Hur skulle du ha gjort?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Isabell_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 052
I

Isabell_

I början på juni så blev jag fodervärd på en arabkorsning på 20 år. Hon var i dåligt skick när jag fick henne, hon var på gränsen till fång och hennes hovar var förlånga och dom hade växt på bredden, som tefat.
Jag började träna upp henne och rida korta sträckor, hennes hovar blir bättre och bättre.
Sen ett tag senare, blev hon skadad. Hon hade fått något vasst i benet i hagen. Vi hade ju självklart rensat hagen på pinnar och så, men några dagar innan hade det blåst och nya grenar hade blåst ner.
Såret var tvunget att sys och så. Jag ringde till ägaren och vi kom överrens om att räkningen skulle gå till han.
Eftersom inte hästen har försäkring så blev detta självklart väldigt dyrt för honom, 8000 kr allt som allt.
Jag vill gärna ha kvar henne, eftersom han har sålt den andra hästen han har, så när jag lämnar tillbaks henne så kommer hon gå till slakt.
Igår ringde jag till honom, han var lite upprörd för räkningen och undrade om jag kunde hjälpa honom ekonomiskt med räkningen. Jag sa som det var, jag hade råd att ha hästen och inget därtill förut det. Han frågade om jag ville ha henne, men jag sa att jag inte kunde dra på mig en häst. Vi ska kanske snart flytta. Jag sa istället att jag kunde ha henne längre på foder. Han sa då att han inte kommer stå för några fler kostnader om hon blir skadad.
Hon mår bra nu, och hon håller på sättas igång. Om några veckor ska hon börjas rida och hon är inte halt.

I kontraktet så står det att han ska stå för sjukdom, och åtgärder för det. Men eftersom de är hans häst så tycker jag helt klart att han ska stå för det. När han inte heller har försäkring på henne, så vägrar jag stå för veterinärkostnader.

Jag vill hennes bästa, vill definivt inte att hon ska avlivas. Känns som om jag har svikit henne om jag lämnar tillbaks henne, men samtidigt vill jag inte spela ett farligt spel när jag kan få betala tusentals kronor om hon gör illa sig igen. Hon är världens finaste och jag vill inte lämna igen hon!

Jag har beslutsångest, måste få höra vad ni skulle ha gjort!

Sv: Hur skulle du ha gjort?

står det i kontraktet som han har skrivit på så antar jag att det enligt lag ska följas,ni har väl även skrivit en viss period som hon ska vara på foder hos dig.veterinär räkningarna skickas till ägaren och det är hans skylldighet att betala.Sen är det ju alltid tråkigt att det blir osämja mellan parterna och det är nåt du måste fundera på om det är värt att ta.Lycka till

Okej tack, men vad tycker du? Ska jag ha kvar henne?

Men varför tecknar inte DU en försäkring? Så dyrt är det inte i förhållande till vad veterinärvård kan uppgå till.

veterinär räkningarna skickas till ägaren och det är hans skylldighet att betala.

Nej, det är alltid den som tillkallat veterinär som är betalningsskyldig för den samme. Har man sedan en annan överenskommelse med ägare/fodervärd/stallpersonal så får man kräva dem på ersättning enligt kontraktet.
Om ägaren i TSs fall struntar i/inte kan betala så är det TS som i första hand åker på det, inte ägaren.

Han har iallafall betalat det nu, men jag vet inte hur jag ska göra..

Ja det är 16.. Har själv en foder häst som är 26 utan försäkring.. Vi och ägaren kollade upp om det gick och försäkra men fick svaret att man senast ska försäkra 2 dagar innan dom fyllt 16..

Jag skulle kunna teckna en försäkring om det gick, men hon är ju för gammal. Jag hade riktat mig in på att ha kvar henne och han skulle få betala all veterinärvård

kl

Ett av försäkringsbolagen (kanske fler) har en ny försäkring för hästar som man kan teckna när hästen är mellan 16 - 21 år.

Veteranförsäkran.

Ja, jag vill minnas att jag läst någonting om något liknande när jag sökte på försäkringar på vår uråldriga och då nyinköpta shettis.

Det vore ju kanon om det är så, personligen tycker jag det är förbaskat löjligt att inte kunna försäkra sitt djur över en viss (i dett fall väldigt ung ålder) Kan köpa att dem vill ha vissa restriktioner men i övrigt tycker jag alla ska ha chansen till att ha ett försäkrat djur.

Kolla med Agria, tror de har sånna försäkringar numera men jag vet inte villkoren.

du skriver att du inte vill dra på dig någon häst, men kan ha henne längre på foder, vad är skillnaden?

Det blir väl ingen större skillnad på kostnad, speciellt då om han inte vill betala fler vet.räkningar.

Jag skulle inte ha behållt henne tror jag, inte om ägaren inte längre vill betala ev vet kostnader och du kan inte heller betala plus att du inte vill dra på dig en häst. Sen skrev du att du kanske skulle flytta också? Nja, jag skulle ha lämnat tbx. Hon är ju ändå 20 år, hon kanske har gjort sitt?

Det låter som om varken ägaren eller du har råd att ha häst med tanke på resonemanget kring att ta kostnader när något händer.
Lämna tillbaka hästen.

Ovanlig konstruktion, förresten, att ägaren betalar för veterinärvård. Det vanliga är att fodervärden betalar veterinär gällande de skador/sjukdomar som uppstår när hästen är hos fodervärden.

Men varför tecknar inte DU en försäkring? Så dyrt är det inte i förhållande till vad veterinärvård kan uppgå till.

Håller med. teckna en försäkring på hästen själv så kan du ha den kvar och känna en trygghet i att försäkring finns om något händer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 661
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II