Hur skarpa är betten?

Sv: Hur skarpa är betten?

Tredelat betsel
Ett tredelat betsel är att föredra framför ett tvådelat eftersom de tre länkarna ligger bättre med tanke på de förutsättningar som finns. När det tvådelade betslet ligger över tungan skapas en skarp brytpunkt som lätt trycker mot gomtaket.

Odelat betsel
Detta betsel har en jämn tryckfördelning över tunga och laner.

Det ligger också mer stilla i munnen, vilket ju minskar risken för att påverka reflexerna. Ett odelat betsel är svårare för hästen att bita tag i och därmed minskar risken för skador på tuggytorna.

Allt enligt djurtandvårdskliniken

Förlåt för lite trådkapning men jag har bara en fråga. (för ni värkar veta mkt om bett här :p)

Jag har läst mkt om att pessoabett är jättedåligt och bla bla, det håller jag med om. Men hur är det med ett sånt här bett?: http://cotswoldsport.co.uk/shop/images/SITTscrob.jpg

Det har något mindre hisseffekt än ett vanligt pessoabett, men är fortfarande svårt att rida på. Mittdelen är för lång för de flesta hästar.

ah tack så mkt för all info :D
då vet jag lite mer, men kan ni fortsätta fylla på?

T.ex. hur påverkar ett bett med parerstänger på hästen?
Hur påverkar ett pelham bett på hästen?
Alla bett ni kan komma på :)

Senast ändrad:

Det finns så oändligt många bettvarianter, så jag tror inte att någon har lust att rabbla dem här om och om igen. Sök bland gamla trådar så finns det information.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: Fazeem
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka