Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Definitionen på onaturligt blir för snäv om allt som stoppas i kroppen är onaturligt. Alkohol är ett ämne som förekommer helt naturligt i många matvaror och har sannolikt funnits på menyn under hela människans historia.

Det är en stor skillnad på att skriva "jag tycker inte om känslan av berusning" och att skriva "alkohol är onaturligt, faktiskt en drog, och gör att man blir någon annan". Jag tycker att det senare är väldigt dömande och att du anser dig veta hur andra upplever sin berusning, och att man flyr från verkligheten varje gång man känner av alkoholen. Det är nog ungefär som att jag skulle säga att du är ett kontrollfreak som inte klarar av att slappna av eftersom du inte gillar känslan. Helt onödigt och antagligen inte sant alls.
Med tanke på hur många tusen år människan har använts berusningsmedel så tycker jag inte det är något som borde klassas som "onaturligt".
I Skandinavien är väl alkohol det som varit vanligast i vår kultur, men även andra typer av rusningsmedel. Jag har fått för mig att det vanligast har varit att förtära/dricka, medan i andra länder har man rökt.
Jag kan ha fel för mig, men jag tror ändå att det till mångt och mycket är en kulturellgrej.
 
Jag träffade för ett tag sedan en tjej som jag varit ytligt bekant med i flera år men aldrig sett berusad innan. Under kvällen drack hon tydligen mer än alla andra för rätt var det var så hade tjejen förvandlats till en helt annan person. Hela hennes ansikte, röst och uttryck tillhörde plötsligt en helt annan människa. Förvandlingen gick extremt snabbt också. Ena stunden var hon där och nästa inte. Otroligt obehagligt.

Men det vanliga är ju inte att folk blir så personlighetsförändrade. Mindre blyga och korkade kanske men inte mycket mer.
En grej som jag verkligen gillar med alkohol är att den verkligen kan hjälpa mig med min blyghet.
Jag har rätt bra koll på hur mycket jag behöver dricka för att det ska bli lite lättare. Två glas vin gör mig lite mer pratglad och avslappnad.
 
Jag hade vänt på klacken direkt. Om inte personen var beredd att helt sluta på en gång. Jag vill inte ha sånt i mitt liv.
Jag tycker inte heller alkohol är oproblematiskt och saker jag varit med om medför att fulla människor är obehagligt för mig. Så bara för att det är lagligt betyder det inte att det är lämpligt alltid. Uppenbarligen finns det alldeles för många personer som inte kan hantera alkohol heller, och jag tycker det är så jävla tragiskt med alla som drabbas av folks dåliga ölsinne och missbruk.

EDIT: Jag har full förståelse för att missbruk inte är något som avhjälps enkelt, och jag tror att vem som helst nästan kan drabbas. Och jag förstår att det är en sjukdom. Men jag tycker kanske att många tar väldigt lättvindigt på alkohol bara för att det är lagligt.
 
Senast ändrad:
I min bekantskapskrets är det förvånansvärt många som självmedicinerar och då är det många som använder andra droger än alkohol, detta dels för att det är lättare att dölja ett narkotikamissbruk än ett supande. Det går inte att supa snyggt.

Det är rent för jävligt att folk inom t.ex bokstavsspektrat eller med olika former av ångest inte kan få hjälp lättare.
 
I min bekantskapskrets är det förvånansvärt många som självmedicinerar och då är det många som använder andra droger än alkohol, detta dels för att det är lättare att dölja ett narkotikamissbruk än ett supande. Det går inte att supa snyggt.

Det är rent för jävligt att folk inom t.ex bokstavsspektrat eller med olika former av ångest inte kan få hjälp lättare.
(spinner vidare)
Jag håller med, blir mer påverkad dagen efter av ångestdämpande än att röka dessutom.
Det finns ju många mediciner som har biverkningar som man förväntas hantera, men när det kommer till ex. vis gräs är helt förkastligt.
Jag tar en medicin där jag missar 1-2 tabletter direkt får utsättningssymptom så pass att jag inte kan köra bil.
En annan jag tar är upp till mig själv att avgöra (tar jag den regelbundet- vilket jag inte ska) är det lugnt, men om jag tar den vid behov påverkar den med dagen etter så att jag drar mig för att köra.

Jag vill bara påpeka att det finns nackdelar med både alkohol och marijuana, men att i vissa fall kan fördelarna överväga.
 
I min bekantskapskrets är det förvånansvärt många som självmedicinerar och då är det många som använder andra droger än alkohol, detta dels för att det är lättare att dölja ett narkotikamissbruk än ett supande. Det går inte att supa snyggt.

Det är rent för jävligt att folk inom t.ex bokstavsspektrat eller med olika former av ångest inte kan få hjälp lättare.

Tyvärr (!) så går det att supa snyggt. Under mina år så är det bara mina 2-3 allra närmaste vänner som märkt något.
En nära vän är också alkoholist, och hen kan man inte heller ana det.
 
Tycker också det, jobbar max 1 meter min närmaste kollega.
Min mamma har inte märkt nån av mina bakisdagar förutom när hon kom på mig IRL.
Jag har släkting som är alkis, trots att jag ibl påpekar det för andra så ser de inte/ vill de inte se det.
Jag tycker det är märkligt.
 
Jag har släkting som är alkis, trots att jag ibl påpekar det för andra så ser de inte/ vill de inte se det.
Jag tycker det är märkligt.
Jag har också en släkting som är alkis. Han drack sig "lagom" full och höll den nivån från tidig morgon till kväll. Det dröjde 10-15 år innan han åkte dit för rattfylleri och först då rullades hela historien upp. Ingen hade märkt något. Inte frun, inte barnen, inte kollegorna. Han visste precis hur mycket han skulle dricka för att sköta det snyggt.
 
Nej men det är ju inte det jag skriver? Är jag verkligen så otydlig när jag uttrycker mig?

Det är skillnad på att umgås och hjälpa en vän, eller sitta i en bil med fyra andra som alla är brottsaktiva och förekommer för narkotikabrott i min värld. Eller någon som hänger på rave med en stor andel narkotikapåverkade personer.

Det är ju inte heller en enda grej vi, dvs polisen, misstänker narkotikabrott för.
Men sällskapet KAN var en sådan.

Vem umgås du med? Hur beter du dig? Hur ser dina pupiller ut? Handrörelser?
Plats? Varför är du där osv osv.
Det krävs inte mycket för skälig misstanke gällande narkotikabrott, men det betyder ju inte att vi går ut och plockar randoms på stan?

Kan ju säga att det är sjukt sällan jag varit med om att någon kissat negativt - men OM så blir ingen gladare än jag. Förklarar varför det blev som det blev, pratar om det och oftast kan man skiljas utan sura miner.
Det är ju oftast inte ens brottet eget bruk man är intresserad av när man testar det är ju bara en nyckel till husrannsakan och andra åtgärder man vill göra men inte kan göra annars. Det är ett väldigt bekvämt verktyg att ha tillgängligt. Sen att man tvingar lite oskyldiga att utföra övervakat urinprov är lite skitsamma i sammanhanget.
 
För mig som inte dricker märker jag på andedräkten på flera meters håll om någon har druckit, nu eller igår. Öl eller sprit/vin. Även om det är lite. Tänker ändå att det är svårt att inte märka att någon dricker, eller att man inte vill se. Bor man som par pussas man väl ofta och då borde det komma fram om inte annat. Men, vi är uppenbarligen olika.
 
Det är ju oftast inte ens brottet eget bruk man är intresserad av när man testar det är ju bara en nyckel till husrannsakan och andra åtgärder man vill göra men inte kan göra annars. Det är ett väldigt bekvämt verktyg att ha tillgängligt. Sen att man tvingar lite oskyldiga att utföra övervakat urinprov är lite skitsamma i sammanhanget.

Vad fint att du vet exakt hur alla poliser jobbar och tänker 😁🙄
Som jag skrev så är det ju extremt sällan ett urinprov blir en bom, och då är man i sammanhanget inte oskyldig, eftersom lagen ser ut som den gör 😊
 
För mig som inte dricker märker jag på andedräkten på flera meters håll om någon har druckit, nu eller igår. Öl eller sprit/vin. Även om det är lite. Tänker ändå att det är svårt att inte märka att någon dricker, eller att man inte vill se. Bor man som par pussas man väl ofta och då borde det komma fram om inte annat. Men, vi är uppenbarligen olika.
Jag antar att ditt luktsinne är väldigt mycket bättre än alla andras, eller så har du helt enkelt fel. Man känner det tydligt om det handlar om någon som har druckit väldigt mycket, och vissa typer av alkohol (t ex whisky och öl) luktar mer än annan (t ex vitt vin). Men jag har pussat på människor som druckit bara lite utan att märka något alls, varken på doft eller sätt. Människor som är vana vid att vara berusade uppför sig inte konstigt eller fumligt.
 
Jag antar att ditt luktsinne är väldigt mycket bättre än alla andras, eller så har du helt enkelt fel. Man känner det tydligt om det handlar om någon som har druckit väldigt mycket, och vissa typer av alkohol (t ex whisky och öl) luktar mer än annan (t ex vitt vin). Men jag har pussat på människor som druckit bara lite utan att märka något alls, varken på doft eller sätt. Människor som är vana vid att vara berusade uppför sig inte konstigt eller fumligt.

Jag märker om någon har druckit alkohol till lunch och jag pussar på dom på kvällen. Kan ofta avgöra vilken typ av alkohol, så ja jag känner verkligen om någon druckit jag med.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag märker om någon har druckit alkohol till lunch och jag pussar på dom på kvällen. Kan ofta avgöra vilken typ av alkohol, så ja jag känner verkligen om någon druckit jag med.
Plus andra

Jag undrar om det är lite som med vitlök. Om amn äter det dagligen luktar man knappt alls men om jag typ nuddar i en vitlök stinker andedräkten i en vecka
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 377
Senast: Crossline
·
Relationer Har en man som hör av sig till mig med jämna mellanrum i snart 6 år nu. Vi var kollegor och hade eventuellt någon form av kemi en kort...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 751
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 746
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 312
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp