Hur skickar jag sadeln?

prusiluskan

Trådstartare
Är ju ingen van försäljare - men har nu sålt min älskade sadel som inte passar till nya hästen. Men hur i hela världen brukar ni förpacka sadlar?

Kartong som rymmer sadeln - check, så långt har jag fixat.
Filt att svepa in sadeln i för att förhindra skav - check på det också.

Men sen då? Damen på posten pratade om stöttande träreglar som jag kunde försöka tillverka. Där någonstans blev jag lite nervös.

Hur gör ni? En sadel är ju bastant, men ändå ömtålig. Om någon slänger 40 kg bly rätt över min kartong riskerar ju bommen att gå åt fanders (har ingen aning om hur hårdhänt kartongen hanteras av posten)

Sv: Hur skickar jag sadeln?

Jag har skickat två sadlar i mitt liv, den ena en bomlös och den la jag bara ner i en kartong, den överlevde utan problem resan.
Den andra en läder sadel la jag med sätet neråt i en ratong, skickade med enn stadelöverdrag som jag satte på sadlen och sen tejpade jag bara igen lådan...så länge lådan är stabil och inte sladdrig tror jag inte det är något problem och jag tror inte folk skickar för tunga saker med posten då det är dyrt så att den skulle bli mosad under ett väldigt tungt paket är nog liten.

Själv skickade jag med bussgods.

MÅNGA företag skickar väldigt tunga paket med posten, och de hanteras tillsammans med t ex sadelpaketen. Jag skulle snarare vilja säga att risken är rätt stor att det händer något, Posten tar dessutom inget ansvar för sådant som blir förstört när man inte packat tillräckligt. Tillräckligt är helt enkelt så det är omöjligt att skada det.

Hm, det känns som att det enda säkra är att bygga en trälåda. Och portot på det vill man inte veta...:eek:

Det är ju just risken att paketet mosas till så bommen knäcks som skrämmer mig.
Hm, det här blev ju jättebökigt...

Usch, ja, det är verkligen inte roligt. Har bara haft en bomsadel jag skickat, det gick bra (flyttkartong och flyttfilt) men idag tror jag inte att jag chansat, har fått så många paket tilltygade nu så jag är bara lycklig att det gick bra med bomsadeln (bomlösa riskerar ju i alla fall inte att knäckas)

Har skickat och fått ett flertal sadlar (med bom) via Posten och det har inte varit några problem!
Har packat i så liten kartong som möjligt,sadelöverdrag på och gärna lite skumgummistoppning där det finns plats över.
Aldrig varit några skador.
En sadel fick jag från en välkänd Ridsportaffär.Den låg endast i en svart sopsäck:o
Detta kändes dock dåligt,men sadeln var i alla fall helt ok!

En stabil kartong. Typ flyttkartong. Sedan skulle jag dra på sadelöverdraget och sätta ekartong över bakvalvet, sedan sadeln i en sopsäck och fylla hela kartongen med frigolitkulor ellerdyl. Sopsäcken för att slippa städa så mkt.

En sadel väger inte mycket så träram är onödigt.

Ï min värld går inte sadlar sönder.
Eller så trodde jag innan.

Jag har både skickat o tagit emot ett antal sadlar men de har varit hela allihopa. En låda med lite stoppning, filt om sadeln.
Jag har inte ens tänkt tanken att de kan gå sönder.
Attans, där lärde jag mig något nytt...

Håller med, hade skickat med Bussgods som åtminstone märker upp ömtåliga paket och hanterar dem därefter. Sen har jag iofs andra synpunkter på hur de sköter sin pakethantering.

Jag har skickat och tagit emot många sadlar skickade via DHL utan problem! Lagom stor låda med skydd runt sadeln för att den ej ska repas samt massa sånna där små frigolitsaker. :D

De har visst ansvar om något går sönder under tiden som posten ansvarar för varan.

I alla fall enl mammas sambo som jobbar på posten.

De tar in paketen för kontroll om man har klagomål för att se hur man packat och sen säger de att man får skylla sig själv för man packat dåligt. Alla paket på Posten hamnar på samma ställe, i burar, vilket betyder att det kan hamna en tv ovanpå din sadel. Försök packa så den håller för det.

Du kan inte heller skicka REK, det går bara med brev. Ska du försäkra paket kostar det flera hundra extra.

*vis av erfarenhet, dyrköpt sådan*

Märkligt, för enligt han så ansvarar de för att varan kommer fram välbehållen.

Min pappas kompis skickade förövrigt en tv i veckan som var trasig vid framkomst. Den ersatte posten och bad om ursäkt för dålig och slarvig hantering då det var deras ansvar att den skulle komma fram hel.

Posten här säger även till om de anser att paketets innehåll kanske är för dåligt skyddad, men jag har aldrig som sagt hört talas om att posten skulle säga att de inte är ansvariga.

De vill också helst att man märker att innehållet kan vara ömtåligt, just för att undvika att det går sönder och att de ska vara extra försiktiga med paketet för att slippa trasiga paket och slippa ersätta dem.

Senast ändrad:

Är du säker på att din mammas sambo verkligen jobbar på Posten? Det spelar t ex ingen roll att du märker paketen med ömtåligt, de går ändå med de andra paketen helt maskinellt. Maskiner läser inte. Men nästa gång ska jag åke till Västerbotten när jag ska skicka ömtåligt med Posten om det sköts manuellt där.

Om din "pappas kompis" fick ersättning utan att reklamera och gå igenom hela den processen med att kolla packningen och hela skiten är det felaktigt för så ska de inte göra. Förutsatt att inte paketet var extra försäkrat då.

Om de ansvarar för att varan kommer fram välbehållen utan att titta på packningen kan du ju frankera en tallrik och skicka och sen klaga på Posten när den kommer fram trasig.

Jag är helt säker på att han jobbar på posten:)

Däremot kan jag inte svara för hur eller om paketen går genom maskiner, det har jag ingen koll på alls. Vet inte hur sånt sköts.

Jag vet inte heller om pappas kompis reklamerade först eller hur den processen gick till,det kan jag inte svara på rak arm. Men han fick ersättning i alla fall.

Tråkigt om du inte fick ersättning för ditt paket om det gick sönder!

Sen om det verkligen går till på detta vis är ju egentligen inte jag den rätta personen att svara på. MEN, det är såhär jag har fått förklarat för mig då jag själv har varit osäker då jag har skickat sadlar.

Jag har packat samtliga sadlar i de kartonger de fått plats i och inte har jag använt överdrivet skydd om jag ska uttrycka mig så och de har alltid kommit fram välbehållna. Likaså har mina sadlar som jag köpt kommit fram hela och fina som skickats m posten. Kartongerna har heller inte varit trasiga eller haft någon skråma/märke på sig överhuvudtaget.

Sen nu i o m pappas kompis tv som han fick ersättning för så verkar det ju som att de håller vad de lovar.

Än en gång, tråkigt om det händer..Men det finns väl spån där också kanske.

Senast ändrad:

Titta på packningen, det gör de då de säger till om de tycker att det är för dåligt packat/skyddat för att slippa att varan ska gå sönder eller skadas. De vill ju inte behöva ersätta något.

Rätt, ett REK med posten får väga max 2 kg. Däremot kan du skicka sadeln som express, får då väga åtminstone 20 kg. Har inte kostnadsuppgifterna i huvudet och orkar inte söka rätt på dem heller. Expresspaket med posten går i samma "strömmar" som REK och värde-försändelser och dessa hanteras oftast en aning varsammare än annat om man skriver ömtåligt/denna sida upp osv på paketen.

Jag har en hel hög med exempel där Posten nekat ersättning trots att grejorna var massakrererade vid framkomsten. Packade normalt, men enligt Posten krävs bättre packning för ersättning. I vissa fall har de själva erkänt att det inte är lämpligt att skicka med dem (Posten).

Om själva paketet är mosat och trasigt brukar de kunna gå med på ersättning, är emballaget helt men varan trasig blir det kalla handen direkt,

Jag har skickat flera sadlar med posten. Gör som du. stoppar sadeln i passande kartong. Jag har dock inte stoppat i någon filt utan endast lite plast. Tejpat igen och gått till posten som vägt och skickat iväg den. Alla sadlar har kommit fram hela och fina. (enligt köparna)
Det behövs inga stöttor av trä eller liknande. Se tilll att kartongen inte är för stor bara utan precis så att själva kartongen stöttar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka