Hur "skilja" bästisar åt?

S

Sannanas

Hur \"skilja\" bästisar åt?

Fick hem en häst i Tisdags som har gått med sin kompis i 3 år, de har gjort ALLT tillsammans, åkt transport mm.mm.
Hans kompis är ochså på vårat stall nu(de åkte dit tillsammans) och det är omöjligt att skilja dem åt!

Totalt nippriga och skriker som galningar, vi har ju insett att vi måste byta stall(vi har flera på gården) men är det någon som har något annat bra råd?
Det handlar om två halvblod, den ena är 6 och den andra 11.
 
Re: Hur \"skilja\" bästisar åt?

Tyvärr ska den ena säljas, och det är ju inte lätt att sälja en häst som beter sig så..
Sen så ska jag tävla och träna och vill ärligt talat inte behöva bestämma med tjejen som har den andra hästen(till försäljning då) så fort jag ska hitta på något...
 
Re: Hur \"skilja\" bästisar åt?

Klart att de ska kunna vara ifrån varandra periodvis, men trist att den ska säljas :cry:
 
Re: Hur \"skilja\" bästisar åt?

Bara att flytta dem ifrån varandra... Våra hästar var också ganska klängiga förut, men de får faktiskt vänja sig vid att vara ensamma, eller med andra hästar också.

Det du kan vara säker på är att de kommer känna igen varandra om de möts igen! :)
 
Re: Hur \"skilja\" bästisar åt?

Jag tror det går bättre om de flyttas längre från varandra - som det är nu hör de kanske varandra svara och då trissas det ju upp?

Mina förra hästar levde tillsammans tills den ena dog, det var mamma och son och sonen dog när han var 13 så det var en stund. Helt omöjligt att försöka skilja dem åt så länge de hörde/såg varandra, men så fort han dog så var hon lugn att vara ensam, hon slutade leta.

Tragiskt, men de lär sig, och tyr sig till andra.
 
Re: Hur \"skilja\" bästisar åt?

Så sant så sant, men vad gör man om vi har stallplatser på samma gård och båda trivs :confused:
Vi får väl se, det får bli att vi bytar så de inte står i samma stall och se vad som händer.. Tack för svaren alla!
Finns det mer råd så bara skriv :)
 
Re: Hur \"skilja\" bästisar åt?

Det känner jag igen, fast då var det två nordsvenskar... om den ena va i hagen och den andra i stallet rev dom både staketet och boxdörren...
Det blir nog väldigt svårt att skilja sånna hästar åt, synd att dom inte kan vara tillsammans... :(
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 869
Senast: skuggi
·
Äldre Kort: Har hittat ett litet perfekt torp. Stall, bra ridvägar, lite mark, lagom avstånd till jobbet, osv. Pyttelitet gammalt torp på 67...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp