvintern, men det var enkelt..bara att lägga ny kalk o halmkakor just där.

Det går åt mkt mindre halm då man har bädd, men det gäller att sköta den mkt omsorgsfullt, och att ha ganska högt till tak!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Jag haft haft halmbädd bara som den är och med torv i botten. Fer ungefär samma resultat tycker jag. Jag halmar, lyfter ut skiten , packar ihop halmen med grepen och lyfter ut piss som sticker upp som toppar eller kullar i bädden. Kalkar ytterst sällan - det behövs inte om bädden inte luktar. Ser till att det är gott om ren halm ovanpå bädden.
Annars om du inte vill ha hel bädd åt dräktigt sto så kan man ju lyfta yt pissen varannan dag. Ta bara den halmen som är riktigt genompissad och lämna den fuktiga i botten undetr den rena halmen till nästa dag elelr tills den är "välanvänd", så blir det lite ekonomiskare i alla fall.
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

TACK för era svar!! Nu ska jag slänga i mig lunchen och sedan gå till stallet och börja jobba! :banana:
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Förresten - en fråga till; främst till Alexandra eller Barabia - ska man mocka ur hela bädden direkt efter fölningen då? Eller ligger den kvar? Låter inte så mysigt, men det kanske funkar?
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Jag tar mig friheten att svara...

Låt bädden ligga kvar efter fölningen ett tag till. Fölis ligger ju mycket ner och då är det varmt och mjukt för den.
Se bara till att du får ut det värsta fölningsklegget och lägg in mycket med halm!
Jag tog inte bort bädden på mina förrän de hade gått ut på bete.

Malin
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Själva bädden med kakor av halm...hur tjocka kakor? En dm? kan det vara lagom? En fråga till...har ni någon bräda vid boxdörren eller stannar bädden kvar ändå när hästarna går in och ut?
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Det bästa för bädd är om boxen är nersänkt eller om den har en upphöjd kant. Jag har haft bädd i en box utan något av detta och det var väl inte att rekomendera, bädden lutade mot boxdörren.
Tror kanske att en träplanka skulle kunna vara ett alternativ, nackdelen är ju dock att den förmodligen kommer att frätas sönder av kisset.

Malin
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Svarar, fast vi numera har utedrift.
Vi hade "djupströbädd" när vi hade boxdrift och med dörrarna var det så, att vi "fasade ner" bädden närmast dom (vi hade f ö även stallgången halmad).

När det gäller bäddens uppbyggnad, använde vi aldrig något annat än halm, gödsel, halm, urin och mera halm. Jo, ett par spadtag gammal gödsel som starthjälp.
Det är viktigt att röra ner spillningen så bädden kan börja brinna. När bädden väl är etablerad, så räcker det med att ta ut merparten av spillningen samt blöta tovor som sparkas upp ibland.
Varmt, torrt och utan dålig lukt.

LIA
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Köp foderkalk, ofarligt och billigare.
Jag tycker att du ska grunda med ett tjockt lager torvströ för det suger upp bra.:)
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Tack igen! Har nu gjort en halmbädd enligt följande: En säck kalkstensmjöl i botten (blir inte kul att få bort det lagret sedan, men den dagen den sorgen..:angel: ), därefter tog jag ett lager spån (c:a 1 dm) och ovanpå det JÄTTEmycket halm. Det där med halmkakor lät bra, tyvärr har jag inte så många småbalar att det räcker till det, men jag hoppas det här funkar också. Så nu ska jag snart ner och inspektera hur det ser ut.. Så om jag har fattat det rätt ska jag bara vända ner skitarna etc i bädden ibörjan, och när den väl satt sig mocka ut skitarna och pisset på toppen samt in med mer halm.?
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

......det gick åt h.....e.......geggamoja efter fem dagar......:smirk:
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

en bädd kan göras på tusen olika vis. Det som funkar för en del kanske inte funkar för andra. Man kan till och med göra en bädd UTAN att kalka i botten om man har en lugn och sansad häst som inte gräver och röjer och som bajjar på samma ställe (kissar med för den delen) och ändå inte få den att lukta blajja.

Vad vill du helst använda för strö då ? En halmbädd gör man egentligen smidigast genom att: kalka i botten, in med enorm med halm, inte mocka på några veckor utan enbart vända ned skiten dagligen och därefter halma och jämna till. Bädden brinner i hop jättefort, och när du väl fått den fasta kaka man strävar efter så kan du låta den vara och börja mocka normalt igen. Första tiden innan bädden brunnit går det åt en hel del halm, men sedan ska det inte gå åt nämvärt.


* förövrigt var jag slö å läste inte hela tråden, såg nu du redan fått tips om bajsvändningen ;)
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Förresten - en fråga till; - ska man mocka ur hela bädden direkt efter fölningen då? Eller ligger den kvar? Låter inte så mysigt, men det kanske funkar?
Är bädden bra så kan du ha den kvar. Kruxet kan vara OM fölis föds tidigt på året o har problem med benställningen - inte kan vara ute mkt. Isf är det viktigt att den får ett fastare underlag inne!
 
Sv: Hur skapa en fräsch halmpermanentbädd?

Fyllde du inte på massor av halm dagligen? Det måste man i minst 7 - 14 dgr, samt försiktigt jämna till ev gropar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 117
Senast: bigganl
·
Hästvård Är det någon av er som strör med något av det? Jag och kompisen/stallägaren har provat halmpellets på en av våra hästar (kompisens)...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 467
Senast: Boj
·
A
Hästvård Hur viktigt är det att ha kalk i botten av en permanentbädd? Jag gjorde iordning en bädd igår med torv i botten och halm över. Men det...
Svar
11
· Visningar
2 748
Senast: inbetween
·
E
Träning Har två frågor, tänkte att det var bättre att ställa båda här än att skapa två trådar :p Fråga 1: Mockade åt en stallkompis i dag...
Svar
11
· Visningar
1 645
Senast: My Beauty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp