Lila spån + bädd

E

eiwo

Har två frågor, tänkte att det var bättre att ställa båda här än att skapa två trådar :p

Fråga 1: Mockade åt en stallkompis i dag och upptäckte att spånet i botten på boxen var lila :confused: De kalkar och lägger på spån på hästens 'kissplats' och har halm över (bara ett tunnt lager spån). Är det kalken och kisset som reagerar och gör spånet lila? Eller vad är det? Det ser ganska festligt ut i alla fall :D

Fråga 2: Jag funderar på att ha bädd till min häst i vinter, kan man ha spån och halmbädd? Alltså spån underst, och halm över? Vad behöver man tänka på? Hur ska man anlägga bädden? Behöver man ha några 'medel', tex kalk? Hur sköter man en bädd bäst? Tycker ni att det är bättre med bädd än växelströbädd? (Heter det så förresten? :p)

Vore väldigt tacksam för svar :bow:

(Vet inte om tråden hamnade på rätt plats, om inte kan väl snälla moderator flytta den :))
 
Sv: Lila spån + bädd

Sedan vi testade föredrar jag helt klart permanentbädd i stället för växelströ. Vi använder dock torv, eftersom det suger upp bättre än spån.

Från början hade vi torv i botten, spån ovanpå. Nu har vi enbart torv.

Fördelarna med permanentbädd är att det går åt mindre strö, och det luktar mindre av en välskött bädd. Dessutom ligger hästarna gärna på dem; det blir väl mjukare än med strö som kan "glida" undan.

Vi kalkar eller lägger stalosan i botten. Stalosan kan du läsa mera om ifall du googlar order.
 
Sv: Lila spån + bädd

Jag har haft spånbädd till mina hästar de senaste två vintrarna. Det håller sig torrt och luktfritt. Det är dessutom mycket mer lättskött än halm. Jag strör en gång i veckan, men är ganska noga med att mocka ut och jämna till bädden varje dag. Jag kalkar inte under utan fyller bara på rejält med spån från början.
 
Sv: Lila spån + bädd

Lila?? :oHar bara varit med om rött då spånet/halmen har dragit upp urinen men inte lila??

Bädd- vi la alltid kalk först sedan ett tjockt lager spån och sedan packade vi halmen fint, var alltid noga med att mocka ut högarna och dom små pluttarna... La på ny halm uppe på,
hästarna älskade det, sov som stockar:rofl:
 
Sv: Lila spån + bädd

Japp, lila spån, ungefär samma färg som den här -----> :p :D


KL

Tack för svaren allihopa! Någon som har en idé om vad som kan göra spånet lila? ;)
 
Sv: Lila spån + bädd

Har alltid varit en spånmänniska. Det är det fräschaste, trevligaste och bäst luktande stöet man kan ha i en box enl min åsikt. :D Torv skulle jag aldrig använda Allt blir dammigt och det känns bara jordigt kallt och lerigt.

Spånet kan bli lila när det brinner.
Själv har jag alltid föredragit bädd - dvs att man mockar ut endast bajset och låter det kissiga spånet "brinna" (förmultna) och bilda en tjock, mjuk bädd. Det luktar inget och är väldigt fräsht och isolerar underifrån.

Spånet blir i regel mörkrött när det brinner. Men jag har också sett att det kan vara lila ibland på vissa ställen. Det kan ha med själva spånet att göra - vart ifrån det kommer eller liknande. Ingenting att vara orolig över. :)
 
Sv: Lila spån + bädd

Kan vara Sanosan (tror jag det heter, osäker) de har strött ut på golvet. Det är rosa. Decifiserar, suger upp och tar bort ex. urindoft. Sen strör man som vanligt på det.
Använde jag när mitt sto skulle föla.
 
Sv: Lila spån + bädd

Fråga 2 också.. :o

Jag har aldrig provat att anlägga en sådan bädd. Men däremot har jag vintertid givit min häst halm i stora mängder att tugga på i boxen och det han inte tuggat upp under natten lät jag ligga kvar och till slut hade jag en halmblandad spånbädd. Halmen är ju större så det hamnar i regel på spånet eller precis under översta ytan. Men när jag började ge halm hade jag ju redan anlagt en bra spånbädd.

En spånbäd tar ett par veckor att anlägga. Man låter helt enkelt kisset ligga. Jag är ganska känlig när det gäller lukten, så jag tar bort kiss delvis där han kissat mycket på samma ställe så att det börjar komma upp till ytan - innan bädden är klar luktar det lätt. Men man ska inte riva i det för mycket och försöka att ta bort så lite som möjligt. Första veckan är risken för lukt störst. Sen borde det bli bättre. Efter två veckor brukar bädden kännas bra, men den brinner ju såklart längre än så.

Skulle jag använda halm på detta så skulle jag först anlägga en bädd och sen efter ca 2 veckor lägga in halmen. Det kan bli lite bökigt att mocka med grep när det är halm i boxen och man måste ju dagligen se till så att bädden ligger iaf 1dm under spånytan men annars bör det inte vara några problem. Det är ju en vanesak också.

Bädden sköts som sagt knappt. Man mockar ut bajset och lär sig vart kisset ligger. Man ska röra själva bädden så lite som möjligt. Ju mer man rör i den desto större är risken att det börjar lukta. Som sagt så brukar jag dra undan ytan med spån ovanpå bädden för att se till så att bädden inte kommit upp för nära ytan. Då är risken att hästen börjar riva upp den när den trampar runt i boxen om nätterna. 1 dm vill jag ha minst mellan bädd och yta. Om bädden kommer upp för mycket så tar jag bort det och slänger det direkt - lägger alltså inte ut den i boxen. Men jag tar inte bort ända ner till botten utan bara de cm som är för högt. Sällan behöver man röra bädden alls. Det håller också lukten borta under tiden då man anlägger bädden och det ser till att det som sagt håller sig fräsht i boxen. Min box är alltid ljus och fin och väldigt tjock trots att jag använder ganska lite spån i jämförelse med andra.

Jag har aldrig använt kalk eller liknande i mina egna bäddar, dock när jag mockat andras, och jag har hållt på mkt med spånbädd.

Permanent spånbädd som får vara ifred hela vintern är det ultimata enl mig.
 
Sv: Lila spån + bädd

Jag får ibland hyvelspån från en bekant som har en hobbysvarv hemma. Han svarvar då i alla möjliga träslag, och de ger lite olika färg när urinen "dragit". T.ex. blev teakspånet kolsvart. Kanske var det ett annat träslag som kommit in? :idea:
 
Sv: Lila spån + bädd

Spånet kan bli lila när det brinner.

Spånet blir i regel mörkrött när det brinner. Men jag har också sett att det kan vara lila ibland på vissa ställen. Det kan ha med själva spånet att göra - vart ifrån det kommer eller liknande. Ingenting att vara orolig över. :)[/QUOTE]

Tack "Tintilar" för att du kunde svarad på lila spån frågan man blir ju lite fundersam- har som tidigare skrivit bara stött på rött/mörkrött.:bow:
 
Sv: Lila spån + bädd

kl

Tack så mycket för svaren! Då är det bara ett plus i vardagen alltså att han har lila spån, inget att tänka mer på :p

Någon mer med erfarenhet av spån och halmbädd?
 
Sv: Lila spån + bädd

Jag hade innan spån i boxen och hade då inte bädd. HAr aldrig haft bed i spån då jag tycker det är frächare att ta ut allt skitigt spån.

Har nu bytt till torv och där är det bädd som gäller. har 25 kg kalk i botten sen massa gott torv ovanpå.

Spånbädd har grannhästen. och kan säga att det luktar inge så länge man har ordentligt med spån över själva bädden men så fort det mockad så luktar de. hon kalkar la kanske varannan dag i den bädden.

Några som jag känner har spänbädd i uteboxarna och här är det inte något kalk alls och det luktar inge.

Det spelar ingen direkt roll om du har kalk eller inte kan jag tycka, men tror att det är bättre för grunden om man har kalk i botten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 122
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp